5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    SunKeeper

Netwerknaam van iPhone in DHCP-lijst: hoe instellen?

Op mijn werk/stage komen veel verschillende computers (veel laptops) binnen ter reparatie. Wanneer deze aan het netwerk worden verbonden, krijgen ze een IP-adres van de DHCP-server, maar ook de naam staat altijd in de lijst.

Maar bij mij iPhone wordt die naam nooit doorgestuurd, en is het dus altijd een leeg veld. Dit is vooral bij het periodiek opschonen van de lijst vervelend.

Is er een manier om dit in te stellen?

Bijdrager
    Hailstorm

De netwerknaam in de DHCP is identiek als de naam die je je iPhone hebt gegeven in iTunes (al dan niet met koppeltekens er tussen in de DHCP).

Ik zie ook regelmatig dat een iDevice zich op mijn netwerk aanmeldt, maar de DHCP-naam leeg blijft. Lijkt me slechts een bug.

Bijdrager
    iep

Er zijn een aantal dingen die je vooraf moet weten. Je kunt middels dhcp ook een hostname naar een client sturen. De client neemt dan deze hostname aan en staat ook als zodanig binnen het netwerk bekent. De eigen ingestelde hostname (voor zover dat mogelijk is) wordt dan genegeerd. Veel Mac gebruikers die met de terminal werken hebben al eens gezien dat de hostname daar anders is dan die ze hebben ingesteld, komt hier dus door. Voor de iPhone geldt hetzelfde verhaal. De naam die je daar instelt wordt genegeerd, men zal de naam die door de dhcp server wordt bepaald gaan gebruiken. Dat dit werkt kan ik uit ervaring vertellen, de iPhone van mijn vader heeft een andere naam op het netwerk dan in iTunes. Dit is dus een enorme valkuil.

Je kunt ook de combinatie van dhcp met dns nemen waarbij de client z’n eigen hostname in de dns registreert en de dhcp server om ip-instellingen vraagt. Hier doe je het dus eigen andersom: de client bepaald, niet de dhcp server. Het lijkt er een beetje op alsof SunKeeper dit laatste verwacht. Het is goed mogelijk dat iOS dit niet ondersteund.

@SunKeeper: over welke lijst hebben we het precies? De lijst met de dhcp leases of de lijst met hostnames in de dns server? Wat voor OS draait de dhcp server in kwestie?

Bijdrager
    SunKeeper

De DHCP-server draait op een Microsoft Small Business Server 2000.

Daarin zit geen losse lijst met DNS-hostnames, voor zover ik heb kunnen zien. Verder kan ik ook niet ontdekken hoe je dan de naam in de server kan instellen voor de iPhone. Waarschijnlijk aan het MAC-adres koppelen?

(verder weet ik niet of dit op een Apple forum besproken kan worden, beetje vloeken in de kerk):razz:

Bijdrager
    iep

Dan neem ik ook even aan dat jullie de Active Directory gebruiken en die gebruikt dns (zonder werkt het niet). Wat er dan gebeurd is dat apparaten hun eigen hostname in de dns proberen te registreren. Je zult even in het configuratiescherm in de systeembeheer tools op zoek moeten gaan naar dns.

Wat je kunt doen is in de dhcp server een adres koppelen aan een MAC-adres. In de dns configuratie kun je dan weer een hostname aan een ip-adres koppelen waardoor de cirkel weer rond is.

Normaliter moet je wel de iPhone in de dhcp terug kunnen vinden in de lijst met dhcp leases. Zo even uit het hoofd heeft een iPhone standaard geen hostname dus die kan en zal hij dan ook niet in de dns proberen te registreren. De hostname zul je ook niet in de lijst met dhcp leases zien. Bij een korte zoektocht kwam ik de volgende url tegen waarin dit bevestigd wordt en er een oplossing wordt geboden (jailbreaken en dan handmatig de file waarin de hostname zou moeten staan aanpassen): http://www.hackint0sh.org/f127/19472.htm De beste methode is om toch iedere iPhone apart te registreren in de dhcp server (dus iedere iPhone z’n eigen ip-adres) en ze middels dns ieder hun eigen hostname te geven. Een dhcp server is juist bedoeld als centraal beheerstuk voor je ip-adressen en dus niet alleen maar iets wat willekeurige adressen staat uit te delen. Een zelfde soort verhaal gaat op voor dns.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.