8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Beest

Netwerken met Ethernetkabel geeft me naardigheid.

Hey allemaal,

Ik ben verschrikkelijk nieuw met het Apple systeem en ik heb maar pas mijn eerste Macbook Pro gekocht.

Nu heb ik al annoniem wat op dit forum gezocht naar het zelfde probleem, maar ik kan er niet aan uitraken wat ik precies moet doen.

Zoals ik gewend ben met windows dacht ik dat ik gewoon de ethernet kabel eruit moest halen en in mijn MBP duwen en dan zou ik direct op het internet kunnen. Nou, neen eigenlijk niet.
    Ik heb mijn internet provider gebeld om wat mogelijke informatie maar zij kunnen me niet verder helpen dan “trek de stekker van je modem eruit en wacht eventjes, prop ‘m dan er terug in en alles zou in orde moeten zijn met je verbindingen”. Deels juist, ik heb verbinding met de Ethernet kabel, maar geen internet verbinding. En toen ik dat zei tegen ze stelden ze me gerust dat ik moest blijven problemen.

Ik ben nu al een hele namiddag bezig met oplossingen te zoeken maar ik zie altijd verschillende situaties over verschillende macbooks en dan dat toch wat vreemde Airport voor me.

Het zit zo;
    Ik krijg automatisch een IP toegewezen. Ik heb geen idee waarom hij dat doet? Mijn ‘configureer IPv4’ staat op ‘Via DHCP’, IP-adres toont me een aangegeven numerieke code, net als subnetmasker en het router veld blijft leeg. DNS server blijkt ook leeg te zijn en dan zoekdomeinen ook. Ik heb bitter weinig verstand hoe ik eraan moet beginnen.
    Ik heb safari opgestart toen ik net mijn ethernet kabel erin had geplugd en ik had geen verbinding met het internet. Logisch. Ik heb me dan gewoon eventjes het risico genomen om de Dianogstische Netwerkinfo tab aan te klikken en die stappen te doorlopen. Ik zie in dat lijstje staan dat Ethernet aan sluiting aangeduid staat met groen bolletje, de Netwerkinstellingen met een geel bolletje, de Internet aanbieder ook in het groen en dan staat Internet met een rood bolletje en ‘Fout’, en Server ook met een rood bolletje met ‘Fout’.
    Tot zover mijn informatie wat ik bereikt heb vandaag.

Ik zou moeten weten vanaf het begin wat ik moet doen om een verbinding te krijgen met het internet via een ethernet kabel.

Mijn oprechte excuses als er toch al een topic bestaat hieromtrent

Bijdrager
    michelvdb

Herstart de modem nadat je de MacBook Pro aansluit. De modem koppelt het van de provider gekregen IP-adres aan de MAC van de eerder aangesloten host. Wanneer je die loskoppelt en door een andere vervangt leest de modem een MAC die niet klopt met wat in zijn arp-tabel staat. De herstart zorgt voor een nieuwe verbinding en een nieuwe arp-tabel.

Bijdrager
    Hansi2124

Welkom op dit forum!

Het zou ook nog kunnen dat je modem gewoon kapot is. Heb je al geprobeerd om met een andere computer wel het internet op te gaan?

Bijdrager
    Beest

Beste Michelvdb,
    Ik heb dat volgens mij al de hele namiddag lopen proberen. de boel lopen uit de stopcontacten halen, een goeie 10 minuten wachten en opnieuw inpluggen volgens volgorde, of is het dat niet wat je bedoelt?

Dankje Hansi,

Ja inderdaad, ik zit nu op dezelfde ‘netwerk kabel’ op internet op mijn windows desktop. En hier werkt alles fijn en goed mee. Ik denk niet dat mijn modem kapot is eerlijk gezegd.

Bedankt alvast voor de reacties!:)

Bijdrager
    michelvdb

Kan je met een terminal via telnet of SSH op die modem inloggen en de arp-tabel lezen? Terminal in Mac OS X en voor Windows is puTTY een goede en Tera Term nog beter.

<br />
    arp -a<br />

Bijdrager
    Oppie

Kabeltje in proppen en het internet op gaan werkt altijd op de Mac! En ik zit echt op heel wat verschillende locaties in de wereld. De fout ligt echt bij jou (misschien een troost?).

Maar ik vermoed dat jij een Philips modem hebt, die je van je ISP heb gekregen?

Bijdrager
    1984

Koppel alles los, Ethernetkabel nog niet aangesloten aan je modem, en haal alles even los van je modem,
    Stap 1 : verbind de DSL ingang op je modem met het telefoon stopcontact
    Stap 2 : steek de voeding in het modem en steek de stekker in het stopcontact,Het modem gaat nu contact zoeken met het internet, wacht tot alle lapjes op de juiste manier branden (kan soms even duren,kan ook snel gaan)
    Slap 3 : sluit nu je Ethernetkabel tussen het het modem en je Mac aan, als het goed is heb je nu verbinding met het internet

Geblokkeerd
    Anoniem

Of de beste oplossing, als je toch meerdere computers thuis hebt: hang niet de computer aan het modem, maar een router. Die router laat je voortaan altijd aangesloten en je computers hang je allemaal aan de router. Klaar.

Voor de rest: tja, wat de rest zegt… -Eigenlijk- hoort het gewoon te werken.

Kan je zeggen:
    * Welk modem je hebt?
    * Welke provider je hebt?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.