11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Nexoez

Newbie in Terminal: samenvoegen van bestanden

Hallo,

Ik ben volledig newb met deze zaken…
    Ik heb namelijk 3 archieven gedownload met bestanden. Nu moetk die samenvoegen. Er werd me gezegd om dit te gebruiken:

cat lala.tgzaa lala.tgzab … lala.tgzao > lala.tgz
    Maar nu krijg ik

Last login: Mon Sep 8 19:50:48 on ttyp1
    Welcome to Darwin!
    Korries-MacBook:~ MacBook$ cat lala.tgzaa lala.tgzab … lala.tgzao > lala.tgz
    cat: lala.tgzaa: No such file or directory

help?

Bijdrager
    Nexoez

tijdens het commanden, kwam er perongellijk zoiets met vierkante haakjes en A en B en C enzo, en perongelijk enter geduwt… kan dit kwaad; is dit erg?

Bijdrager
    leaf

en zo eerst een wat unix command’s leren en je bestanden bijvoorbeeld gzip’en:

[code:1:c3bd4df9ed]
    $ gzip /pad/bestand.ext
    $ open -a finder.app /pad/
    $ man gzip
    [/code:1:c3bd4df9ed]

en voor sammen voegen denk:

cat /pad/bestand.1 /pad/bestand.2 > /pad/bestand.1en2

Bijdrager
    Nexoez

maar is het vorige schadelijk of niet??

Bijdrager
    leaf

nee hoor

zo lang je er niet sudo voor zet!

Bijdrager
    Nexoez

wat is sudo? toen ik enter duwde (per ongeluk), deed hij nx, liet hij nx zien…

Bijdrager
    Pieterr
    ”Nexoez”

wat is sudo? toen ik enter duwde (per ongeluk), deed hij nx, liet hij nx zien…

Als ik je een raad mag geven: sluit het venster van de terminal, en probeer je probleem (samenvoegen van een aantal bestanden, filmpje?) op een andere manier op te lossen!

Bijdrager
    Nexoez

uhu… heb het anders kunnen aanpakken…
    Moest ik iets misdaan hebben, hoe kan ik alles “redo” en?

Mn mac start ng normaal op enzo…
    Wat is die sudo nu?

Bijdrager
    Pieterr
    ”Nexoez”

Wat is die sudo nu?

Lees de reacties in deze topic (en vergeet de initiele posting!).

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=307174

The sudo Terminal command can be used by administrators to execute commands as a different user (for example, as root). When executing this command, you will be prompted to enter the password for the administrator account you are currently logged in as.

Geblokkeerd
    Anoniem

De reden waarom jouw commando’s uit de startpost fout gingen is omdat je waarschijnlijk niet in de juiste directory zat. Op de commandline moet je wel eerst mbv het “cd” commando naar de juiste directory gaan;)

Als je terminal opent dan bevind je je namelijk per default in je homedirectory. Als de files die je samen wilde voegen staan in je Downloads directory, dan had je eerst “cd Downloads” moeten doen.

De foutmelding die je kreeg zegt niets anders dan dat de files die je samen wilt voegen niet werden gevonden.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”Nexoez”

Moest ik iets misdaan hebben, hoe kan ik alles “redo” en?

Niet:) Zorg dus dat, als je met belangrijke bestanden werkt, je daar een kopie van maakt en met die kopie aan de slag gaat.

”Nexoez”

Wat is die sudo nu?

sudo staat voor Switch User Do — met andere woorden, je kunt ermee een commando uitvoeren alsof je een andere gebruiker bent. Als je geen gebruikersnaam opgeeft als wie je je voor wilt doen, wordt het commando uitgevoerd als de gebruiker root (dus de hoofdgebruiker/administrator van de computer). Het voornaamste nut ervan is dat je dus (meestal als root) dingen kunt doen waar je eigenlijk geen toestemming voor hebt, zoals het wissen of openen van bestanden die van een andere gebruiker zijn. Je moet dan wel je wachtwoord invoeren om te bewijzen dat je het recht hebt om dit te doen — uit veiligheidsoverwegingen mag niet elke gebruiker namelijk sudo uitvoeren.

Het probleem is dat als je het onverantwoord gebruikt, je je hele systeem naar de knoppen kunt maken:
    [code:1:aaa448cf9f]sudo rm -fr /[/code:1:aaa448cf9f]
    bijvoorbeeld vraagt je om je wachtwoord, en als je dat intikt, maakt het je harde schijf leeg — geen verdere vragen, niks, alleen na een tijdje een lege harde schijf … Nu is dit een extreem voorbeeld, maar het toont wel aan waarom je 1) waarom sudo je om je wachtwoord vraagt, en 2) dat je door niet goed op te letten vanalles kapot kunt maken (misschien bedoelde je wel rm -f /Users/foo maar drukte je per ongeluk ook op r terwijl je de f indrukte, en op Enter voordat je klaar was …)

Kort gezegd: gebruik alleen sudo als je weet wat je doet, en zelfs dan alleen als het echt nodig is. Heel veel berichten op forums als dit raden als een soort automatisme sudo aan terwijl het helemaal niet nodig is.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.