9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    joshi

netwerkje met gedeelde hardeschijf

Ik heb advies nodig over het volgende.

Ik wil een klein netwerkje maken (niet draadloos) met een imac (10.6.5) een oude G5 (10.4.11) een usb-printer, internet uit een ethernet-kabel en een gedeelde harde schijf.

De printer, internet en harde schijf moeten altijd benaderbaar zijn ook al staat 1 van de twee computers uit. Ook moet er direct te werken zijn vanaf de harde schijf door beide computers.

Wat heb ik hier voor nodig? De computers en printer heb ik al, de rest moet nog aangeschaft worden.

Bijdrager
    Gastje01

Een Airport Extreme voldoet aan je wensen. Hiermee kun je meerdere computers al dan niet bedraad verbinden en er is een usb poort aanwezig om printers en harde schijven op aan te sluiten. Er natuurlijk ook oplossingen van andere merken. Tevens kun je hiermee je internet verdelen over meerdere computers mocht je dat willen. De draadloze functie is uit te schakelen indien gewenst.

Bijdrager
    MacMartino

Andere oplossing, bedraad:

Gewoon:
    Printer op 1 computer (A) aansluiten en printer deling inschakelen.
    Ook bestandsdeling inschakelen uiteraard.
    Harde schijf op dezelfde (A) aansluiten of, beter wellicht, in de G5 inbouwen.
    Is gemakkelijk en goedkoop.

Vervolgens computer (B) in t zelfde netwerk opnemen. Deze ziet computer A en de harde schijf.
    Als je wil printen, print deze via computer A.

Dus: Niets aan te schaffen, behalve een harde schijf voor in je G5!

En computers dus nooit UIT doen. Dat is niet nodig, en belast je harde schijf ook niet door steeds op te starten. Gewoon in de energiestand laten gaan, en scherm uit na bepaalde tijd.
    Zo werken we hier al jaren.

Bijdrager
    joshi

Een Airport Extreme klinkt inderdaad als een fijne oplossing.

Optie 2 is weer lekker goedkoop. Maar wat ik me daarbij afvraag is of de computer waar de schijf aan hangt/ingebouwd zit niet trager wordt als er door een andere gebruiker mee gewerkt wordt. Kun je bijvoorbeeld zonder snelheidsverlies met computer A vanaf de harde schijf van Computer B een indesign-bestand openen en er in werken? Of merkt computer B daar niets van?

Bijdrager
    MacMartino

Mijn ervaring is dat je er niets van merkt. Overigens is het met Indesign zo, dat deze nauwelijks schijfactiviteit vergt. Wij gebruiken ook een oude G5 als ‘netwerk’ machine, met daarin 2 schijven voor gezamelijk gebruik.
    Gaat prima, nergens hackups of iets.
    Wij werken voornamelijk met zeer grote bestanden (Psd files van ca. 800 MB)…

Bijdrager
    Gastje01

Dat werkt inderdaad ook al had de TS als voorwaarde neergezet “ook al staat 1 van de twee computers uit”. Zolang het niet de schijf is waar je OS op draait in de G5 zul je er weinig van merken. Voordeel hiervan is dat dat aanschaf lekker goedkoop is, nadeel is dat je machine altijd aan staat en zo dus meer energie gebruikt dan een AE. Exacte aantallen kan ik je niet geven, maar er zal wellicht een verschil zijn.

Bijdrager
    joshi

Ik ga denk ik toch voor de Airport Extreme vanwege de beveiligingsmogelijkheden.
    Mijn internet komt via een ethernetkabeltje uit de muur, geen idee wat daar achter zit. Het is een pand met verschillende bedrijfjes en gezamenlijke faciliteiten. Ik zal daar waarschijnlijk toch iets tussen moeten hangen.
    Of is hier ook een handige oplossing voor?

Bijdrager
    MacMartino

Daar gaat n airport niet xtra mee helpen denk ik, de g5 zal toch nkabel nodig hebben. Heb je geen eigen netwerk? Gewoon kpn oid? Routertje plug n play?
    Je kunt volgens mij he eigen subnet maken, das wellicht n optie. En computers snachts uitdoen is echt zo 2000…

Bijdrager
    joshi

Nee, ik heb geen eigen netwerk, daar gaat mijn vraag naar advies eigenlijk over.
    Ik heb geen eigen KPN oid, ik maak gebruik van gedeelde faciliteiten.

Bij de hardware die ik aan zou moeten schaffen zou dus een routertje plug n play kunnen zitten, maar kan een Airport Extreme deze functie niet ook overnemen?

Pff, subnet… dat moet ik even opzoeken op wikipedia. Daarna ga ik eens heel nostalgisch mijn computer uitzetten:)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.