10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Drenthe-Dakar

Netwerk uitbreiden met Airport Express

Al jaren heb ik een prima netwerk met een Airport Extreme (oude versie) Macmini, 2 windows laptops een usb-printer en een lan-printer (alles gedeeeld en aan elkaar gekoppeld).
    Sinds kort een Iphone en Apple TV aangeschaft en het wifi bereik blijkt te slecht. Omdat we toch ook wel met de laptops door het hele huis internet willen hebben een Airport Express aangeschaft.

Nu lukt het me op geen enkele mogelijkheid om de Airport Express op een fatsoenlijke manier aan het netwerk te koppelen. Inmiddels is alles gereset naar de fabrieksinstellingen, heb ik geprobeert een WDS-netwerk op te zetten en ben ik eigenlijk in staat de airport express terug te sturen.

Dit is wat ik geprobeerd heb:
    http://support.apple.com/kb/HT4262?viewlocale=nl_NL
    http://www.onemorething.nl/community/topic/uitbreiden-airport-extreme-met-airport-express

Heeft iemand nog een idee om dit op te lossen?

Bijdrager
    SunKeeper

Misschien is het dan een idee om een nieuwe AirPort Extreme aan te schaffen.

Dan kun je een roaming-netwerk opzetten (bedraad de AirPorts verbinden), of de nieuwere vorm van WDS (draadloos de AirPorts verbinden) gebruiken. Stukker eenvoudiger in te stellen, en stabieler en sneller.
    Ik weet verder niet welke snelheid je internetabonnement heeft, maar dat kan ook (vooral draadloos) een flinke boost qua snelheid geven. Dan is je abonnementsgeld ook wat beter besteedt.

Ik wil je natuurlijk niet op kosten jagen, maar ik geef het advies toch. Af en toe moet je met tijd mee, al kost het wat, je krijgt er ook weer een verbetering voor terug.

Bijdrager
    Drenthe-Dakar

@Sunkeeper Ik snap je advies :smile:, maar volgens mij moet het toch gewoon mogelijk zijn…. Zit nu al uren naar een oranje knipperend lampje te kijken….

Vraag me echt af waarom de configuratie via WDS niet werkt. Bedraad is geen optie, daarvoor is de afstand te groot. Het internetabonnement is op dit moment de beperking, ADSL, omdat een ander niet te krijgen is hier. Dus voor de snelheid hoef ik het niet te doen.

Bijdrager
    SunKeeper

Ah, dat is wel jammer.

Ik weet niet precies waarom het niet werkt, maar heb helaas ook weinig ervaring met de oudere vorm van WDS. Relais, primair, extern, etc, het is maar een ingewikkelde constructie.

Misschien dat er nog iemand hier is die meer ervaring ermee heeft? Wellicht kunnen zij een oplossing bieden.:smile:

Bijdrager
    Drenthe-Dakar

heeft dat kanaal nog enige invloed? Moet dat bij alle airports gelijk staan of juist niet?
    De computer vindt de express niet nadat de WDS instellingen zijn gedaan, alleen als ik hem weer reset.

Bijdrager
    LighScan

Kanaal moet normaal gezien hetzelfde zijn, maar door die WDS te gebruiken hervalt je geheel netwerk toch op 802.11G niet?

Bijdrager
    Drenthe-Dakar

Wat houdt dat dan in?

Bijdrager
    SunKeeper

802.11G en 802.11N zijn 2 verschillende netwerkstandaarden, allebei draadloos.

De draft-N-standaard is begin 2008 geïntroduceerd. (snelheid is 130 Mbit/s, dat kan de AirPort Express ook maximaal aan)
    De maximale snelheid va de officiële N-standaard is 300 Mbit/s, nieuwere hardware met meerdere antennes kan 450 Mbit/s aan, of zelfs 540 tot 600, en begint inmiddels de overhand te nemen.

De G-standaard is in juni 2003 geïntroduceerd, en kent een maximale snelheid van 54 Mbit/s. Later dus ingehaald door N, waar ik het hierboven over heb.

De nieuwe AirPort Express die je hebt aangeschaft kan het allebei aan. De oudere AirPort Extreme kent alleen G, en kan dus niet sneller. Wanneer je de AirPort Express daarmee verbindt, gaat die dus ook niet sneller dan 54 Mbit/s. Dat is wat LightScan bedoelt.

Maar zoals je aangaf maakt het je weinig uit, omdat je ADSL toch niet sneller kan bieden. Neemt overigens nog steeds niet weg dat ze dan toch met elkaar samen moeten kunnen werken.

Bijdrager
    Drenthe-Dakar

Inmiddels heb ik geprobeerd het netwerk vast te zetten op de G-standaard zoals je noemt. Dat biedt geen oplossing, de Express blijft in de stress schieten, inmiddels ben ik gewend aan het oranje knipperende lampje;-)

Voorlopig neem ik mijn verlies, maar inmiddels ben ik bezig met het uittekenen van een nieuw netwerk, waar de Express met een paar actieve speakers in de slaapkamer komt (via Airplay lekker wakker worden). En waar een nieuwe Extreme de basis gaat vormen. De oude Extreme kan in de schuur komen, hoef ik met mijn iPhone niet meer naar binnen om wifi te vinden;-)

Bedankt voor je hulp, ik heb een jammerlijke miskoop gedaan, maar uiteindelijk pakt het goed uit. Eindelijk een fatsoenlijk wifi bereik in huis.

Bijdrager
    PowerbookSurfer

Beste Drenthe-Dakar,

Zie onderstaande afbeeldingen hoe ik het heb ingesteld.

Uiteraard moet je in onderstaande afbeelding dezelfde netwerknaam (en wachtword) opgeven als in de middelste afbeelding.

Succes!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.