5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    abbenhui

netwerksnelheid omlaag in sluimerstand [opgelost]

Vraag:
    Op mijn router branden de lampjes blauw bij 1 Gb, en oranje bij 100 Mb.
    Op de poort waar mijn iMac aangesloten staat brandt het lampje blauw, maar zodra de pc in sluimerstand gaat wordt het oranje.

Ik heb PowerNap ingeschakeld staan en sluimerstand is uitgeschakeld voor netwerktoegang.

Klopt dit dan? Zou de verbinding niet gewoon 1 Gb moeten blijven in sluimerstand?

Bijdrager
    SunKeeper

Waarom zou dat? In sluimerstand zit je toch niet achter je Mac, dus wat maakt het dan uit of het snel of langzaam gaat? Heeft je Mac überhaupt iets te doen onder PowerNap?

Wat ook goed mogelijk is, is dat je router niet begrijpt in welke toestand Ethernet terecht is gekomen er daarom maar gewoon op de gok inschat dat het een langzaam apparaat is. Zodra je Mac weer actief is dan is het ook weer mogelijk om te verifiëren dat het een Gigabit-verbinding is. Je router is immers niet voorbereid om rekening te houden met Macs die PowerNap gebruiken.

Bijdrager
    McShamus

Works as designed en heeft alles te maken met energiebesparing. De netwerk interface schakelt een tandje terug naar 100Mbit en schakelt weer naar 1Gbit zodra er weer gewerkt moet worden.

Bijdrager
    abbenhui

Hartelijk dank voor de reacties.
    Duidelijk en opgelost.

Bijdrager
    iep

Het is zinloos om de netwerkinterface op de max te houden of om überhaupt verbinding te blijven houden. In slaapstand doet de machine namelijk niks tenzij powernap is ingeschakeld (dan wordt er eens in de x tijd op nieuwe mail gecontroleerd en doet ie nog iets van Time Machine backups).

Verder zijn hedendaagse netwerkapparaten voorzien van Energy Efficient Ethernet (EEE). Die kijkt naar wat de interface aan het doen is en hoe lang de kabel is om vervolgens de hoeveelheid stroom die het gebruikt daarop af te stemmen (om iets over een meter of 10 te versturen is minder stroom nodig dan wanneer het over de volle 100 meter zou moeten; staat de ene kant in slaapstand dan heeft het ook geen zin om de switch poort nog volledig actief te houden).

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.