7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    kayintveen

Netwerk met airports

Ik heb sinds 3 weken weer glasvezel in mn nieuwe huis. Ik was altijd enorm happy er mee, ik had zeker in het begin veel vergelijkbare problemen zoals ik zodadelijk zal beschrijven. Op een gegeven moment werkte het en heb ik het vervolgens niet meer aangeraakt, nu krijg ik het hier nog niet voor elkaar.

De Situatie
    Ik heb zo’n wit standaard modem Arcadyan VGV7519 Firmware 02.00.124
    Die gaat naar 3 access points bekabeld.
    Airport extreme in woonkamer
    Airport express 1e verdieping
    Tp-link N-router boven op kantoor/zolder.
    DHCP’s staan uit op de 3 access points en allen in bridge.

Het probleem bekabeld werkt alles behoorlijk goed.
    Maar wireless valt ondanks het volle bereik en met istumbler gecheckt goede kwaliteit valt vaak het internet weg, ik hou gewoon prima verbinding maar ik krijg of een uitroepteken (krijg geen ip) of er is gewoon geen verbinding. is die er wel heb ik wireless gewoon 50/60mbit.

Vooral de Airport Extreme beneden heeft dit vaker. De TV bijvoorbeeld werkt gewoon uitstekend en nooit haperingen.

Nu weet ik dat de DHCP soms problematisch is op die kpn modems, dus dacht ik, zet ik voor all onze eigen spullen gewoon al die mac adressen met statisch ip. Na een uur besteed te hebben dit rustig aan te doen was de volgende dag de hele lijst met macadressen weer leeg.

Iemand advies hoe te werk te gaan voor meer stabiliteit?
    Het valt me op dat de TP-Link eigelijk nauwelijks tot geen problemen veroorzaakt.

Bijdrager
    GoeieDag

Welk ding is nou de router?

Bijdrager
    Buzz

Dat DHCP-uitroeptekentje is vaak ook maar gewoon het gevolg van een slecht signaal of storing op het netwerk van de magnetron of het netwerk van de buren. Het hoeft niks met de daadwerkelijke werking van de DHCP server op de router te maken te hebben. Ik zou eerder eens kijken of je de kanalen anders in kan stellen dan dat ik met vaste IP adressen zou gaan werken. En staan de Airport basisstations wel goed vrij opgesteld? Of zitten ze verstopt achter allerlei andere elektronica, stekkerdozen, in de buurt van verwarmingspijpen in een hoekje van de kamer? En wat gebeurt er als je de Tp-link router en de Airport Extreme omwisselt?

Bijdrager
    madcat

Zijn alle 3 de AP’s elkaar niet in de weg aan het zitten?
    zorg er iig voor dat de netwerken 5 kanalen van elkaar vandaan zitten of dat het extenden juist is geconfigureerd.
    Dus op 1, 6 en 11 en op kanalen die ook de buren niet gebruiken, de N band heeft minder bereik maar heeft wat meer unieke banden.

Bijdrager
    kayintveen

Ik heb met iStumbler alles dusdanig ingesteld dat er geen enkel netwerk in de buurt zit van de gebruikte kanalen.
    Test zowel met 5ghz als 2.4 netwerken. snelheid en stabiliteit (schommeligen in speeds) is groot verschil maar het wegvallen van internet niet.
    Ovrigens heeft de 2.4 veel meer bereik.

kortom het zit em niet echt in de verstorende kanalen.
    overigens heb ik ook alles al 2x omgegooid qua kanalen, geen effect.

Bijdrager
    neokb

Ik weet niet welke exterme en express je hebt. Maar mijn ervaring is dat de extreme die je als het waren in het stopcontact steekt dus de oude versie echt heel erg ruk is en je hele netwerk verpest. Dus die zou ik maar meteen opdoeken, ik had er twee en verbinding viel steeds weg. Ook bij mijn broer die eenzelfde opstelling had icm met een oude extreme (de vierkante lage) was het ruk. Streamen van muziek via airplay werkte van geen meter. Ook over die extreme ben ik niet echt te spreken, bij mijn ouders een netwerk aangelegd met drie van dergelijke extremes, tijdens intensief gebruik (downloaden, film kijken, netflix, youtube, etc) wordt de verbinding heel snel traag of stop helemaal ondanks vol bereik. Als dat bij jou ook voorkomt probeer dan maar eens de airports te openen met airport hulpprogramma, je zult zien dan je ze niet kunt benaderen of lezen. Alleen als je ze dan opnieuw opstart is het probleem opgelost.
    Maar wat is de oplossing, het is een dure maar wel een hele goede, het lijkt er namelijk op dat apple sinds de nieuwe extreme, dus de gene die als laatste is uitgekomen de problemen heeft opgelost. Ik heb bij mijn ouders gelijk maar 3 nieuwe geĂ¯nstalleerd en een nieuwe express en het werkt zonder enig probleem nooit meer opnieuw hoeven opstarten en je kunt alles doen. Ook bij mij thuis nieuwe extreme gekocht en alles werkt vlekkeloos sinds 3 maanden nooit opnieuw hoeve opstarten en nooit problemen met de snelheid, zelfde geldt voor mijn broer.
    Ik heb nog een tijdje de oude express en de nieuwe extreme in 1 netwerk te gebruiken, dit was echter zonder succes weer alleen maar gezeik en verbindingssnelheid die wegviel zodra je in bereik van de express komt. Dus mijn advies is koop nieuwe extreme base stations, en als je die hebt gooi dan in ieder geval die oude express eruit.

Bijdrager
    neokb

Excuses in mijn eerste zin bedoel ik natuurlijk express die je in het stopcontact steekt

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.