30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 108)
  • Q:
    Bijdrager
    Pietermann

New York

Hi mensen,

ik ga (net zoals vele mensen) in november naar New York. Ik dacht dat het misschien handig zou zijn een topic te maken over alles wat daar te beleven is!

Welke winkels/plaatsen/restaurants,… je zéker moet bezoeken.

Laat jullie maar gaan!

Bijdrager
    trabant

Nog niet zo lang geleden kwam ik een ‘NY for Dummies’ op usenet tegen.

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    BloomPod

Die mooie Apple store daar !

Moderator
    Rivanov

Ik ga over 3 weken naar Zuid-Afrika. Mag ik ook een topic openen waar we dingen kunnen plaatsen die ik zeker moet bezoeken? :wink:

Bijdrager
    swoon

Advies vooral veel lopen en zo min mogelijk de metro nemen. Dan zie je het leukste van NY.
    Lopen van Meatpacking (zit ook een Apple Store) naar Soho en je komt de leukste buurtjes tegen. Sandwiches eten bij Pret a Manger of bij Le Pain Quotidien die op vele plaatsen in NY zit.

Apple 5th Avenue is leuk om te zien, maar Apple Soho vind ik toch een stuk gemoedelijker. Minder masaal.
    Soho is een geweldige buurt om door heen te slenteren.

Saks is een prachtig warenhuis, Nike Town op 57th/5th street, breng een bezoekje aan Grand Central Station en vergeet Central Park niet.

Ik geef maar een aantal voorbeelden, ik weet niet waar je interesses liggen.
    Maar NY is verslavend! :D Enige echte wereldstad.

Bijdrager
    Yip

het beste is om gewoon een reisgidsje over NYC te kopen/lenen bij de bibliotheek (die hebben er meestal zat).

Dus gewoon een gids met uitgebreide wandelroutes en alle dingen die je kan bezoeken in NY.

Ik ben er een paar jaar geleden ook geweest en je ziet gewoon veel meer van de stad als je verteld wordt wat er allemaal te doen is.

Neem hier eens een kijkje

Bijdrager
    Pieterr
    ”Rivanov”

Ik ga over 3 weken naar Zuid-Afrika. Mag ik ook een topic openen waar we dingen kunnen plaatsen die ik zeker moet bezoeken? :wink:

Tuurlijk! Begin hier eens…;-)

Bijdrager
    FlorisW

Ik heb echt een hele rits aan tips; zal er nu vast eentje plaatsen aangezien ik over vijf minuten moet gaan
    hockeyen, de rest komt dus later…:

1.) Ga pizza eten bij John’s Pizzeria, er zijn er twee, de originele en sinds kort een nieuwe
    vlakbij Times Square, maar je moet toch echt de eerste en originele bezoeken. Dit is dè
    pizzatent van New York. Tips voor pizza’s: bestel de Calzone deze is overheerlijk en ben
    maar niet bang dat een kleine te weinig is, deze is zo’n 60cm doorsnee. En natuurlijk voor
    ‘the complete experience’ neem je er een Roothbeer bij en kras je je naam in de muur.

John’s Pizzeria zit op Bleecker Street, tussen 6th en 7th avenue,
    tegenover Cornelia Street. (Metrostation West 4th Street geloof ik…)

Bijdrager
    Simon90
    ”swoon”

Advies vooral veel lopen en zo min mogelijk de metro nemen. Dan zie je het leukste van NY.

Helemaal waar, maar de metro is ook een beleving op zich. Dat geluid, de sfeer op de stations en die prachtige glimmende, blank metalen treinstellen! :)
    Subway New York detail

En soho is inderdaad erg mooi
    Driving down the street

Bijdrager
    Begbie
    ”swoon”

Advies vooral veel lopen en zo min mogelijk de metro nemen. Dan zie je het leukste van NY. Maar NY is verslavend! :D Enige echte wereldstad.

Yep, lopen is het devies. Of neem vaker de bus (met je $25 7 day metrocard). Probeer de stad (Manhattan bedoel ik dan) in te delen in blokken en kies vantevoren landmarks die je wil zien (afhankelijk van wat je er precies wil doen kies je een aantal) en loop dan van landmark naar landmark. Plan een of twee dagen niet in: dan kan je terug naar plekken die je leuk vond of waar je niet aan toe bent gekomen. Hou rekening met wachttijden voor Empire State Building (vroeg in ochtend gaan of kies voor uitzicht vanaf Rockefeller Center en/of ’s avonds bar The View in Marriott Marquis op Times Square) en ferry naar Statue of Liberty en Ellis Island (aanrader!). Wat betreft landmarks: doe beetje research naar verschillende bouwstijlen van wolkenkrabbers en dan zie je hoe vooruitstrevend voor hun tijd ze vaak waren. En soms niet. Buiten Manhattan zijn ook leuke dingen te zien, denk erom. Astoria, Queens is een leuke buurt (Italianen en Grieken etc.). Beter dan Little Italy om sfeer van oude immigrantenbuurten te proeven aangezien die buurt door vrijwel geheel door Chinatown is geannexeerd. Orthodoxe joden spotten in Williamsburg, Brooklyn is ook leuk. De recenter tot bloei gekomen Russische wijk bekijk je bij Brighton Beach, in de buurt van het beroemde Coney Island (Nathan’s Famous Frankfurters!) in Brooklyn. ‘Iets’ verderop zit de nieuwe hippe buurt Red Hook. Ikea zit daar ook en die hebben een gratis shuttleboot varen vanaf Manhattan ergens. Tja, wat nog meer… Niet met de metro in de spits. Of juist wel natuurlijk. Oorspronkelijke (eerste) Apple Store in NY in SoHo uiteraard. Guggenheim museum. MoMa. Contrast Madison Ave ten noorden van 60th St. en winkelgebied rond Herald Square is leuk om te zien (rijk blank vs bridge & tunnel zwart). Idee is ook om bus te pakken die van noord naar zuid over Broadway het eiland doorkruist: zie je de verschillende gezichten van de stad elkaar opvolgen. Campus van Columbia University is chique. Studentenbuurt rond Bleecker St. ook (NYU). Daar zit ook de beroemde John’s Pizza (zie ook tip FlorisW). Katz Delicatessen op Houston is ‘must see’ vanwege scene uit film When Harry Met Sally. Tenement Museum is in de buurt. Daar (Orchard St. / Lower East Side) is het ook leuk hip uitgaan. Kakkers en corpsballen gaan uit op 2nd Ave rond 50th St. De lijst is lang… Heel erg lang! Veel plezier.

Leestips: Gothamist en Time Out.

Ik was er toevallig deze zomer nog vanwege werk. Een vriend had de hotspots nog niet gezien dus ook aan de Brooklyn Bridge ontkwam ik niet…

edit> Ik vergeet wat recente geschiedenis: voormalig HQ Lehman Brothers op Times Square uiteraard! Symbool van de financial crisis van 2008. Uiteraard ook even mooie verkoopsters gaan spotten in de Abercrombie & Fitch store op 5th Ave :P

Bijdrager
    Begbie
    ”swoon”

Mmm, gedeelde 1e plaats met London naar mijn mening. :wink:

Bijdrager
    .Arne

Ik ga niet echt akkoord dat je zoveel mogelijk moet lopen. Als je grote afstanden meerdere keren moet afleggen (bijvoorbeeld meerdere dagen naar Lower Manhatten vanuit Upper East Side), wil je die echt niet iedere dag lopen: je verliest er ook gewoon tijd mee. Net zoals FlorisW zal ik hier tips plaatsen als ze me te binnen schieten…

– Apple Stores: Uiteraard de wereldbekende Apple Store Fifth Ave bezoeken met de prachtige Apple cube! Zelf was ik misschien nog wel meer gecharmeerd door SoHo’s Apple Store, die is in een werkelijk prachtig gebouw en een prachtige buurt gevestigd. Apple Store Fifth Ave kan overdag druk zijn, dan ga je écht liever ’s avonds of ’s morgens, aangezien de winkel toch 24h/365d open is.

– Geïnteresseerd in veel merkkledij en niet afgeschrikt door wat drukte? Century 21 (naast Ground Zero) is the place to be! Werkelijk spotprijzen voor hopen Hilfiger, Ralph Lauren, Calvin Klein jeans enzovoort! Voorbeeld: ik betaalde voor een Calvin Klein onderbroek 10 dollar = ± €7, hoewel je daar normaal €25 (!) voor betaalt.

– (Meer tips volgen. :P)

Overigens jammer dat de dollar weer wat aan het stijgen is…

Bijdrager
    swoon
    ”Begbie”
    ”swoon”

Yep staat bij mij ook eigenlijk ook op nr. 1 samen met NY.
    Je kunt deze twee steden niet met elkaar vergelijken.
    Ik weet wel dat ik makkelijker in London zou kunnen wonen dan in NY.

Geheel offtopic, maar erg leuk om over deze plekken te praten.
    Niks zo leuk als steden. Binnenkort ga ik naar Kopenhagen. Ben ik ook zeer benieuwd naar.

Bijdrager
    .Arne

Waar blijft dat algemene ‘citytrips’-topic toch?!:P

Bijdrager
    swoon
    ”.Arne”

Waar blijft dat algemene ‘citytrips’-topic toch?!:P

Ja misschien wel een idee om er een aantal te openen met goede tips. :D
    Maar dan liever per plaats dat houdt het overzichtelijker.

Bijdrager
    Begbie
    ”swoon”

Niks zo leuk als steden. Binnenkort ga ik naar Kopenhagen. Ben ik ook zeer benieuwd naar.

Er gaat niets boven steden idd. Kopenhagen zal ook een reisdoel van mij zijn op korte termijn. Tokyo staat op lijst voor volgend jaar. Aanrader is Mumbai: stad op hoogtepunt van population boom. Rauw, druk, vies, bruisend. Geweldig!

Bijdrager
    God

Ik zou je adviseren zo ver mogelijk van New York vandaan te blijven. Commerciële pauperstad is het, echt walgelijk.
    Ik vond er niets moois of leuks aan. Ik hield het één dag en één nacht uit, daarna vertrok ik naar het mooie Reading in Pennsylvania.

Bijdrager
    pcmarcel

Ik weet niet hoe lang je gaat maar na 3 dagen ben je New York en de New Yorkers idd meer dan zat.

Wel ff naar de MET gaan !

Bijdrager
    bekendvantv

WAAATT?:o
    Ik was na een week NYC juist helemaal verliefd op de sfeer daar. Toen we weer weg gingen had ik helemaal niet het gevoel dat ik naar huis ging maar meer alsof ik van huis wegging. Echt een fantastische stad.

Bijdrager
    karf

2 Keer in New York geweest en dit waren toch wel leuke dingen:

Apple Store
    Kidrobot
    MOMA
    Guggenheim
    Central Park Zoo

Bijdrager
    jspr
    ”JOOOST^”

WAAATT?:o
    Ik was na een week NYC juist helemaal verliefd op de sfeer daar. Toen we weer weg gingen had ik helemaal niet het gevoel dat ik naar huis ging maar meer alsof ik van huis wegging. Echt een fantastische stad.

Geloof me, alles gaat wennen op z’n tijd en wordt een bijzondere stad ook heel normaal, vooral als je er gaat werken.

Bijdrager
    Sentitel
    ”.Arne”

Ik ga niet echt akkoord dat je zoveel mogelijk moet lopen. Als je grote afstanden meerdere keren moet afleggen (bijvoorbeeld meerdere dagen naar Lower Manhatten vanuit Upper East Side), wil je die echt niet iedere dag lopen: je verliest er ook gewoon tijd mee. Net zoals FlorisW zal ik hier tips plaatsen als ze me te binnen schieten…

Ik ben het met je eens. Toen we (=ik, vrienden en andere mensen van school) in Chelsea zaten gingen we ’s ochtends met de metro naar een stadsdeel toe en ’s avonds gingen we dan weer terug met de metro. In de tijd ertussen alleen maar gelopen en dat voel je wel zeg. Nu is het ws ook heel anders dan dat je gewoon met een klein groepje bent, maar ik zou nog veel vaker met de metro gaan (zeker als het guur is).

Bijdrager
    Pietermann
    ”Ma(r)cel”

Ik weet niet hoe lang je gaat maar na 3 dagen ben je New York en de New Yorkers idd meer dan zat.

Wel ff naar de MET gaan !

Ik ga van de 7de tot de 11de, dus 4 dagen;) Ideaal dus!
    En het feit dat ik de reis voor mij en men reisgezel gewonnen heb (all in)zorgt ervoor dat ik nu al zot ben van NY;)

Bijdrager
    Begbie

Gewonnen?! Cool man!

Bijdrager
    FlorisW

[size=24:bf3116f236]De grote New York-tips-reactie van FlorisW[/size:bf3116f236]

1.) Ga pizza eten bij John’s Pizzeria, er zijn er twee, de originele en sinds kort een nieuwe
    vlakbij Times Square, maar je moet toch echt de eerste en originele bezoeken. Dit is dè
    pizzatent van New York. Tips voor pizza’s: bestel de Calzone deze is overheerlijk en ben
    maar niet bang dat een kleine te weinig is, deze is zo’n 60cm doorsnee. En natuurlijk voor
    ‘the complete experience’ neem je er een Roothbeer bij en kras je je naam in de muur.
    John’s Pizzeria zit op Bleecker Street, tussen 6th en 7th Avenue,
    tegenover Cornelia Street. (Metrostation West 4th Street)

2.) Apple Stores zijn natuurlijk een grote DO in New York City, er zijn er in
    totaal drie, de grote ‘flagship’-store op de hoek van 5th Avenue & East 59th Street en moet je
    natuurlijk gezien hebben, zelf vind ik deze enorm druk en niet de mooiste van New York.
    De volgende is die op de hoek van West 14th Street & 9th Avenue, dit is de grootste ter wereld
    en ik vind deze niet heel erg speciaal, wel een heel erg mooie trap. Hij bestaat uit drie
    verdiepingen en is overladen met Mac-spullen en Genius’s.
    De mooiste is toch wel de laatste van de drie, dit is geloof ik de eerste Apple Store ooit, deze
    bevindt zich in SoHo, een enorm hippe en leuke buurt, hier vertel ik later meer over. Deze Store
    zit op de hoek van Prince Street & Greene Street. Een geweldige winkel in een prachtig oud
    postkantoor, aan de achterkant bevindt zich overigens nog steeds een postkantoor. Deze Apple
    Store heeft een glazen dak en een enorm lange glazen trap. Op de eerste verdieping bevindt
    zich een groot Theater waar presentaties, lessen en cursussen worden gegeven door Genius’s.

3.) Het Meatpacking District is de wijk waar de West 14th Street Apple Store zich bevindt,
    er zijn een hoop hippe en trendy designwinkels voor kleding en meubels etc. Een echte aanrader is
    ’The Jean Shop’, dit is een hele gave spijkerbroeken-winkel waar ze met de hand echt hele mooie
    spijkerbroeken maken. Prijzen beginnen bij de $260,- en kunnen oplopen tot zo’n $800,-. Ga er zeker
    kijken, de winkel alleen al is een plaatje.
    The Jean Shop bevindt zich op West 14th Street, tegenover Washington Street.

4.) De wijk SoHo is net als het Meatpacking District een heel erg hippe en bruisende
    wijk, er zijn veel leuke kleine winkeltjes (dus geen grote Stores als op 5th Avenue) waar je van alles
    kunt vinden. Een goede tip voor in SoHo is de Van Leeuwen Artisan Ice Cream-bus dit is een van
    oorsprong Nederlandse ijsmaker welke geweldig ijs verkoopt op straat. Schuin tegenover de Apple
    Store in SoHo staat in Greene Street, iedere dag van 1pm tot 8pm deze bus. De meneer die het
    verkoopt is de zoon van de Nederlander die het heeft begonnen. (Aanrader: Chocolade en Aarbei)

5.) Ben je een fervent fotograaf, of wil je met je eerste ervaring in New York je eerste foto-
    ervaringen op doen door een nieuwe spiegelreflex camera aan te schaffen? Ga dan naar B&H
    Photo & Video
    . Dit is ’s werelds grootste fotozaak, en deze wordt volledig gerund door Joden.
    Bekijk vooral het ingenieuze systeem voor je bestellingen! Luister ook goed naar het advies van
    de heren verkopers, zij weten echt stuitend veel van alles. Je mag in feite alles proberen wat ze
    hebben, ik heb bijvoorbeeld een 800mm lens op mijn 40D gehad, wow!
    B&H beslaat het ganse blok op 9th Avenue tussen West 34th Street en West 33rd Street..

6.) Amerika en de hamburger, dit is natuurlijk niet van elkaar te scheiden, ga dus ook voor
    New Yorks beste hamburger, en niet voor de BigMac of een Whopper. De New York Burger Co.
    is een nieuwe keten in New York, deze bestaat sinds 2004, ze maken hier echt de lekkerste burgers
    die je maar kunt bedenken, je mag zelf weten wat je er allemaal op wilt hoe je ieder ingrediënt wil
    hebben en wat je er allemaal bij wilt, echt zo ontzettend lekker dat je je vingers zelfs wilt opeten.
    De New York Burger Co. zit op twee locaties in New York, de eerste en tevens oudste zit op Park
    Avenue, tussen de East 24th Street en East 23rd Street
    . De andere zit op 6th Avenue, tussen
    West 21st Street en West 22nd Street
    .

7.) New York en Jazzmuziek, ook al zoiets wat je niet van elkaar kunt scheiden. Hieronder een
    lijstje met een aantel te gekke Jazz-clubs waar je zeker een of meer van je avonden moet doorbrengen:

Village Vanguard: 7th Avenue, tussen West 21st Street en West 20th street.
    The Blue Note: West 3rd Street tussen 6th Avenue en MacDougal Street.
    Iridium: 1650 Broadway ter hoogte van West 51st Street.
    Smalls: 7th Avenue ter hoogte van West 10th Street.
    Jazz Standard: East 27th Street tussen Park Avenue en Lexington Avenue.

MORE TO COME

Bijdrager
    Simon90
    ”Begbie”

Ha, grappig. Ik vond Londen toch echt een stùk minder indrukwekkend.
    Ook op Europees niveau vind ik dat het niet kan tippen aan steden als Berlijn of Madrid.

Bijdrager
    FlorisW

UPDATED

[size=24:a8a60a4bec]De grote New York-tips-reactie van FlorisW[/size:a8a60a4bec]

John’s Pizzeria zit op Bleecker Street, tussen 6th en 7th Avenue,
    tegenover Cornelia Street. (Metrostation West 4th Street)

2.) Apple Stores zijn natuurlijk een grote DO in New York City, er zijn er in
    totaal drie, de grote ‘flagship’-store op de hoek van 5th Avenue & East 59th Street en moet je
    natuurlijk gezien hebben, zelf vind ik deze enorm druk en niet de mooiste van New York.
    De volgende is die op de hoek van West 14th Street & 9th Avenue, dit is de grootste ter wereld
    en ik vind deze niet heel erg speciaal, wel een heel erg mooie trap. Hij bestaat uit drie
    verdiepingen en is overladen met Mac-spullen en Genius’s.
    De mooiste is toch wel de laatste van de drie, dit is geloof ik de eerste Apple Store ooit, deze
    bevindt zich in SoHo, een enorm hippe en leuke buurt, hier vertel ik later meer over. Deze Store
    zit op de hoek van Prince Street & Greene Street. Een geweldige winkel in een prachtig oud
    postkantoor, aan de achterkant bevindt zich overigens nog steeds een postkantoor. Deze Apple
    Store heeft een glazen dak en een enorm lange glazen trap. Op de eerste verdieping bevindt
    zich een groot Theater waar presentaties, lessen en cursussen worden gegeven door Genius’s.

3.) Het Meatpacking District is de wijk waar de West 14th Street Apple Store zich bevindt,
    er zijn een hoop hippe en trendy designwinkels voor kleding en meubels etc. Een echte aanrader is
    ’The Jean Shop’, dit is een hele gave spijkerbroeken-winkel waar ze met de hand echt hele mooie
    spijkerbroeken maken. Prijzen beginnen bij de $260,- en kunnen oplopen tot zo’n $800,-. Ga er zeker
    kijken, de winkel alleen al is een plaatje.
    The Jean Shop bevindt zich op West 14th Street, tegenover Washington Street.

4.) De wijk SoHo is net als het Meatpacking District een heel erg hippe en bruisende
    wijk, er zijn veel leuke kleine winkeltjes (dus geen grote Stores als op 5th Avenue) waar je van alles
    kunt vinden. Een goede tip voor in SoHo is de Van Leeuwen Artisan Ice Cream-bus dit is een van
    oorsprong Nederlandse ijsmaker welke geweldig ijs verkoopt op straat. Schuin tegenover de Apple
    Store in SoHo staat in Greene Street, iedere dag van 1pm tot 8pm deze bus. De meneer die het
    verkoopt is de zoon van de Nederlander die het heeft begonnen. (Aanrader: Chocolade en Aarbei)

5.) Ben je een fervent fotograaf, of wil je met je eerste ervaring in New York je eerste foto-
    ervaringen op doen door een nieuwe spiegelreflex camera aan te schaffen? Ga dan naar B&H
    Photo & Video
    . Dit is ’s werelds grootste fotozaak, en deze wordt volledig gerund door Joden.
    Bekijk vooral het ingenieuze systeem voor je bestellingen! Luister ook goed naar het advies van
    de heren verkopers, zij weten echt stuitend veel van alles. Je mag in feite alles proberen wat ze
    hebben, ik heb bijvoorbeeld een 800mm lens op mijn 40D gehad, wow!
    B&H beslaat het ganse blok op 9th Avenue tussen West 34th Street en West 33rd Street..

6.) Amerika en de hamburger, dit is natuurlijk niet van elkaar te scheiden, ga dus ook voor
    New Yorks beste hamburger, en niet voor de BigMac of een Whopper. De New York Burger Co.
    is een nieuwe keten in New York, deze bestaat sinds 2004, ze maken hier echt de lekkerste burgers
    die je maar kunt bedenken, je mag zelf weten wat je er allemaal op wilt hoe je ieder ingrediënt wil
    hebben en wat je er allemaal bij wilt, echt zo ontzettend lekker dat je je vingers zelfs wilt opeten.
    De New York Burger Co. zit op twee locaties in New York, de eerste en tevens oudste zit op Park
    Avenue, tussen de East 24th Street en East 23rd Street
    . De andere zit op 6th Avenue, tussen
    West 21st Street en West 22nd Street
    .

7.) New York en Jazzmuziek, ook al zoiets wat je niet van elkaar kunt scheiden. Hieronder een
    lijstje met een aantel te gekke Jazz-clubs waar je zeker een of meer van je avonden moet doorbrengen:

Village Vanguard: 7th Avenue, tussen West 21st Street en West 20th street.
    The Blue Note: West 3rd Street tussen 6th Avenue en MacDougal Street.
    Iridium: 1650 Broadway ter hoogte van West 51st Street.
    Smalls: 7th Avenue ter hoogte van West 10th Street.
    Jazz Standard: East 27th Street tussen Park Avenue en Lexington Avenue.

8.) Superhandig als je een hoop grote attracties wilt bekijken is The New York City Pass.
    Met deze pas van 74 dollar kan je zes grote attracties gaan bekijken; The Empire State Building,
    American Museum of Natural History, Guggenheim Museum, Museum of Modern Art (MoMA), The
    Metropolitan Museum of Art
    en je hebt een keuze tussen de Circle Line Tour of Statue of Liberty &
    Ellis Island tour.

9.) Shoppen de grote warenhuizen van New York is natuurlijk ook een enorme ervaring, ga
    je bijvoorbeeld naar Macy’s dan moet je eerst even langs de infodesk gaan want als je een
    buitenlander bent krijg je namelijk bovenop allerlei andere kortingen nog eens 11% korting,
    is altijd mooi meegenomen.
    Macy’s is het makkelijkst te bereiken via het 34th Street Penn Metrostation, Macy’s zit op de
    hoek van West 34th Street en 7th Avenue.

10.) Draag je graag of ben je van plan All Stars te kopen, dan is de goedkoopste plek in
    New York om ze te kopen The Gap, daar is alles overigens tax-free, en ze kosten daar maar $40,-.

MORE TO COME

Bijdrager
    Pietermann

Wow Floris, goede tips man!

Ik had nog niet aan All Stars gedacht! Kga er zéker een paar kopen!

Laat de Tips maar komen jongens! 8)

Bijdrager
    iDarwin

Of neem een Touring bus. is ook mooi om zo alles gezien te hebben.

Behalve als je een Lekke Band krijgt. Ergens in Bronx/Queens.:(
    Zoals wij dat hadden gehad.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 108)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.