9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    krokie

Netwerk HD vervangen

Aanleiding
    Na ruim 3 jaar redelijk getrouwe dienst is mijn Lacie ethernet disk mini HE overleden (gelukkig hebben we de backup nog..) Ik ben dus op zoek naar een vervanger en zie na een paar avonden zoeken door de bomen het bos niet meer, wellicht kunnen jullie mij een stapje verder helpen?

Huidige situatie
    De Lacie stond in de meterkast aangesloten op de airport extreme, daaraan hing mijn verder via LAN de Imac en een Sonos ZP100 en via WLAN de Macbook, Ipad, Iphones en sinds kort een Samsung LED TV D6530 (straks via LAN)
    Op de Lacie stond vooral muziek (Itunes bibliotheek beschikbaar voor Sonos zonder tussenkomst van mac’s) en video (via plex server op mac’s op TV af te spelen) Ooit ook wat pogingen ondernomen om Iphoto bibliotheek erop te zetten, maar na veel frustratie dit weer terug op de Imac gezet.
    Lacie en Imac worden (te weinig) handmatig geback-upt op een USB harde schijf (ik heb nog nooit echt verdiept in time machine)

Oplossing?
    De basisfunctionaliteit is een opslag met laag stroomverbruik zodat ik 24/7 muziek met Sonos af kan spelen. In principe heel goedkoop te realiseren met een externe USB2.0 schijf aan de Airport Extreme. (Iemand nog goede ervaring met zo’n externe HD, liefst eentje waarvan je ook nog eens eenvoudig een backup kan maken)
    Maar ik was eens aan het kijken wat er tegenwoordig op de markt is.
    In eerste instantie ging mijn aandacht uit naar een NAS (bv Qnap TS-219p II of Synology DS212+): een hoop functionaliteit die ik waarschijnlijk niet zal gebruiken. Maar de volgende mogelijkheden spraken mij wel aan:
    1) Time machine support: backup’s van Macbook en Imac (maar kan ook met schijf aan airport extreme)
    2) Raid1 en snelle verbinding usb3.0/ esata naar externe schijf: icm 1) eindelijk behoorlijke backups
    3) Fileserver waarmee files ook extern benaderbaar zijn. En webdev ondersteuning zodat de kantoor PC een gemakkelijke toegang heeft tot wat schijfruimte is ook een flinke plus.
    4) Downloadstation (handig, kan de Mac uit)
    5) Mobile Apps: foto’s en muziek onderweg via Iphone en Ipad beschikbaar… lijkt mij iets waar wij (wife-acceptance-factor topper) vaak gebruik van zouden maken! Al is de time machine backup van de iphoto bibliotheek volgens mij daarvoor niet benaderbaar?
    6) Plex server? Al las ik ergens dat de processor niet krachtig genoeg is, zou snelle intel moeten zijn? Maar zou ideaal zijn om video’s zonder tussenkomst van een mac op de tv te kunnen bekijken.

Al die leuke mogelijkheden naast elkaar zettende kwam de optie van een nieuwe mac mini ook nog om de hoek kijken. Maar ja, beetje weinig ruimte.. dus daar moet ook weer een (te back-uppen) schijf aan. Al met al staat er straks een complete serverruimte en is spaarrekening leeg…
    Dus ben ik benieuwd of er bij jullie vergelijkbare situaties zijn en waarop de keuze is gevallen en wat de ervaringen daarmee zijn.

Bijdrager
    defoortk

Ik heb sinds ong. een jaar een NAS van Synology (DS1010+ – is nu geüpgrade naar DS1515+ volgens mij).
    Werkt naar grote tevredenheid en biedt alle functies die je opnoemt :
    Time machine, iTunes server, Plex server (draait als een zonnetje), downloads, etc…

Op het eerste gezicht lijkt het misschien overkill, maar eens je het staan hebt ontdek je weer extra mogelijkheden.

Voordeel van een multi-bay NAS is dat je ook niet ineens er 5 schijven hoeft in te zetten. Je kan zonder probleem later (zelfs terwijl het ding aanstaat) een of meerdere schijven toevoegen.

Succes ermee !

Bijdrager
    grindal

ook reeds een jaar van een low-budget model Synology DS110J, werkt perfect !
    => iTunes & Sonos Shared folder
    => remote toegang tot bestanden
    => Photo station ( web-toegang tot foto’s)
    => Time machine backup van Macbook

& ook een externe usb HD op de nas aangesloten ( als extra backup ).
    => stel print defect / nas crash, kan je toch nog snel en eenvoudig aan je bestanden zonder een nieuwe nas te bestellen. (ivm hd-format Ext4 ? niet direct compatibel als je deze aan je mac aansluit)

bij een Raid Nas heb je nog niets aan je mirror drive wanneer je nas defect is.

Bijdrager
    krokie

Bedankt voor jullie reacties.
    Zo’n ds1010 lijkt mij iets te veel van het goede, maar een DS111 of de DS211 zie ik wel zitten.

@grindal
    – Kan je de gegevens op externe usb HD benaderen via je mac? Ik las ergens dat de NAS hem naar een lunix bestandssysteem (ext4) zou formatteren.

– Ik gebruik Iphoto om mijn foto’s te importen, bewerken en organiseren. Dat werkt allemaal fijn zolang je iphoto z’n gang laat gaan. Verhuizen van de bibliotheek naar de NAS ben ik een beetje bang voor. Hoe werkt dat met jou synology photo station?

@andere lezers
    Intussen heb ik de lacie eens open laten maken en blijkbaar is het dit keer niet de adapter (was al 2x vervangen) maar de interne voeding die het af laat weten. De Hitachi 1Tb schijf is volgens de Synology website geschikt voor bv. de DS111. Zou ik dus de schijf erin kunnen steken en direct de bestanden toegankelijk hebben? Dat zou wel leuk zijn!!

Bijdrager
    grindal

@ Krokie

effe nagekeken…
    zowel de nas als de ext hd is in EXT4 formaat, echter perfect te benaderen via m”n mac.
    Ook als ik een 2e usb hd aansluit bv in Fat32 is deze perfect te benaderen.

ivm iPhoto, deze heb ik voorlopig nog steeds op m”n mac staan, heb het risico nog niet willen nemen om deze te verhuizen naar de nas, tevens ook ivm snelheid via wifi. (iPhoto lib is een 40Gig) de andere photo’s op de nas zijn een copie die ik extern kan delen met familie / vrienden.

ivm je hitachi schijf, je zal steeds de hd volledig moeten formatteren / nas software installeren alvorens 1e gebruik. dus data best eerst backuppen !

Bijdrager
    krokie

Ik ben eruit. Het gaat een ds111 worden met een nieuwe 2TB schijf (ga nog ff zoeken welke precies)
    Voor de oude hitachi koop ik een dock: backup schijf (en kan ik m’n niet gebackupte data redden)

Bedankt voor de goede hulp en ik laat nog wel weten hoe het bevalt.

Bijdrager
    krokie

Een paar dagen verder en erg tevreden met mijn keuze!
    Er staat nu een Synology DS111 met daarin een Western Digital Caviar Green WD20EARX.
    Het lukte eerst niet om de NAS van buiten toegankelijk te krijgen. Alle gewenste poorten stonden open, maar geen verbinding te krijgen.
    Na een harde reset van de oude Zyxel telfort modem was zelfs mijn internetverbinding weg. Na een telefoontje met de helpdesk van Telfort tot de conclusie gekomen dat er wat met de modem mis was en intussen staat er kostenloos een nieuwe zyxel modem/router. Daarop werkte alles wel direct, en dat is fijn!

Voor andere NAS beginners: een dynamisch IP adres kun je gemakkelijk via bv. no-ip.com koppelen aan een zelfgekozen vast internetadres.

Ik heb nog wel een probleempje met het ‘redden’ van de data op mijn oude harde schijf, maar daar zal ik een apart postje van maken…

Bijdrager
    krokie

Toch geen aparte post… Het bleek iets simpeler dankzij de DS111:
    Met de harde schijf in de Sharkoon HDD Docking Station kon ik, direct aangesloten op de Imac, via finder geen toegang tot de bestanden krijgen. Maar met USB in de DS111 verschijnt de schijf netjes in de bestandsbrowser en kan ik de data verplaatsen naar de NAS… Weer een blije gebruiker!

Geblokkeerd
    HereIsTom

Ja mooi spul hè die Synology, ik heb zelf al een tijdje de DS211 :thumbsup:

Hier is ook een handig forum met alles over de Synology;

http://www.synology-forum.nl/

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.