8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    patsneok

netwerkschijf / back up / printer

Goedenavond,

Thuis ben ik in het rijke bezit van een iMac en MBP. Beide zijn gekoppeld aan een draadloos netwerk met een ADSL modem/router. Nu merk ik regelmatig dat als ik op de MBP werk, er een bestand op de iMac staat of andersom. :o
    Daarnaast heb ik geen backup:x :innocent:

Is er iets op de markt waarop ik de gebruikersbestanden kan zetten EN dat als ook betrouwbaar backup medium kan dienen EN waarop ik ook de printer kan aansluiten? Red ik dat met Time Capsule?

Of moet dat nog uitgevonden worden? :innocent:

Tips, op- en/of aanmerkingen zijn meer dan van harte welkom!

Bijdrager
    Esquare
    ”patsneok”

Red ik dat met Time Capsule?

Ja. Maar ook met elke willekeurige draadloze router waar je een harde schijf op kunt aansluiten.

Bijdrager
    patsneok
    ”Esquare”

Ja. Maar ook met elke willekeurige draadloze router waar je een harde schijf op kunt aansluiten.

Hmm,
    En dan op die draadloze router twee harde schijven aansluiten?; eentje voor de gebruikersdata en de tweede harde schijf voor de back-up?

Bijdrager
    Esquare

Bijvoorbeeld ja. Je hebt ook externe harddrives waar twee afzonderlijke harde schijven in zitten.

Bijdrager
    Pieterr
    ”patsneok”

Nu merk ik regelmatig dat als ik op de MBP werk, er een bestand op de iMac staat of andersom.

Daar hebben ze File Sharing voor uitgevonden…

Ik krijg een beetje het gevoel dat je drie separate problemen op één hoop aan het gooien bent:
    – bestanden delen
    – backups maken
    – printen

Natuurlijk kan dat met één apparaat (je noemde zelf al Time Capsule) maar je kunt evengoed een aparte oplossing voor je backup behoefte kiezen, en een aparte print oplossing. (Je File Sharing probleem is al opgelost door OS X zelf.)

Bijdrager
    sypie

Je moet dan alleen wel altijd beide Mac’s aan hebben staan. Als je een Time Capsule aanschaft (of iets vergelijkbaars) hoeft dat niet.

Bijdrager
    patsneok
    ”Pieterr”

Ik krijg een beetje het gevoel dat je drie separate problemen op één hoop aan het gooien bent:
    – bestanden delen
    – backups maken
    – printen

Dat klopt, ik gooi drie separate zaken op één grote hoop.

Als ik het tot nu toe goed begrijp, zou ik voor het delen van bestanden gebruik kunnen maken van File Sharing, maar dan moet mijn MBP en mijn iMac altijd aanstaan. En dat staan ze niet altijd, soms gaat de MBP mee het huis uit. Één centrale opslag lijjkt me handig(er), zodat onafhankelijk aan welke mac je werkt, je altijd bij jouw bestanden kan. (Heet dat geen NAS of zo?) Had ik al gezegd dat ik niet de enige gebruiker ben? Vrouw lief kruipt soms ook achter de MPB.;-)

Inderdaad twee is dat er ik nu geen backup heb. :x Het lijkt me dan handig om een backup te maken van de NAS (als die zo heet..) Is het verstandig om die backups te maken m.b.v. een NAS (als dat al kan?) Of is het verstandiger om een extra apparaat voor de backups aan te schaffen?

En ten derde; [size=9:a68eafb518]nu ik toch bezig ben[/size:a68eafb518] lijkt het me erg handig om zowel van de MPB als de iMac te kunnen printen. Dan zou ik de printer aan de NAS kunnen koppellen.. toch? :o

Het liefste zou ik al deze functionaliteit in één apparaat zien. Bestaat dat? Of is dat niet wenselijk?

Je merkt het al, ik het meer vragen dan antwoorden.. :innocent:

Bijdrager
    Pieterr
    ”patsneok”

Als ik het tot nu toe goed begrijp, zou ik voor het delen van bestanden gebruik kunnen maken van File Sharing, maar dan moet mijn MBP en mijn iMac altijd aanstaan. En dat staan ze niet altijd, soms gaat de MBP mee het huis uit. Één centrale opslag lijjkt me handig(er), zodat onafhankelijk aan welke mac je werkt, je altijd bij jouw bestanden kan.

Als je er zelfs bij wilt kunnen als je buitenshuis bent, zou je kunnen overwegen om (een deel van) je documenten op een Internet schijf (iDisk) te zetten. Er zijn overigens nog alternatieven voor iDisk (mobile.me) te vinden.

Het antwoord op je vraag (kan het met één apparaat) is al eerder gegeven.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.