25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    KnarfKijk

Netwerkprinter niet te bereiken via AirPort Extreme

Heb sinds een paar dagen de Airport extreme geplaatst. Sindsdien is mijn netwerkprinter (HP ColorJet2600N) niet of nauwelijks te bereiken. Had eerst een sitecom router, netwerkkabels er in en printen. Nu dure AE kabels er in en niks printen

Niet via wireless verbinding, niet via kabelverbinding

In status blijft ‘verbinden’ staan.

Ik heb al alles gereset opnieuw aangesloten, andere kabels geprobeerd, nieuwe printer aangemaakt, niets helpt

In het netwerk hangt dus de AE aan het kabelmodem, aan de AE hangt een netwerkschijf (lacie) een G5 met kabel en twee powerbooks (wireless) en een dLan ethernetadapter.

Iemand een idee? Het kan toch niet zo zijn dat een Sitecom router beter werkt als een Airport Extreme?

Bijdrager
    Steph

Dure Airport Extreme kabels ?

Bijdrager
    Hailstorm

Als je het zo’n ***apparaat vindt moet je gewoon een andere printer kopen. Zo’n HP ColorJet2600N is natuurlijk ook ***.:wink:

Bijdrager
    KnarfKijk

Nee, maar wel goede kabels, naar andere apparaten geen probleem

Bijdrager
    KnarfKijk

***apparaat is volgens mij toch echt de AE, dit keer is HP onschuldig

Bijdrager
    KnarfKijk

maar misschien een idee waar het aan kan liggen??

Bijdrager
    Kenneth B. Done

AE in brugmodus?

Bijdrager
    KnarfKijk

Nee, moet dat

Bijdrager
    iJoost

Het is waardeloos. Heel naar voor je. En om je vraag te beantwoorden, jawel hoor dat kan heel goed dat een Sitecom beter werkt.

Bijdrager
    k-the-ripper

Heb toevallig ook zo’n HP geval icm de (oude) airport extreme (2600N en een 4550 beide weigeren nooit dienst)
    niks mis mee

Je zegt niet of nauwelijks te bereiken — kun je ook niet met je browser de printer bereiken ?
    Staat de HP wel op DHCP ? – anders gewoon een vast ip adres instellen en kijken wat er gebeurt.

Een Kwalitatief Uitermate Teleurstellend apparaat zoals je het noemt ben ik het in dit geval niet mee eens.
    Zal wel een stom gevalletje netwerkinstellingen zijn.

Bijdrager
    Hansi2124
    ”KnarfKijk”

Nee, moet dat

Heb je de stickys gelezen hier op OMT over draadloze netwerken? Daar zal ongetwijfeld bij vermeld staan dat je “brugmodus” moet gebruiken.
    Voordat je niet hebt gespit naar de oorzaak dat slechts de printer het niet doet, moet je niet dus de schuld leggen bij het nieuwe product waar je (nog) niet mee thuis bent. Maar het zal de frustratie wel zijn:?
    En “dure” kabels (wat je daaronder dan ook mag verstaan) heb je echt niet nodig.

Bijdrager
    palahala
    ”KnarfKijk”

Nee, moet dat

Ik denk het niet;-)

Kan het zijn dat je printer op de een of andere zijn oude IP adres (dat-ie van je oude router gekregen heeft) onthouden heeft? Of dat je dat zélf ooit hebt ingesteld? Of dat die printer een default IP adres heeft?

Dan bestaat de kans dat de AirPort Extreme een andere range IP adressen gebruikt dan je oude router, en/of dan je printer. Bijvoorbeeld 10.0.1.x versus 192.168.1.x.

Bijdrager
    KnarfKijk

Mijn printer Ip staat op automatisch. Als ik voor handmatig kies krijg ik 192.168.0.108

Als dat zo is hoe pas ik dat dan aan ?

Bijdrager
    sypie

Kijk even in het menu van de printer, daar kun je een IP-adres vastleggen.. de 2600n is een prima netwerkding. Ik denk een gevalletje van PEBKAC.

Bijdrager
    KnarfKijk

Er staat nu IP 192.168.0.108 in de printer wat moet ik vast leggen?
    Ik ben niet thuis in dit IPgedoe. Tot nu toe was het kabel en stekker er in en draaien

Bijdrager
    KnarfKijk

Dat was me al wel duidelijk, maar waarom zou ik een IP-adres in moeten vullen en welk IP-adres dan

Bijdrager
    Mister Blobby

Probeer als alles is aangesloten eens te pingen naar je printer.

Ga naar Hulpprogramma’s>Netwerkhupprogramma

Kies voor Ping, en vul het adres is van je printer in jouw geval 192.168.0.108

Kijk of je resultaat terug krijgt. Als je geen resultaat krijgt zie je ‘100% packet loss’

Bijdrager
    KnarfKijk

krijg idd 100% packet loss.

Printer herkent hij wel want geeft netjes ‘printer gereed’ aan
    Alleen een verbinding om te printen krijgt hij niet

Bijdrager
    Mister Blobby

De printer is ook voorzien van een webinterface die je kunt benaderen via het IP adres, maar als dat IP adres niet is te bereiken via een ping, dan zal er nooit kunnen worden geprint (dan wel de webinterface worden bekeken).

Het is nu zaak uit te vinden wat in de weg staat tussen de computer en de printer. Beschrijf nog eens nauwkeurig de weg die een printopdracht zou moeten afleggen, bijvoorbeeld:

Mac > Airport express > printer

NB: Ik heb geen AE maar ik kan me voorstellen dat je twee DHCP servers actief hebt staan: een op de airport express en een kabelmodem. Werkt je internet ‘ gewoon’?

Bijdrager
    palahala
    ”KnarfKijk”

Als ik voor handmatig kies krijg ik 192.168.0.108

Waar kies je dat, en kun je dat dan niet veranderen?

Hoe dan ook: automatisch zou goed moeten gaan, als dat tenminste betekent dat je printer een IP adres aan je AirPort Extreme vraagt.

Bijdrager
    Mister Blobby

Hier staat een verhaal over configuratie van macosx met AE en Macosx 10.4

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp?lang=en&cc=us&taskId=120&prodSeriesId=446153&prodTypeId=18972&prodSeriesId=446153&objectID=c00736435

Computers connected via the Base Station’s WAN port cannot access the shared printer by default. However, using the AirPort Admin Utility, you can configure the Base Station so that the printer can be accessed in Printer Setup Utility via Bonjour. The simplest method is to turn on WAN-LAN bridging: To do so, make sure that Details is selected from Admin Utility’s View menu; then, in the Network pane, uncheck the Distribute IP Addresses box.

Heb je dit al geprobeerd?

Bijdrager
    palahala
    ”Mister

Computers connected via the Base Station’s WAN port cannot access the shared printer by default. However, using the AirPort Admin Utility, you can configure the Base Station so that the printer can be accessed in Printer Setup Utility via Bonjour. The simplest method is to turn on WAN-LAN bridging

Maar de TS kon ook niet printen via ethernet. Ik nam aan dat dan zowel de computer als de printer via een kabel aan de AirPort Extreme zijn aangesloten, toch? Als dat zo is, dan zie ik niet hoe in dat geval bridging tussen het wireless en het bedrade deel kan helpen (maar voor wireless printing is dat bridging blijkbaar inderdaad nodig, dus kwaad kan het niet?).

Bijdrager
    KnarfKijk

Ik heb vanmorgen nog een keer alles uitgezet en gereset
    -begonnen bij het kabelmodem
    -toen de Airport exttreme
    -printer aangezet
    -powerbook aangezet

…en geen probleem de printer werkt weer naar behoren

Ik ga nu dus weer ‘apparaten’ in het netwerk hangen en kijken waar het fout gaat

Er moet nog een G5 (met kabel), een netwerkschijf (LaCie) en een dLan ethernetadapter in.

Kan ik trouwens een oude router als switch gebruiken??

Bijdrager
    KnarfKijk

Op eerdere reacties

Ik heb al die tijd wel gewoon internet gehad ook verbinding met andere apparaten in het netwerk was geen probleem

Ik kon de printer idd ook niet via de browser > ip benaderen

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.