4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    iniminiPH

Netwerk zakt in

Hulp gevraagd voor onderstaande:
    Mijn thuisnetwerk bestaat uit een Vodafone glasvezel modem/router en 2 TimeCapsules. Deze laatsten zijn beide bedraadt aangesloten op de Vodafone router. De TimeCapsules staan alle twee in brugmodus. Op de TimeCapsules zijn een rMBP en een Mac Mini aangesloten. Bedraadt of via WiFi maakt voor het probleem niet uit.

Bij het kopiƫren van bestanden over het netwerk wordt periodiek een snelheid gehaald van 40MB/s voor ongeveer 1 minuut, daarna zakt de snelheid in tot ongeveer 5MB/s voor 5 minuten. Daarna herhaal zich dit telkens. Zie de schermafbeelding.

Wie weet wat hier speelt of kan advies geven hoe te gaan zoeken?

Moderator
    Mac Daddy

Je geeft aan dat het zowel bedraad als draadloos voorkomt, dus is het geen WiFi probleem.
    Maar dan nog de vraag waar het probleem zit en dat is een kwestie van uitsluiten tot je het probleem hebt gevonden.
    Dus:
    – Kom het op meerdere apparaten voor?
    – Heb je een andere UTP kabel getest?
    – Heb je getest met de WiFi uit, zodat je zeker weet dat ie via de kabel verbinding maakt?
    – Heb je op beide Time Capsules getest en geeft dat hetzelfde resultaat?
    – Heb je direct op de Vodafone modem/router getest en geeft dat hetzelfde resultaat?
    – Een andere poort van de Vodafone modem/router testen, kan ook nog.

Dan hoop ik dat je ergens binnen je eigen netwerk het probleem vindt. Mocht je het dan niet kunnen vinden, dan is de vraag hoeveel jij zelf met dat modem/router kan doen. Simpele reset om te beginnen, factory reset als dat kan en een firmware update als dat kan. Mocht je dat allemaal hebben gedaan en er is geen verbetering als je direct om modem/router van Vodafone bent aangesloten, dan zit het probleem niet in je eigen netwerk en zou ik naar Vodafone bellen.

Bijdrager
    Muziekfan

Advies: netwerk in stukken hakken en per segment testen. De weg tussen A naar B bestaat uit verschillende schakels en in elk daarvan of de combinatie kan het probleem worden veroorzaakt. Systematisch testen is hier het devies.

Sleutelbeheerder
    Night

Ik zou bij de basis beginnen: je eigen computer waarop je de tests draait rechtstreeks middels een UTP kabel aan het glasvezelmodem hangen zonder andere apparaten (al dan niet bedraad) en dan de test opnieuw uitvoeren. Dan weet je of je het intern of extern moet zoeken. Van daaruit kunnen we dan verder redeneren.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.