11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Mainwaring

Netwerk instellingen

Even een vraag over netwerk instellingen:

Bij “normale” Windows pc’s verdient het de voorkeur om de netwerkkaart van de pc in te stellen om 100 mb full duplex en dit ook op de desbetreffende poort van de Cisco switch te doen.
    Bij de MAC’s blijken de netwerkinstellingen op automatisch te staan, wanneer ik op de switch de desbetreffende poorten op 100 mb full duplex instel gaat de performance van de MAC’s drastisch omlaag.

Wat is de beste wijze is om de MAC’s op het netwerk aan te sluiten, alles keihard op voorgedefinieerde snelheid van 100 mb full duplex instellen aan beide kanten of aan allebei de kanten de settings op automatisch laten staan en ook hoe kan je dit aan de MAC kant in kan stellen.

Normaal gesproken zorgt dit voor performance verlies aangezien dan vanuit 2 kanten onderhandelt moet worden op welke snelheid gecommuniceert wordt.

:?

Bijdrager
    iJoost

De beste manier is gewoon afblijven. Het is geen Windoos.

Bijdrager
    back2mac

verlangt het netwerk gebruik 100 full duplex, vraag ik me af.

buiten dat , er zijn nogal wat faktoren die van invloed zijn op de performance van je netwerk.

Bijdrager
    iJoost

Als er niet iets bijzonders aan de hand is kiest ie dat ook wel. Kijk maar:

[code:1:43dd0d8816][host:~] user% ifconfig
    en0: flags=…
    media: autoselect (1000baseT <full-duplex>) status: active
    supported media: none autoselect 10baseT/UTP <half-duplex> 10baseT/UTP <full-duplex> 10baseT/UTP <full-duplex,hw-loopback> 100baseTX <half-duplex> 100baseTX <full-duplex> 100baseTX <full-duplex,hw-loopback> 1000baseT <full-duplex> 1000baseT <full-duplex,hw-loopback> 1000baseT <full-duplex,flow-control> 1000baseT <full-duplex,flow-control,hw-loopback>[/code:1:43dd0d8816]

De kwaliteit van de UTP-kabel (en niet langer dan nodig en geen lussen of knikken erin) helpt ook als je er het maximale uit wilt halen.

Bijdrager
    back2mac

Hoe in te stellen ?

systeemvoorkeuren
    netwerk
    ethernet
    configureer (handmatig)

Bijdrager
    iJoost

Niet instellen!

(Ik leer het nog wel eens, dat moderne taalgebruik…;-)

Bijdrager
    Mainwaring

back2mac:

daar kan je niet de snelheid instellen.

Bijdrager
    iJoost

Het uitzoeken welke snelheid nodig is kost nauwelijks iets. Echt niet de moeite om dat uit te schakelen. Voor Gigabit Ethernet is het zelfs verplicht:

http://en.wikipedia.org/wiki/Autonegotiation

Bijdrager
    dyn
    ”iJoost”

Niet instellen!

(Ik leer het nog wel eens, dat moderne taalgebruik…;-)

”iJoost”

Het uitzoeken welke snelheid nodig is kost nauwelijks iets. Echt niet de moeite om dat uit te schakelen. Voor Gigabit Ethernet is het zelfs verplicht:

http://en.wikipedia.org/wiki/Autonegotiation

Kom dan ook niet zeuren wanneer de performance om te huilen is of wanneer het totaal niet werkt. Er zijn helaas gewoon nog steeds situaties waarin iets gewoon fixed op 100Mbit full duplex moet staan. Als het echter op “automatisch” staat dan levert dat de eerder genoemde problemen op, ongeacht wat voor OS je gebruikt. Het komt ook vaak voor op glasvezelverbindingen waarachter een leuke router of firewall hangt. Het maakt dan in veel gevallen zelfs het verschil tussen een werkende en een niet-werkende verbinding;)

Dus om nou meteen te zeggen dat het niets kost en dat je het niet hoeft te doen…nou nee, ik zou daar heel erg voorzichtig mee zijn. En nee, dat is echt niet iets specifieks voor Windows, ook diverse andere systemen uiteenlopend van Linux tot eigen OS’s hebben het probleem.

Het enige wat ik me zo kan bedenken om het in te stellen is op de commandline middelss ifconfig zoals iJoost al aangaf.

Bijdrager
    iJoost

… wanneer ik op de switch de desbetreffende poorten op 100 mb full duplex instel gaat de performance van de MAC’s drastisch omlaag…

Deze problemen bedoel je? ;-P

Bijdrager
    dyn

Yup, dus dan stel je ofwel die switch niet zo in, ofwel je stelt de client ook in op 100Mbit full duplex.
    Bij iets van een glasvezel heb je vaak geen andere keuze dan het laatste te doen omdat je niet beide kanten van de lijn beheert, maar dat is weer een ander verhaal:)

Normaliter volstaat voor een thuisnetwerk/netwerk in bedrijf wel de automatische stand. Waarom wil de topicstarter het op 100 Mbit full duplex hebben?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.