8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    jeneverstoker

netwerkje met Airport Extreme, iBook en een Win-doos

Ook al heb ik dit hele forum inmiddels nagelezen, ik krijg de zaak niet lekker aan de gang. Daarom deze vraag om hulp. De situatie is als volgt: Ik heb een Airport Extreme basisstation en een iBook die daar vrolijk gebruik van maakt (internet via ADSL + printer). Dit weekend een draadloos netwerkkaartje in de Win98-doos gestopt van zoonlief. Na het nodige gemodder leek het te werken: email en browsen vanaf de PC en ook (via bestandsdelen van Windows) de mogelijkheid om vanaf de Apple bestanden op de PC te bekijken en over te halen naar de Apple (en terug).
    Het vervelende is dat het altijd maar eventjes goed gaat!
    Dan hangt de PC en helpt alleen een harde reset. Dat geldt zowel voor browsen met IE op de PC als het kopieren van bestanden tussen PC en Apple (of andersom). Als er op dat moment bestanden tussen PC en iBook worden gekopieerd dan hangt de iBook overigens ook.
    Instellingen zijn als volgt:

Airport Extreme:
    – codering via WEP geactiveerd (ook op de PC)
    – netwerk: verspreid IP-adressen, een gezamenlijk IP-adres via DHCP en NAT
    – internet: verbonden via Ethernet, configureer via DHCP, domeinnaam = lan, ID DHCP cliënt niet ingevuld, WAN ethernet snelheid: automatisch
    – op de overige tabbladen van het Airport Extreme hulpprogramma is niets ingevuld.

PC:
    – authentificatie: shared key, WEP encryption 128bits, netwerkwachtwoord hexadecimaal ingevoerd
    – bij netwerkinstellingen is opgegeven dat gebruik moet worden gemaakt van DHCP

Wie brengt er licht in de duisternis?

Hans
    :x :? :mrgreen:

Bijdrager
    HSL

volgens mij is dit een overbodige vraag,
    maar weetje zeker dat de pc crashed door de netwerkverbinding?
    (niet lullig bedoelt overigens..)

het zou volgens mij gewoon moeten werken, tenminste ik kan geen rare dingen ontdekken in je verhaal!!

Bijdrager
    jeneverstoker
    ”HS-L”

volgens mij is dit een overbodige vraag,
    maar weetje zeker dat de pc crashed door de netwerkverbinding?
    (niet lullig bedoelt overigens..)
    het zou volgens mij gewoon moeten werken, tenminste ik kan geen rare dingen ontdekken in je verhaal!!

Nou lopen die Windows-krengen wel vaker vast, maar dit is volkomen reproduceerbaar. Ga een uur iets anders doen en alles blijft werken. Ik heb de PC helemaal nagelopen. Er zijn geen hardware-conflicten…
    Maar het is in ieder geval hoopgevend dat ik geen echt gekke dingen heb gedaan;-)

Hans

Bijdrager
    Fuji

en probeer eens zonder die enscrytpie , als da lukt nog eens enscrypteren, stapje voor stapje verder beveiligen

Bijdrager
    remier

Krijgen ze allebij wel een IP adres? en zijn dat niet dezelfde? en wat bedoel je precies met hangen? (krijg je een beachball/crash of iets anders?)

Misschien leuk om even dit na te lopen op je iBook

1) Open de Terminal (onder hulpprogramma’s)
    2) typ nu in “tail -f /var/log/system.log”

Dit laat je logbestand zien van alle meldingen die relavant zijn van het systeem, tail -f betekend niets anders dan het laten zien van nieuwe toevoegingen van regels tekst aan het bestand.
    Misschien krijg je nu wel zinvolle informatie.
    Zelf heb ik geen Extreme basisstation, dus weet ook niet echt 1.2..3 zo waar het misschien aan zou kunnen liggen.

Bijdrager
    jeneverstoker
    ”Fuji”

en probeer eens zonder die enscrytpie , als da lukt nog eens enscrypteren, stapje voor stapje verder beveiligen

Er is -in dit opzicht- geen verschil tussen wel of geen encryptie. Ik ben begonnen zonder…

Hans

Bijdrager
    jeneverstoker
    ”remier”

Krijgen ze allebij wel een IP adres? en zijn dat niet dezelfde?

Als ik in de systeemvoorkeuren onder kijk bij netwerk dan staat daar het volgende:
    toon: Airport
    configureer: via DHCP
    IP-adres: 10.0.1.2 (van DHCP-server)
    subnetmasker: 255.255.255.0
    router: 10.0.1.1

Maak ik via de finder een verbinding met de Win-doos dan meldt die zich als 10.0.1.3. Lijkt me dus wel in orde (?)

”remier”

en wat bedoel je precies met hangen? (krijg je een beachball/crash of iets anders?)

De boel bevriest en reageert nergens meer op. Bij de PC gebeurt dat ook tijdens ‘gewoon’ surfen. Op de Apple alleen maar als tijdens het kopiëren van bestanden van PC naar Apple de PC vastloopt. Control – Command – Aan/uit brengt de boel weer tot leven.

”remier”

Misschien leuk om even dit na te lopen op je iBook
    1) Open de Terminal (onder hulpprogramma’s)
    2) typ nu in “tail -f /var/log/system.log”

Zal ik doen als de boel weer vastloopt. Ik heb gisteren X.2.8 geinstalleerd en voor en na uitvoerig met MacJanitor alle logfiles opgeschoond en met schijfhulpprogramma de bevoegdheden hersteld.
    Of dat er iets mee te maken kan hebben weet ik overigens niet, maar vandaag lijkt het netwerkje het goed te doen. Zojuist zijn we gelijktijdig aan het surfen geweest en heb ik 50Mb van de PC naar de Apple gekopieerd zonder probleem. Kunnen netwerkjes leren of moet ik toch ergens een eind hout vinden om op af te kloppen????

Hans

Bijdrager
    remier

Ga dat stuk hout maar alvast zoeken:D

Zo te zien staan je ip-adressen beiden ok.
    Heb je de firmware van de airport station al geupdate naar de laatste versie (v5.1.3)? Misschien dat dat een uitkomst biedt.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.