12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Kippewit

Netwerkje Mac OS X – Windows 98

Hoihoi,

Heb het forum al afgespeurd en google ingezet, maar niks zinnigs gevonden, daarom:

Ik zou alle bestanden van mn pc met win98 moeten overzetten naar een iMac met OSX. Beide computers hebben een netwerkkaart, dus meer dan een crossed kabel is er niet nodig veronderstel ik. Er moet ook nog niet geinternet worden, dus bespaar mij uitleg over hubs en routers.
    Het probleem: wat moet ik op beide computers allemaal instellen zodat ze elkaar kunnen zien?

Bedankt voor jullie ongetwijfeld praktische antwoorden!

Bijdrager
    Toon.B

ik denk dat je hier wel een geschikt antwoord kunt vinden :

http://www.macfixitforums.com/php/postlist.php?Cat=&Board=Forum6

succes !!
    Toon.B
    :)

Bijdrager
    Boskabouter
    ”Kippewit”

Hoihoi,

Heb het forum al afgespeurd en google ingezet, maar niks zinnigs gevonden, daarom:

Ik zou alle bestanden van mn pc met win98 moeten overzetten naar een iMac met OSX. Beide computers hebben een netwerkkaart, dus meer dan een crossed kabel is er niet nodig veronderstel ik. Er moet ook nog niet geinternet worden, dus bespaar mij uitleg over hubs en routers.
    Het probleem: wat moet ik op beide computers allemaal instellen zodat ze elkaar kunnen zien?

Bedankt voor jullie ongetwijfeld praktische antwoorden!

Behalve filesharing in te stellen op beide computers zou je ook op de Mac een FTP server kunnen instellen en starten, daarbij beide computers een ip nummer geven (bijv. 192.168.1.1 voor de een en 192.168.1.2 voor de ander, lokaal netwerk ipnummers) en dan al je bestanden uppen naar de Mac, zou rap moeten gaan….

Bijdrager
    Mmmarco

Onlangs nog de PC van mn buren gekoppeld aan mn iMacje (10.2.6). Heti s heel simpel. Je maakt een nieuwe gebruiker extra aan, met de optie ‘gebruiker mag inloggen vanuit windows’. Die krijgt zijn eigen mappen op jouw macje. Daar kun jij weer bestanden in dumpen die hij ziet via ‘netwerk’. Vink bij samengebruik ‘windows bestandenserver’ aan.

Of je vinkt bij systeemvoorkeuren ‘samengebruik’ FTP toegang aan’ en via een ftp-progje (Cute FTP ofzo) kun je via windows 95 of 98 aankoppellen onder het nummer dat je mac je meteen erna geeft (zie onderin, zou iets moeten zijn als “Anderen hebben toegang tot uw FTP-server via ftp://192.168.100.24/

Bijdrager
    HSL
    ”Kippewit”

dus meer dan een crossed kabel is er niet nodig veronderstel ik.

en die heb je zelfs niet nodig,.. een gewone UTP kabel volstaat ook,..
    (tenzij je een CRT iMac hebt (das de ouwe)) want een mac heeft auto sensing ethernet poorten en die draait de kabel als het ware om als het de verkeerde kabel is:D

[mod:21d9c5106f=”HS-L”]enne,.. dit hoort hier niet thuis.. verhuisd naar Netwerken..[/mod:21d9c5106f]

Bijdrager
    Thijs

Neeeeeeeeeeee HS-L, autosensing ethernet doet alleen checken of je 10/100/1000 baseTX hebt en past zich daar aan. Er bestaat wel autocrossing maar dat doen alleen dikkere switches dat ( Extreme’s enzo ). Een normale NIC ( Network Interface Card ) checkt niks, je moet dus wel een cross-kabel gebruiken:)

Bijdrager
    HSL
    ”Thijs”

Neeeeeeeeeeee HS-L, autosensing ethernet doet alleen checken of je 10/100/1000 baseTX hebt en past zich daar aan. Er bestaat wel autocrossing maar dat doen alleen dikkere switches dat ( Extreme’s enzo ). Een normale NIC ( Network Interface Card ) checkt niks, je moet dus wel een cross-kabel gebruiken:)

dit is niet waar hoor,..
    ik kan tussen al mijn macs gewoon een willekeurige kabel hangen,.. echt waar,.. probeer het maar is!
    (het maakt bij mij helemaal niks uit of ik nou een gewone UTP kabel of een cross kabel tussen mijn G4 en cube hang,.. en alle macs na de CRT iMac hebben deze netwerk kaart die het je heel erg gemakkelijk maakt!!
    (Towers hadden het al langer en iBooks hadden het vanaf de dual USB iBooks.)

ik ben daar is mee geholpen op macnn,.. en die hadden het toen allemaal over autosensing!! ECHT WAAR!!!! (ik had toen een netwerk gemaakt tussen 3 macs met een hub ertussen en die zaten allemaal met crosskabels vast (die had ik echt nodig volgens machouse) en alle macs deden het behalve de CRT iMac en ik met mijn iBook naar de aansluiting van de iMac en die iBook deed het wel gewoon,.. ik dacht dat het een instelling was ookal was die precies hetzelfde als in mijn iBook,.. daarna de crosskabel in het midden open geknipt en de draden zoveranderd dat het een gewone utp kabel was geworden en toen deed hij het weer..:D

dus niet zeggen dat het niet waar is, want het is gewoon WEL waar:P

Bijdrager
    Thijs

Dan heet het gewoon verkeerd, autosensing is voor 10/100/1000base TX en autocrossing is voor crosscabels…. Maja dat kan jij ook niet weten…

Btw wat voor chipset NIC hebben die nics van je dan? Intel, 3COm?

[EDIT]

Ik lees nu op MaCNN idd dat mensen over autosensing praten maar das flauwekul, zie mijn statement hierboven… Het heet dus autocrossing:)

Bijdrager
    HSL

het zijn gewoon de standaard kaarten van apple…
    ik ga nu ff zoeken wat voor kaarten dat precies zijn..

Bijdrager
    Thijs

Doe es pls, ik wil weten of je die ook kan krijgen voor de PC.:)

Bijdrager
    HSL

d’r staat bij specificaties niet welke kaarten er in zitten.. jammergenoeg.
    misschien moet je ff een apple repair centrum (zoals van lelieveld in de meern) bellen,.. die kunnen je wel helpen!

HS-L

Bijdrager
    Thijs

En als je ‘ifconfig’ doet in een term? Wat krijg je dan voor adapter? /me is zo vervelend:P

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.