6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    eddieka

netwerkschijf via tele2 modem

Hallo!

ik probeer al een hele tijd een WD (My Book World Edition 1TB) netwerkschijf aan te sluiten op een Mac om met Timemachine back-ups te kunnen maken. Nu is het al een heel gedoe om Timemachine backups te laten maken via een netwerkschijf… maar nu word ik ook geconfronteerd met een ander probleem. Omdat ik er niet meer uit kom, hoop ik dat jullie me kunnen helpen met een oplossing.

De schijf zit aangesloten (via een lan poort) op de tele2 modem/router. Hij is nu niet te zien in Finder en ik kan ‘m ook niet zien in het schijfhulpprogramma. Nu heb ik de netwerkschijf via een ethernet kabel wel direct aangesloten gehad op de de mac en dat heb ik wel verbinding. Echter… ik wilde nieuwe firmware downloaden (die heeft ‘ie nodig om de backups te kunnen maken via Timemachine) maar hij kon geen connectie maken.

Nu weet ik niet welke instellingen ik moet aanpassen en waar… in de computer of in de tele2 modem? Beide heb ik bekeken qua instellingen maar kom er niet goed wijs uit.
    Bedankt alvast voor jullie hulp.

eddie

Geblokkeerd
    Anoniem

Geen van beiden: je moet de NAS via DHCP IP gegevens op laten vragen.

Bijdrager
    eddieka

Kan ik het IP adres in de netwerkschijf lezen, moet dat staan onder netwerkinstellingen? Als ik het moet opvragen… weet ik niet hoe ik dat moet doen.
    En als ik het dan heb, kan ik er rechtstreeks verbinding mee maken… is dat de oplossing?

Thanks!

eddie

Bijdrager
    Pieterr

Volgens de handleiding zou je de schijf direct moeten kunnen zien onder “Gedeeld”. Je hebt niet toevallig wat vinkjes uitstaan in de Finder voorkeuren?

Een andere optie is dat je met het programma Bonjour Browser kijkt of je de schijf ziet op je lokale netwerk. Als je het IP adres weet, kun je verbinding maken met de schijf via smb://192.168.1.100/ waarbij je het gevonden IP adres gebruikt.

Heb je zelf al settings aangepast op de World Edition? (bv zelf een IP adres toegekend)

Bijdrager
    eddieka

Klopt, hij zou gewoon via finder tevoorschijn moeten komen, maar dat doet hij dus niet.
    Bonjour ziet de schijf alleen als ik hem direct op de Mac aansluit, dan kan ik ook de settings in de schijf aanpassen.
    Ik moet nog gaan kijken of ik in die instellingen ook het IP adres kan achterhalen. Dat kan ik dan via Finder direct inderdaad gebruiken om verbinding mee te maken.

Thanks

eddie

Bijdrager
    chatsmit

Toevoeging: Ik lees nu een week later dat ik je eerste bericht verkeerd gelezen had, ik las WD (TV) ipv WD world edition… dus zie dit bericht hieronder maar als niet geschreven. Nog gelukt btw?

Ik heb dat WD ding ook, en ook Tele2 modem, en het moet plug&play werken. Dus als je verder niks handmatigs hebt ingesteld in de WD, zou het direct moeten werken.
    – Probeer eens in System Settings van WD => reset factory defaults
    – En anders in Network Settings => share WDTV on your network en de andere instellingen nalopen

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.