14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    digi-nl

Netwerk veiliger maken

Tegenwoorig lees en hoor je het overal op het nieuws “draadloze netwerken zijn niet veilig”.
    Vandaag merkte ik op dat er bij mij in de finder ineens een onbekende computer stond. Ik heb direct het draadloos wachtwoord gewijzigd en het Mac addres geblokt.

Het type wachtwoord wat ik nu gebruik is WPA2.

Wat kan ik nog meer down om het netwerk veiliger te maken??

Gr
    Loran

Inactief
    Anoniem

Een lang en érg ingewikkeld password… iets in de trant van “[email protected]/v%F9$)Cw6^r=s&4,5;+Q”. Voor de rest zit je safe, WPA2 is op dit moment de hoogste vorm van beveiliging.

Bijdrager
    madcat

filteren op mac adres is nog een goede manier van beveiliging

Inactief
    Anoniem

@madcat: een MAC address voegt weinig toe, want dat kun je redelijk eenvoudig spoofen.

Bijdrager
    digi-nl

Is er ook een of ander programma waarmee je kunt monitoren wie er allemaal op het netwerk zitten?
    En dan hun IP / computernaam enz zien?

Inactief
    Anoniem

Dergelijke dingen kun je vinden in het log van je modem / router.

Moderator
    Night
    digi-nl op 15 april 2011

Vandaag merkte ik op dat er bij mij in de finder ineens een onbekende computer stond.

Dat jouw Mac een andere computer of computernetwerk ontdekt, wil niet zeggen dat zij gebruik kunnen maken van jouw computer(netwerk);)

Bijdrager
    madcat

@zakske
    Het vormt een extra beschermings laag, het is moeilijk om een mac adres te weten te komen die op de wgite list staat. Daarnaast is het gemakkelijk om in te stellen, zeker in combinatie met een sterke encryptie en wachtwoord is het een goede beveiliging.

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    digi-nl

@zakske ik heb een standaard Tele2 modem, daar kan ik dat niet zien.

Inactief
    Anoniem

Volgens internet is het interne ip-adres van een Tele2-modem 192.168.1.1. Dat moet je in de adresbalk van je browser invullen, de username & het password zijn beide “user”.

Bijdrager
    Koning Frank

Je kan wireshark laten runnen als die gene op je netwerk zit. Heb je gelijk een groot deel van zijn wachtwoorden. Maar let op: Dit kunnen ze ook bij jou doen!
    *evil laugh*

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Zakske op 16 april 2011

de username & het password zijn beide “user”.

En als je daar toch bent, kun je die het beste gelijk even veranderen …

Bijdrager
    iep
    Night op 15 april 2011

Dat jouw Mac een andere computer of computernetwerk ontdekt, wil niet zeggen dat zij gebruik kunnen maken van jouw computer(netwerk);)

Wat niet betekent dat je de situatie maar moet bagatelliseren en alle waarschuwingssignalen moet negeren;)
    Als je onbekende apparaten in je netwerk ziet dan moeten alle alarmbellen af gaan. Het is dan ook volledig terecht dat digi-nl hierover een topic begint.

@madcat: het MAC-adres staat in ieder pakketje wat voorbij komt. Pakketje even ontcijferen en voila. Niks moeilijks aan dus. MAC-adres whitelisten is dan ook flauwekul, voegt helemaal niets toe, het is gewoon schijnveiligheid (en dat is zowaar nog veel gevaarlijker).

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.