6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    vishaakje

Netwerkschijf en bestandsgroottes

Raar foutje in finder, niet echt een probleem verder maar wel raar. Ga het niet uitleggen de screenshot zegt alles, kijk naar de bestandsgroottes:

Kennelijk put quickview uit andere bronnen als finder? (overigens heeft quickview gelijk).

Pathfinder doet het wel goed:

Bijdrager
    Hansi2124

Ik wist niet dat de software van Apple zó vooruitstrevend was dat die zou kunnen weten dat jij over een uur dat bestand gaat bewerken.
    Het is bij mij toch echt 22.58 uur op dit moment…..

Bijdrager
    Koetjesreep

Tjah, Apple is sowieso niet zo handig met tijd en alarmen.

Bijdrager
    Vinhelper

En zegt een programma als GrandPerspective (download) ook dat ie 10,6 MB is?

En wat betekent op het onderste screenshot de ‘fysiek’ -grootte (staan net in het zwarte stukje, onder de titel ‘grootte’).

Ik begrijp dat van die tijd ook echt niet. De iPhone dacht afgelopen week dat het 2010 was. We werken al meer dan 2000 jaar met tijd, de milemium-bug heeft Apple overleeft, en nu zou een iPhone het jaar niet meer weten?

En waarom hebben Macs geen last, terwijl iOS een stukje Mac OS X in de kern is?

En die ‘laatst bewerkt’ daar is volgens mij nog nooit iemand achter gekomen hoe dat bepaald wordt. Er zijn tientallen topics over, maar geen 1 met een antwoord.

Bijdrager
    vishaakje

Tja, ik weet het ook allemaal niet. Staat natuurlijk niet in de weg van prettig apple gebruik, had wel gedacht dat dit soort oneffenheden onzichtbaar zijn. Apple is heel goed in het weglaten van dingen en dit soort schoonheidsfoutjes kan je dan mooi onder de motorkap laten.

Kom er nu trouwens achter dat alle bestanden als 536,9 MB op schijf getoond worden, ook de losse foto’s. Ook de foto’s 1 folder lager en ook de word documenten 1 folder lager. De totale grootte van de folders (stap voor stap naar beneden) is niet 536,9 MB. De folder met foto’s 2 niveau’s lager is 480 MB dus lijkt er ook niet op.

Grand Perspective zegt me dat de ZIP in 10 MB moet zijn.

Bijdrager
    iep

Voer in disk utility (schijfhulpprogramma) eens een reparatie van de schijf uit. Het kan zijn dat er in het bestandssysteem iets niet helemaal jofel is waardoor je nogal rare fouten kunt krijgen zoals deze. Zoals Vinhelper al terecht op merkt geeft hij in Finder de fysieke grootte aan. Je kunt bestandsgrootte op 2 manieren weergeven: de grootte van het bestand zoals hij op de harde schijf staat (fysieke grootte) en grootte zoals hij door het systeem wordt gezien. Aangezien de fysieke grootte niet overeenstemt kan dat duiden op problemen met het bestandssysteem.

@Vinhelper: Op wikipedia staat een handig Engelstalig artikel met de uitleg van de verschillende soorten (modification, access & creation time -> MAC time): MAC times. Hier wordt het volgende gemeld over de modification time (mtime; “laatst bewerkt”):

A file’s modification time described when the content of the file most recently changed. Because most file systems do not compare data written to a file with what is already there, if a program overwrites part of a file with the same data as previously existed in that location, the modification time will be updated even though the contents did not technically change.

Met het commando ‘touch’ kun je modification en access time aanpassen naar de huidige datum/tijd of dat in het verleden.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.