5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    MCNONAMUS

Netwerkhardware, welke switch 10/100 Mbps of 10/100/1000 Mbps CAT5 of CAT6?

We hebben een bedraad netwerk (professioneel aangelegd) en daar hangen verschillende zaken aan.
    Ik weet niet of het CAT5 of CAT6 is, maar ik heb er wat switches aanhangen (10/100/1000 Mbps).

Nu wil ik onze printers op 1 kamer neerzetten en daar heb ik dus ook weer een switch voor nodig.

Van Netgear (voorkeur!) heb je de volgende types; DS105 10/100 Mbps, FS105 10/100 Mbps en GS105 10/100/1000 Mbps.
    De 1e 2 kosten ca. EUR 5,00 – 10,00 (2e hands) de GS105 ca. 25,00 (nieuw 40,00).

Nu vraag ik me twee dingen af;
    – of ik voor de printers het verschil zal gaan merken?
    – Wat is nu het wezenlijke verschil, ik heb nieuwe netwerkkabels aan de switch (dus van contact naar switch) hangen van dacht ik goede kwaliteit, maar dat is ook gewoon CAT5.Moet ik die vervangen voor CAT6?

Iemand in de buurt van Arnhem – Apeldoorn wat liggen?

Bijdrager
    woenk

voor je printer heb je ruim voldoende aan een 10/100, en als je cat 5e kabels heb die zijn ook gigabit gecertificeerd,dus gewoon lekker laten zitten .

Bijdrager
    mrmilo

Cat5e kabels zijn prima (geschikt voor 1Gbps tot 100m). Printers hebben meestal genoeg aan 10Mbps. Merk/type switches is om het even. Hou er wel rekening mee dat goedkopere switches waarschijnlijk meer fouten maken (collisions). Probeer ook niet te veel (un)managed switches aan elkaar te knopen (en zeker geen lus maken!). Ideaal zou zijn om vanuit 1 switch alle eindstations te bedienen. Zodoende kan 1 apparaat elk pakketje direct naar de bestemming routeren en zal je dus geen collisions krijgen.
    Maar als het een netwerk van een paar eindstations is dan heb ik alweer te veel gezegd:)
    (oude passie)

Bijdrager
    Nitro

Als je een switch erbij wil plaatsen en hij moet van netgear zijn, dan zou je vandaag nog gauw even op ibood kunnen kijken.

Bijdrager
    MCNONAMUS

THX allemaal voor de adviezen/tips.

Net te laat voor Ibood, maar Marktplaats is ook geduldig;)

Vrouwen logica:

is het niet goedloper om alleen de kleurenprinter aangesloten te houden, en daar die paar printjes in de maand op te printen? Stroom gebruik van 2 printers samen is waarschijnlijk duurder dan een extra kleuren print…

:sick:

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.