23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Netwerk en jaguar

Hi,

Net jaguar geinstalleerd.
    Wil graag files sharen met windhoos, maar de apple hulp biedt eigenlijk geen hulp.

Iemand een handleidingkje online?

Bijdrager
    maceddy

Je hebt t in System Preferences > Sharing aangezet??

Ook belangrijk, is om op jou account in te stellen dat je via Windows mag inloggen..

Vreemd genoeg kun je dit niet zelf doen, dus moet er een andere Administrator of root user aan te pas komen.

Als dat eenmaal allemaal aanstaat, zou je Mac moeten opduiken in je Windows netwerkomgeving.

Bijdrager
    meneer de koekepeer
    ”maceddy”

Vreemd genoeg kun je dit niet zelf doen, dus moet er een andere Administrator of root user aan te pas komen.

Hoe bedoel je dit?

Bijdrager
    maceddy

Kijk maar eens als je ingelogd bent in System Preferences > Accounts onder je eigen account…

Je kan daar de optie ‘Allow to log in from Windows’ niet aanvinken (ik thuis niet in ieder geval)…

Dit is errug vreemd, en moet dus door een andere Administrator of root gedaan worden.

Bijdrager
    Kris

om een root user aan te maken, zie topic: paswoord vergeten, hoe raak ik toch in mijn mac???

het is zoals hierboven gezegd,

let wel om vanuit pc op mac te geraken… geen maccie…:wink: , dit heb ik voor mekaar gekregen, maar het vergt wel een beetje windhoos gegoochel…:wink:

succes

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Ow,

dat vinkje kan ik gewoon aanvinken hoor:)

Windows gegoogel, bleh!

Bijdrager
    Kris

en vanuit mac naar pc: easy… je zult het wel merken…:D

Bijdrager
    meneer de koekepeer

hehe, ik ga zo weer verder knutselen.

eerst studeren:(

Bijdrager
    Kris

hmm. zal ook nog een beetje werken…
    :x

Moderator
    Adriaan Mol

“System Preferences > Sharing > Windows File Sharing” – die moet aan staan.

Daarnaast moet je inderdaad zeker van zijn dat “Allow from Windows” aangevinkt is bij je user. Ga naar “System Preferences > Accounts” en dan “Edit User”.

Adriaan

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Nou,

meneer de koekepeer krijgt het mooi niet voor elkaar :?

Bijdrager
    Kris

de versie van je Wows besturingssysteem doet er ook toe. ik heb ooit eens iets horen waaien dat wdws 2000 een soort van appletalk herkende, terwijl dat bij de XP eruit is gegooid. Ik heb dus makkelijk een link kunnen leggen tussen 2000 en Mac OSX (over 98 en 95 weet ik niets).

misschien is dit het probleem dat jij nu hebt en ik niet gehad heb…

wat is je wdws besturingssysteem?

Bijdrager
    meneer de koekepeer

XP Profi…

Bijdrager
    Kris

hmmmja… dan kan het zijn dat het niet zo makkelijk is…

in mijn geval was dat enkel die twee zaken aanvinken:
    1. bij accounts:inloggen als windows gebruiker
    2. ik heb ook bij samengebruik: voorzieningen nog een aantal zaken aangevinkt..

op de pc heb ik bij netwerkbeheer efkes moeten zoeken waar mijn Mac juist zat: domein en zo … toen ik em gevonden had moest ik gewoon mijn loginnaam en mijn paswoordgeven.

Ć©Ć©n raar iets: in mijn login naam op mijn mac staat een spatie, op mijn pc mag ik die niet ingeven. heel raar (heeft er misschien mee te maken dat mijn gebruikersmap ook zonder spatie is…:? )

dit was toch zo voor windows 2000. misschien bij XP iets anders,

er zijn nog topics op dit forum die deze problematiek uitvoeriger bespreken. misschien put je daar meer uit…

good luck

Bijdrager
    meneer de koekepeer

http://gordon.sourcecod.com/sites/windowsxptojagfileshare.php = goede handleiding:)

dank voor al je hulp, Kris

Bijdrager
    Kris

no problemo… ik probeer te helpen waar ik kan.. :innocent:

Bijdrager
    meneer de koekepeer

OK,

Ik heb het nu dus spelende, maar alleen van windows naar mac.
    Ik wil ook graag op mn mac de windows schijf kunnen openen.

Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Bijdrager
    Kris

wel. Ik heb het als volgt voor elkaar gekregen:
    ik heb een gebruiker aangemaakt op de PC (waarvan ik de login en passwoord weet). vervolgens heb ik op mijn PC een mapje waarin ik alle data zitten heb waarmee ik wil linken (voor dit mapje moet je sharen aanvinken en dan nog wel voor jouw gebruikersnaam(via rechtermuisknop)).
    als ik dan naar ga en verbind met server ga, dan kan ik met die PC een link leggen (want die zat bij mij standaard op het netwerk), inloggen met mijn gebruiker en dan krijg ik het bovenstaande mapje…

misschien dat ik nog een paar zaakjes aan het vergeten ben…:roll: maar het is al een tijdje geleden en ik heb dan ook een beetje moeten zoeken… maar het lukt…

zoals je leest: niet veel problemen op je Mac, maar in de PC moet je wat toeren uithalen

veel succes:mrgreen:

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Uhm…

Verbind met server, waar staat dat ergens!?
    De windows computer is er zeg maar helemaal klaar voor, maar op de mac kan ik niet vinden waar ik verbinding moet maken…

Bijdrager
    Kris

aaaah wacht eens even: heb je al 10.2.3 geĆÆnstalleerd? misschien zit het daar nog…

anders bij mij vind ik hem via: finder: ga>verbind met server
    dan zie ik alle pc’s op het netwerk en kan ik de gewenste pc gaan selecteren. normaal moet je daar ook jou pc vinden (denk ik..:? )

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Dat doet t:)

Zo makkelijk ook he:)

Bijdrager
    Kris

en gelukt??:?

8)

Bijdrager
    meneer de koekepeer

Yup….

Alleen wel jammer dat je na elke start-up weer eerst moet connecten…

Wederom bedankt:)

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.