13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    MacUserT

Netwerkproblemen met Airports

Ik heb een thuisnetwerk met 3 Airport Extremes en 1 Airport Express. Vroeger had ik nooit problemen met dit netwerk, maar sinds een aantal maanden heb ik regelmatig problemen met deze apparaten. Er zijn ook een aantal dingen, die ik niet helemaal begrijp in het netwerk. Misschien heeft iemand een betere kijk dan ik en kan deze me een aantal suggesties geven.

Ik ondervind tegenwoordig de volgende problemen:
    -1. Airport routers vallen weg. Het gebeurt me net iets te vaak dat een Airport Extreme/Express geen wireless signaal afgeeft. Het apparaat functioneert met de kabels nog steeds, maar in de Airport utility en in iNet is hij niet meer aanwezig. Opnieuw opstarten helpt hier, maar het is toch vreemd dat hij wegvalt.
    – 2. Apparaten verbinden zich niet met de meest dichtbij zijnde Airport. Mijn Macbook staat 1 meter van een Airport Extreme in mijn kantoor, maar hij is gelinkt met het basisstation (ook een Airport Extreme), die 4 tot 5 meter verder staat. Andere apparaten hebben het vergelijkbare en zelfs dat een PC linkt met een Airport die een etage lager staat.
    -3. Alle Airports zijn met elkaar verbonden met een kabel, maar ik het het idee dat de Airport Utility alleen links weergeeft die wireless zijn. Mijn Airport Express op Zolder staat in de Airport Utility met een stippellijn aan het Basisstation, terwijl de andere Airports met een vaste lijn een aansluiting laten zien.
    -4. Het netwerk valt af en toe in zijn geheel weg, terwijl de kabelverbindingen nog wel functioneren. Herstarten van het Basisstation helpt hier weer, maar dat kan niet de bedoeling zijn. Zeker niet als het apparaat nog geen dag aan staat.

Heeft iemand suggesties waaraan dit zou kunnen liggen?

Alvast bedankt.
    Paul

Bijdrager
    J-P-H

Wat ik ergens op de website van Apple heb gelezen is dat meerdere extremes niet perse beter is. Misschien kan je er een tussenuit halen?
    Mogelijk heeft het ook te maken met het wisselen tussen 2.4 en 5 ghz netwerk. Staan de beide frequenties open?

Bijdrager
    fred44nl

@ J-P-H
    waar heb je dat dan gelezen, want ik vind het nogal een vreemde opmerking.

als je zowel 2,4 als 5 GHz gebruikt, dan is het verstandig beide netwerken verschillende namen te geven.
    dan kun je per apparaat bepalen welk netwerk er gebruikt wordt.
    van omschakelen tussen 2,4 en 5 GHz kan heel goed worden voorkomen.

Bijdrager
    MacUserT

Er staan meerdere frequenties open. Ik heb de verschillende routers nodig, omdat ik ook apparatuur met een kabeltje aansluit op de routers. Mijn Apple TV, Printer en NAS zijn met de kabel verbonden. Die staan allen op een andere plek. Misschien is het uitschakelen van 5 GHz netwerk wel een goede optie. die had ik vroeger nooit aan staan.

Bedankt voor de tip.

Bijdrager
    MacUserT

Beide netwerken hebben andere namen en ik kies inderdaad per apparaat welk netwerk ik neem. Mijn probleem is de stabiliteit van de zenders. Dit kwam vroeger niet voor en de technische afdelingen van de leveranciers weten ook niets. Zij horen nauwelijks tot geen klachten over de Airports. Zeker in vergelijking tot de routers van andere merken.

Bijdrager
    fred44nl

hoe zit het met de gebruikte en vrije kanalen ??
    dat kun je bijv. controleren met iStumbler

Bijdrager
    J-P-H

Support Apple

“Adding Wi-Fi base stations when it is unnecessary can reduce Wi-Fi throughput because the Wi-Fi network will require more data management overhead. The network configuration also becomes more complex. In the case of a wirelessly extended network, throughput may be reduced to less than 60 percent of that of a single device. The general rule is to keep the Wi-Fi network as simple as possible. You can accomplish this by using the minimum number of Wi-Fi base stations required to service the physical network area and by using Ethernet wherever possible.”

Bijdrager
    macpro

@J-P-H: dat is een duidelijk artikel. Heb zoiets al eerder geprobeerd te vinden in de handleiding, maar daar zetten ze het er niet in.
    Thanks.

Bijdrager
    fred44nl

ik vind het een vaag artikel:
    wat wordt er bedoeld met “unnessary” ??
    er wordt gesproken over een “wireless extended network”
    daarmee wordt waarschijnlijk het draadloos uitbreiden van het wifi netwerk bedoeld.
    bij TS is alles met kabels aangesloten, zoals in de laatste zin van het artikel ook wordt aanbevolen.

Bijdrager
    MacUserT

Bedankt voor de discussies en tips. Het artikel vind ik ook weinig helpen. Als ik in bepaalde hoeken van het huis geen bereik met een wireless device heb, verleng ik het bereik met een extra Airport. Het is een gegeven dat de ontvangst van een router door een plafond niet goed is. Daarom heb ik er één op de zolder. Hetzelfde geldt voor mijn kantoor, hier heb ik een slecht ontvangst in sommige stukken. Ik zal eens proberen te variëren met het aan en uit zetten van de wireless Airports en alleen ze te gebruiken als wireless extender als ik het echt nodig heb.

Bijdrager
    Joffry

Heb je dit al eens gelezen ?

Bijdrager
    MacUserT

@Joffry: Ja en nu al verouderd. Mijn Airport config is inderdaad 6.2, maar de firmware levels zitten al op 7.6.3

Bijdrager
    MacUserT

Ik heb op de support pagina gelezen dat het de voorkeur geniet om een roaming netwerk op te zetten en niet alle routers als extensie van elkaar te implementeren. Ik heb dus nu alle Airport Extreme met ethernet kabeltjes met elkaar gekoppeld en ze als roaming geïmplementeerd. Alleen de Airport Express is nog als extensie gekoppeld met het netwerk, dit ging niet in een roaming opstelling.

De eerste ervaringen zijn goed, nu even afwachten of het goed blijft.

Bedankt voor alle tips. Het heeft geholpen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.