13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    lightdjockey

Netwerkproblemen time-capsule

Hallo!

Ik heb al een hele tijd een time-capsule en gebruik deze al een lange tijd als NAS/backup en wifi-zender.
    Tijdens recente verbouwingen en aanpassingen aan het netwerk ondervond ik problemen met de TC.

Dit is de situatie:

Signaal komt binnen op Telenet modem, gaat dan naar een switch,
    Deze verdeelt het signaal naar de digicorder, de wireless router van de benedenverdieping, de tuin en de zolder.
    De digicorder en de router beneden werken, boven werkt de TC niet. Als ik mijn macbook met kabel insteek boven werkt het internet wel.
    Heb al vanalle settings geprobeert maar niks werkte ;/

iemand een idee?

Bijdrager
    Shmoo

Als je nog wat oudere Apple producten in je netwerk hebt zitten dan zou ik eens proberen om je Firmware ? van je Time Capsule 1 versie omlaag te zetten bij mij werkt hij dan 300 maal beter dan met de laatste update.

Bijdrager
    Sylvester

Ik ben niet helemaal mee met de opzet van uw installatie.
    Belangrijk om te weten : heeft uw Telenet modem een ingebouwde router of niet. Welke modem is dat?
    Laat ons even het model nummer weten. (staat op de modem)
    Als je beneden een router hebt staan, en boven de TC, hoe kan dat dan werken? In principe hoort de TC achter de router te zitten.

Bijdrager
    lightdjockey

ik heb hem gisteren net geupdate naar de laatste nieuwe firmware:(

@sylvester, het bereik van de wifi router beneden is zeer beperkt, om boven met gsm en tablet via wifi te kunnen surfen wil ik de TC als router gebruiken,
    de WAN ethernetkabel van de TC zou dus op de router van beneden moeten zitten?
    het is de telenetmodem : motorola sbv6120e

Bijdrager
    Sylvester

Het gebeurt vaak dat men die dingen verwisselt of verkeerd begrijpt.
    Even verduidelijken.
    Men zegt maar al te vaak ‘router’ tegen een wifi-toestel.
    router en wifi en switch zijn 3 volledig verschillende dingen, die vaak wel eens in één en hetzelfde toestel zitten.
    Router : het routéren van netwerk pakketjes tussen 2 verschillende netwerken. In huis-tuin-keuken toepassingen is het de verkeerswisselaar of verkeersregelaar tussen het externe netwerk van uw internet-provider en uw interne thuisnetwerk. Dit alles gebeurt in laag3 van het netwerk gebeuren.
    Elk pakketje wordt gechecked op bestemming. Is het voor uw thuis-printer of ander intern toestel, dan laat deze router niets naar buiten door. Is het pakketje voor het internet bedoeld, dan laat deze het pakketje naar buiten door.
    Het internet komt meestal binnen via TV-coax of telefoonkabel. Het gaat ook zonder router, maar dan hangt elk apparaat in huis open en bloot op het internet.
    Switch : min of meer intelligente verdeler van UTP aansluitingen. Het is dus geen hub. Een switch controleert het verkeer een beetje tussen alle aansluitingen.
    Wifi : welbekend, denk ik. Gewoon een draadloze verbinding in de plaats van een UTP kabel.

Voor de goede gang van zaken zet je een router net na de modem.
    In uw geval zou het zo moeten zijn : modem > switch > router > volledig intern netwerk. Er kan dus normaal gezien maar één router in uw netwerk zitten, in uw geval die van beneden dus.
    Wil je je wifi-netwerk uitbreiden, dan doe je dat best in roaming mode : alle wifi-toestellen met utp naar uw router verbinden. En dan eventueel alle wifi dezelfde SSID en PSWD geven. Zorg ervoor dat de wifi kanalen verschillend zijn.
    Ik meen te begrijpen dat dit uw bedoeling is.
    In uw geval gaat dat, maar dan MOET je de TC als ‘bridged’ schakelen, dan wordt het dus een access point, zonder DHCP, dus zonder router functie.

Wat uw andere verbinding naar ‘tuin’ en ‘zolder’ wil zeggen, weet ik niet.
    Waarom het voordien werkte, weet ik ook niet. Ik weet niet hoe het voordien was.

Waarom deze setup : modem > switch > router > volledig intern netwerk?
    Eén switch MOET tussen modem en router staan, als je digitale TV hebt. Omdat je een modem hebt waar geen switch en geen router in zit. Op die switch moet je dus de UTP kabel van de digicorders voor uw digitale TV hangen. Die moeten een extern IP adres krijgen. Als je die achter je eigen router hangt, gaat dat niet werken. Dan krijgen de digicorders geen extern IP adres.
    Verder mag je niets op die switch hangen.

Helpt je deze info verder? Laat maar even iets weten.

Bijdrager
    lightdjockey

Ok, ik ga asap aan de slag met jouw info,
    het is me allemaal wat duidelijker nu:D
    de verbinding naar tuin en zolder zijn UTP kabels die zijn aangelegd. het is de bedoeling om daar dan 2 extra acces points op aan te sluiten om een goede wifi dekking te hebben over het gehele huis/tuin

alvast bedankt!

Bijdrager
    Link

@lightdjockey even off topic. ik zie dat je de TC ook als NAS gebruikt. ik zou dat ook willen doen maar lees dat dit toch niet ideaal is. wat is jou ervaring ermee? ik zou er naast de TM back-up ook losse data als video en itunes database op willen parkeren

Bijdrager
    lightdjockey

Ik gebruik het toestel al sinds de aankoop in die setup en heb er nooit problemen mee ondervonden

Bijdrager
    Sylvester

waarom zou dit een probleem zijn? Waar heb je dat gelezen?

Bijdrager
    lightdjockey

@sylvester
    Ik heb gisteren het netwerk aangesloten zoals jij zei en het werkt perfect:)

Bijdrager
    lightdjockey

@sylvester
    Ik heb gisteren het netwerk aangesloten zoals jij zei en het werkt perfect:)

Bijdrager
    Link

ik lees elders dat de TC performance problemen zou geven bij streamen van o.a. films en muziek. haperend beeld/geluid e.d. is dit niet jullie ervaring?

Bijdrager
    lightdjockey

Als ik grote filmbestanden stream doet ie soms moeilijk maar ik kopieer ze gewoon en verwijder ze nadien

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.