12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    freakydionsoir

Netwerknaam

Heb een netwerk hier met 2pc’s aan naam ervan KANTOOR.
    Als ik men mac eraan hang krijgt die ook automatisch een ip en kan ook surfen etc.
    Maar als ik bij netwerken ga kijken zit hij in het netwerk WORKGROUP
    hoe kan ik dit instellen op men mac dat deze ook in de netwerkgroep kantoor zit bij alle andere.

alvast dank

FDS

Bijdrager
    gretver

dit kun je aanpassen in het programma adressenlijst toegang in je hulppgrogramma’s map. onder SMB geloof ik.

Bijdrager
    freakydionsoir

zoals in de sticky geprobeerd maar na 20 min zie ik achter netwerken nog niets komen

Bijdrager
    freakydionsoir

Dank je gretver

op men pc’s zie ik de mac al maar op men mac zie ik nog geen pc’s ?
    hoe los ik dit op

alvast dank

Bijdrager
    freakydionsoir

Ik kan van men pc’s bestanden naar men mac kleven maar andersom zie ik niets staan
    als ik netwerk aanklik en minuuten lang wacht verschijnt er nog niets.
    Wat doe ik fout waar moet ik zeker op letten ?

alvast dank

FDS

Bijdrager
    ger29

ik durf bijna wel te wedden dat dit een ‘resolve’ probleem is. Je mac weet niet welk ipadres hoort bij welke pc. Hij kan geen vertaling maken van naam naar een ipadres. Dit moet wel want anders kan de mac geen verbinding maken met je pc’s. 1 manier om dit resolve probleem op te lossen is om de namen van je pc’s op te nemen in je host-table. Dit is een lijstje met namen en ipaddressen.

Wat mogelijk ook fout staat is dat de mac alleen ‘kijkt’ in de workgroup ‘workgroup’ en dus niet de pc’s ziet die in de workgroup ‘kantoor’ zitten.

Je pc’s zijn dit keer wel iets intelligenter en kijken niet alleen in hun workgroup maar ook naar andere workgroupen (wat een woord..) ‘Computers near me’ heet dat in vaktaal. Je pc’s zien je mac wel, maar je mac je pc’s niet. microsoft versus apple in het klein.

Bijdrager
    freakydionsoir

super bedankt voor deze uitleg, kan iemand even uitleggen hoe ik dit juist uitvoer stap voor stap ?

alvast dank

FDS

Bijdrager
    ger29

Je resolve probleem kun je oplossen door het bestand /etc/hosts aan te passen
    (moet je wel root/admin rechten hebben). notatie is alsvolgt in /etc/hosts:

192.168.1.1 pc1
    192.168.1.2 pc2

als je dit bestand hebt aangepast kun je het testen middels:

Terminal -> ping pc1 <enter>
    Terminal -> ping pc2 <enter>

als dit werkt dan is je resolve probleem opgelost.

een mac oplossing voor je ik-kijk-in-de-verkeerde-workgroup probleem weet ik niet. Google waarschijnlijk wel.

Bijdrager
    freakydionsoir

Badankt voor alle reacties

maar ik zag net nog eens en nu komt er alles wel mooi op.
    dus opgelost raar maar waar …

prettig weekend iedereen !!!

FDS

Bijdrager
    Rapp

hm, zit dit allemaal te lezen, en klinkt als oplossing voor mijn ‘probleempjes’
    alleen…. snap ik het nog niet haha

‘workgroup’ aanpassen in wat anders:

”gretver”

dit kun je aanpassen in het programma adressenlijst toegang in je hulppgrogramma’s map. onder SMB geloof ik.

waar vind ik dat dan precies?

host file aanpassen:
    /etc/hosts
    hoe kom ik daar dan eigenlijk?

Bedankt !

Bijdrager
    Rapp

niemand die me hiermee kan helpen? :(

Bijdrager
    jeroenimo

[code:1:4fb6425b4c]sudo nano /etc/hosts[/code:1:4fb6425b4c] in de terminal en dan de file aanpassen door onder ::1 localhost de nieuwe entry bij te voegen met een tab gescheden van de hostnaam, met ctrl-x afsluiten en de file op laten slaan

het duurt effe voordat de hostfile aanpassing doorgevoerd is,

[code:1:4fb6425b4c]ping hostnaamdiejetoegevoegdhebt[/code:1:4fb6425b4c] zou moeten werken dan

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.