19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Undaunted

Newbie hulp, hoe verwijder ik een programma van de schijf?

Ik heb net een programma aMSN geinstalleerd, en dat zou ik graag van mijn schijf gooien. Ik kan alleen nergens een uninstall vinden. Bestaat dat niet op een Mac?

Een ander probleem is dat mijn letters wat wazig zijn. ’t ligt niet aan de monitor, want zodra ik de monitor aan een PC doe is het weer in orde. Resolutie is gelijk..

Bijdrager
    Freek.

Je bent nieuw dus je weet het nog niet misschien maar MacOSX.nl beschikt over een zoekfunctie. Zoek dus eerst even, kun je het niet vinden, stel dan je vraag.

Voor u gevonden: Klik voor Het Verbluffende Antwoord op de eerste vraag

8)

Bijdrager
    kevkoptel

gewoon uit de programmalijst naaar de prullenmand gooien en deze ledigen. Ik weet het klinkt te simpel… is toch zo :P

Dat wazig zijn. kijk eens in je systeemvoorkeuren. Zeker dat alles hetzelfde is? Kijk eens bij kleur… De manier hoe je monitor gecalibireert staat maakt veel uit.

Bijdrager
    Undaunted

k, dat is te simpel voor woorden idd:) geen registry, ongelooflijk!!

maar over die monitor.

Computerspelletjes zijn haarscherp, zo ook het hoofdmenu, maar safari en Messenger zijn onscherp.. enig idee hoe dat kan komen? (ik gebruik trouwens nog een VGA monitor)

Bijdrager
    kevkoptel

Staan de instellingen bij beeldschermen bij de kleuren optimaal voor je monitor. Speel daar eens wat mee. (de 2e tab dus)

Voor systeemvoorkeuren zie Appelke – Systeemvoorkeuren :P

Bijdrager
    Elstar

Ja ja, dat is voor switchers vaak de grootste gewenning: uninstallen? echt niet… wegpleuren!

Die wazige letters? Misschien…
    Kijk eens bij Systeemvoorkeuren -> weergave en dan “schakel anti-aliassing uit voor lettertypen met puntgrootte … of kleiner”. Dat moet niet te hoog staan, bij mij staat dat op 8.

Als dat niet helpt, maak dan eens een screenshot (shift- :apple: -4) en plaats dat hier. Want wazige letters dat klinkt zo eh… wazig.

Bijdrager
    vogel

Toch vind ik het ontbreken van een uninstaller kut. Ik dacht ook, M-audio rotzooi eraf, prullenbak leeg en opnieuw installeren. Gevolg: panics! Een panic is de Mac-variant op het blauwe scherm van Windows.
    Zoek dus in de finder (met appeltje-f), of alles van aMSN eraf is. Sommige programma’s laten rotzooi achter in de systeemmap. Meestal is zoeken op aMSN of de maker van die software al voldoende.

Bijdrager
    Undaunted
    ”Elstar”

Als dat niet helpt, maak dan eens een screenshot (shift- :apple: -4) en plaats dat hier. Want wazige letters dat klinkt zo eh… wazig.

Ok de screenshot is gemaakt, zou m nu met alle plezier laten zien.. maar waar blijft een screenshot als je die maakt? :o

(text smoothing staat hier ook op 8)

Dan nog een vraag:

Als ik programma’s installeer laten ze allemaal troep achter op de desktop. Hoe verplaats ik die zooi nu?

Bijdrager
    wjgmspeedy

Een screenshot komt op je bureaublad terecht, wil die zooi wel zien, want volgens mij doe je iets fout. Het bureaublad is een usermap, en programma’s installeren daarin niets.

Bijdrager
    Oppie

Dat zijn de downloadbestanden; .sit en .dmg zijn onze .zip pakketjes, weggooien dus. Uit een .dmg komt een ‘virtuele schijf (of hoe heet zo’n ding ook alweer) en die kun je ook de prullenbak inslepen, dan unmount ie, of sneller nog, met de eject knop die ernaast staat in een Finder venster.

Bijdrager
    Undaunted
    ”Oppie”

Dat zijn de downloadbestanden; .sit en .dmg zijn onze .zip pakketjes, weggooien dus. Uit een .dmg komt een ‘virtuele schijf (of hoe heet zo’n ding ook alweer) en die kun je ook de prullenbak inslepen, dan unmount ie, of sneller nog, met de eject knop die ernaast staat in een Finder venster.

Idd, dat is wat er gebeurd. Maar zodra ik die virtuele schijf in de prullenbak gooi doet het betreffende programma het niet meer :?. Ik heb het icoontje van het programma naar het ObjectDock gesleept, en zodra ik dan de virtuele schijf van het programma weggooi, verschijnt er een vraagteken in het icoontje van het dock.

Bijdrager
    wjgmspeedy

Je moet het programma uit de virtuele schijf slepen, en in je map programma’s zetten.

Bijdrager
    Undaunted

ok, ben nu op m’n werk (achter PC :cry: ) maar dat biedt vast de uitkomst:) Vraag ik me nog wel af: waarom kan ik zo’n programma niet gelijk in m’n programma map installeren?

Moderator
    unSOUND

Dat kan wel…

open de finder, en klik in de linkerkolom op de viruele schijf.
    pak het programma, en sleep dat naar je programmamap,
    deze staat ook altijd in de linkerkolom van je finder.

klaar.

Bijdrager
    Undaunted
    ”unSOUND”

Dat kan wel…

open de finder, en klik in de linkerkolom op de viruele schijf.
    pak het programma, en sleep dat naar je programmamap,
    deze staat ook altijd in de linkerkolom van je finder.

klaar.

Dat is toch niet direct? ’t is toch eerst op de desktop beland :finderoud:

Maar het werkt wel :baby:

Bijdrager
    vogel

Volgens mij kan het wel. Control-klik op het programma en kies “bewaar als”. Kies dan je programma folder.
    Maar ben er niet zeker van, omdat het hier over een virtuele schijf (disk image) gaat. Disk images hebben bepaalde voordelen, als je ze op een schijfje wil branden bijvoorbeeld, maar een programma in je programma folder slepen is nog altijd makkelijker dan een Windows installer doorploeteren.

Bijdrager
    3sje
    ”Undaunted”

Dat is toch niet direct? ’t is toch eerst op de desktop beland :finderoud:

Euh… in principe is het niet op je dekstop beland, omdat het gaat om een verwijderbare schijf:-) Driver Images (dmg) maken virtuele schijven aan. Op deze manier is alles mooi geordend en kan je het programma even uittesten, ook al heb je bvb niet het benodigd aantal geheugen meer of zo. Een virtuele schijf snoept wat geheugen her en der én het staat dan in principe NIET op je schijf, dus verwijderen is zeer simpel. Zo kan je het soms een controleren en testen en daarna pas kopiëren naar de programmamap.

In vele gevallen staat er op een virtuele schijf een soort installer (package: .pkg, .mpkg) die je dan moet dubbelklikken en die vervolgens alles netjes installeert op de juiste plaats. Dit is trouwens steeds identiek omdat zulke installer-files werken met de Installer, dus constant zelfde procedure, zelfde vensterkes en zo, gewenning:-) Naderhand verwijder je gewoon de schijf en de dmg-file.

Dmg’s worden ook gebruikt om CD’s netjes te maken en dan in één keer als een mooie kopie te branden op een CD-schijfje. Met dmg’s maak je ook exacte kopies van CD’s, omdat je een dmg kunt make van een apparaat en daarna een dmg kunt branden op een ‘apparaaat’. Geen zorgen over bepaalde vensterinstellingen of over onzichtbare bestanden!!

Dit is dus mss allemaal de reden waarom dmg’s wel vrij populair zijn:-) Ik vind ze zelf ook leuk en gebruik ze ook wel graag.

”Undaunted”

Maar het werkt wel :baby:

Je ziet er zo wel best schattig uit *koetsjikoe*:D

Bijdrager
    Undaunted

@3sje Aha, dat schept wat helderheid, dank je.

Vraag ik me nog af: waar staat dmg voor? Vast geen damage :evil:

Bijdrager
    3sje
    ”Undaunted”

@3sje Aha, dat schept wat helderheid, dank je.

da’s graag gedaan hoor:-)

”Undaunted”

Vraag ik me nog af: waar staat dmg voor? Vast geen damage :evil:

Euh… dat staat ook wel ergens in mijn vele zinnekes:D

DMG = Drive iMaGe; waar je dus in feite ziet dat het vooral iets te maken heeft met een schijf/media:-)

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.