20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    Wolf

Newbie: mic level op line-in erg laag?

Ik probeer een voiceover op te nemen met Final Cut Pro en heb de line-in level (System Preferences) helemaal omhoog getrokken en nóg is het nauwelijks te horen in vergelijking met gesproken tekst van video-opnamen.

Ik neem dus op via de line-in ingang aan de achterkant van m’n G5, mic is een Sony ECM MS907

Het ligt niet aan de Mic want als ik inspreek op m’n MP3 speler is ie goed verstaanbaar.

Wat doe ik fout?

Dank!

Bijdrager
    Nikita

Een line-in is ook geen mic-in. Bij de eerste wordt het signaal ook niet versterkt en klinkt het dus heel zachtjes.

Bijdrager
    Wolf

Logisch, dank. Ik dacht altijd dat je een mic direct aan de G5 kon koppelen, vandaar. Of moet je dan een geluidskaart kopen? Suggesties?

Bijdrager
    Nikita

Er is een apparaatje wat iMic heet, en dat sluit je aan op een USB poort. Daarmee krijg je wel een stuk luider signaal binnen.

Bijdrager
    Wolf

Bedankt voor de tip!

Bijdrager
    formulefan

je kunt natuurlijk ook een versterker in de vorm van een mengpaneel of gewoon een amplifier ertussen doen.

Goedkope tip: Heb je een stereo met een mic in? Sluit daar dan je mic op aan en doe de output naar de line-in van je g5.

Bijdrager
    Wolf
    ”formulefan”

je kunt natuurlijk ook een versterker in de vorm van een mengpaneel of gewoon een amplifier ertussen doen.

Goedkope tip: Heb je een stereo met een mic in? Sluit daar dan je mic op aan en doe de output naar de line-in van je g5.

Ook goeie tips. Helaas heb ik geen mic-in op m’n versterker… die ik overigens wel gebruik om via de headphones aansluiting op de G5 naar m’n speakers door te sluizen.

Een mengpaneel: heb net gelezen dat dat iets is wat ik eigenlijk wel moet hebben, als onderdeel van m’n videomontage-systeem. Heb jij suggesties voor een mengpaneeltje, zo rond de 100 euro?

Bijdrager
    formulefan

ik heb zelf een behringer ub802 gekocht bij de plaatselijke muziek winkel voor 59 euro.

Ik vind hem zelf erg fijn.

Bijdrager
    Wolf
    ”formulefan”

ik heb zelf een behringer ub802 gekocht bij de plaatselijke muziek winkel voor 59 euro.

Ik vind hem zelf erg fijn.

Die sluit je dus aan op de Line In- wat doet zo’n ding nou precies? Je kunt nu dus allerlei apparaten aan je Mac koppelen en de in- en uitvoerniveaus regelen.

* Wat kan dit ding meer/minder dan een versterker?
    * En hoe werkt het dan met die mini-jack van de Line In- kan je toch iets via een rechter- en linkerkanaal je Mac invoeren, ook al is er maar 1 kabel?
    * Waar gebruik jij hem voor?

Bijdrager
    formulefan

ik heb m’n stereo, m’n computer en een mic op aangesloten en die allemaal aangesloten op m’n boxen.

Je kunt een verloopkabeltje van mini jack naar twee keer jack kopen en deze aansluiten op een line in, maar ook een verloopstuk van mini jack naar jack en deze aansluiten op de mic ingang.

Bijdrager
    Wolf

Als je een Mic in had gehad op je versterker, had je die mixer dus niet nodig gehad. Of wel? Want je kunt je versterker ook rechtsreeks op de line in aansluiten. Of heb je nog andere redenen?

Bijdrager
    formulefan

het mengpaneel is een versterker.

Bijdrager
    Wolf
    ”formulefan”

het mengpaneel is een versterker.

Aha- was niet helemaal duidelijk wat je bedoelde met ‘stereo’. Bij alle ‘stereo-setjes’ zit nl een versterker inbegrepen.

Bijdrager
    formulefan

wat jij moet doen is je microfoon en alle andere apparaten aansluiten op je mengpaneel. Dan kun je die main output naar je boxen laten gaan.

Je laat de phones output met een kabeltje van jack naar mini jack naar de line-in van je mac gaan.
    Dan kun je elke geluidsbron opnemen op je mac en horen door de speakers.
    duidelijk?

kijk anders maar hieronder.

klik op het plaatje voor een vergroting.

Bijdrager
    Wolf

Klinkt goed. Is dit ding gebouwd voor gebruik met een computer? Toch wel raar dat het via Phones Out moet worden verbonden en dat daar niet een gewoon een Line Out voor is…? Maakt waarschijnlijk in de praktijk niets uit maar gewoon voor de duidelijkheid…

Zag trouwens ook dat er XLR aansluitingen op zitten; kan ik m’n AKG mic met fantoom gebruiken, toch?

Bijdrager
    formulefan

ja. hij heeft ook fantoom voeding.

Bijdrager
    Wolf

Nog één vraagje: zit er een voeding bij of moet je die part erbij kopen?

Bijdrager
    formulefan

nee. er zit standaard een voeding bij.

Bijdrager
    Wolf
    ”formulefan”

wat jij moet doen is je microfoon en alle andere apparaten aansluiten op je mengpaneel. Dan kun je die main output naar je boxen laten gaan.

Je laat de phones output met een kabeltje van jack naar mini jack naar de line-in van je mac gaan.
    Dan kun je elke geluidsbron opnemen op je mac en horen door de speakers.
    duidelijk?

kijk anders maar hieronder.

klik op het plaatje voor een vergroting.

Nou, ik heb de Behringer 802 gekocht en een setje spotgoedkope monitorspeakers die ik lang niet slecht vond klinken: de M-Audio StudioPro3 voor €89. Het rechterspeakertje heeft het na een half uur begeven, lijkt het. (geen geluid meer) Typisch een geval van: you get what you pay for?
    Dat wordt morgen weer terug naar de winkel…

Ik heb het mengpaneeltje verbonden via phones (jackverloopstekker op minijack op de mixer) naar line in op de Mac. Wat opgenomen via XLR en dat gaat goed. Alleen die Main Output naar m’n boxen lukt niet want daar moet ik dus 2xjack naar 2xtulp voor hebben. Nou ja, ik moet morgen toch terug naar die zaak… :evil:

Update: speaker werkt weer na system reboot en kabels erin en eruit… Hopen dat ie het houdt… Ik merkte wel dat er een behoorlijke brom zat en dat het audioniveau varieerde toen ik het mengpaneel en de speakers tegelijk probeerde. (staan naast elkaar) Ik heb geen geaard stopcontact en ik vermoed geen ‘shielded cables’ Gaat dit gewoon niet werken zonder een van die twee/allebei. Ik heb geen andere plek voor de instrumenten…

Bijdrager
    formulefan

wat raar dat je ze hebt opgeblazen. Maar ja. ik heb wel goede (lees dikke) kabels erbij om het geluidsniveau op te krikken.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.