11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Geedee

Netwerk beveiligen

Dom van mij wellicht, maar ik weet niet hoe ik mijn Airport netwerk beveilig. De buren melden me nl dat ze mijn netwerk detecteren en dat het niet beveiligd is. Die surfen dus gratis.;-)

Hoe doe je dat? ik vind de nodige info niet in MacHelp en ook niet in de Airport-brochure.

Bijdrager
    carpebios

Een persoonlijk WPA2-netwerk configureren
    Open AirPort-configuratieprogramma. Als u met een Mac werkt, vindt u AirPort-configuratieprogramma in de map ‘Hulpprogramma’s’ in de map ‘Programma’s’. Als u met Windows werkt, kiest u ‘Start’ > ‘Alle programma’s’ > ‘AirPort’.
    Selecteer uw basisstation en kies ‘Handmatige configuratie’ uit het Basisstation-menu. Voer, indien vereist, het wachtwoord voor het basisstation in.
    Klik op ‘AirPort’ in de knoppenbalk en klik vervolgens op ‘Draadloos’.
    Kies ‘WPA/WPA2 – persoonlijk’ uit het venstermenu ‘Draadloze beveiliging’ als u computers die werken met WPA en WPA2 toegang tot het netwerk wilt geven. Kies ‘WPA2 – persoonlijk’ als u alleen computers die werken met WPA2 toegang tot het netwerk wilt geven.
    Voer een wachtwoord in van minimaal 8 en maximaal 63 ASCII-tekens.

Bijdrager
    Geedee

Tnx voor de reactie. Uiteraard werk ik met Mac. Alleen weet ik langs gee nkanten of mijn iMac(s) werken met WPA2 of hoe je het ook moge noemen???

En moet ik dan ook telkens ik het net op wil, dat ww ingeven?

Bijdrager
    carpebios

Je macs moeten er ook niet meer werken maar je moet je netwerk zo beveiligen.

Gewoon doen wat daar staat dus, en instellen dat je met wpa2 wilt werken.
    Daarna moet je 1 maal je wachtwoord invoeren (en natuurlijk laten bewaren in je sleutelhanger) en dan heb je beveiligd internet.

Bijdrager
    Geedee

Gelukt. Dankjewel. Ik zie nu een hangslot achter Apple Network … onder het Airport symbool in de menubalk. Maar als ik ‘open netwerkvoorkeuren>geavanceerd’ doe, zie ik daar achter Apple Network … ‘geen’ staan onder beveiliging. Hoe kan dat dan?

Bijdrager
    arri
    ”Geedee”

…Die surfen dus gratis…

wat is daar mis mee?

Bijdrager
    mark-a-mac
    ”arri”
    ”Geedee”

…Die surfen dus gratis…

wat is daar mis mee?

Dat is misschien niet zo erg. Maar ze kunnen ook meekijken met jou terwijl je telebankiert of andere ‘interessante’ dingen doet achter je computer. Of zelf niet helemaal legale dingen doen via jouw internetaansluiting.

Bijdrager
    arri
    ”mark-a-mac”

Dat is misschien niet zo erg. Maar ze kunnen ook meekijken met jou terwijl je telebankiert of andere ‘interessante’ dingen doet achter je computer. Of zelf niet helemaal legale dingen doen via jouw internetaansluiting.

Precies.
    En daarom is mijn credo: hou je netwerk gewoon open, maar zorg ervoor dat je voor kritieke zaken altijd alleen encrypted connecties gebruikt:
    een tijdelijke SSL (https) connectie bijvoorbeeld is vrijwel niet te kraken, maar de beveiliging van je WIFI een stuk makkelijker.
    de netwerk verbinding tussen Airport en ISP is weer obveveiligd, ongeacht het gebruik van wat voor WIFI-beveiliging dan ook… connectie-encrypties als SSL zijn altijd versleuteld. helemaal van je computer tot en met de server (van bv. je bank).

Bijdrager
    okiedokie

ik heb last van buren die meekijken naar wat ik allemaal doe,
    ze zijn niet fatsoenlijk te benaderen en vinden het leuk om er een spelletje van te maken, zielig…
    En ja ze kunnen dus ook echt mijn saldo zien (en dan uit verbazing het hardop roepen, zo kwam ik er dus achter.) als ik aan t bankieren ben. dat bevestig ik bij deze.

mijn vraag is;
    hoe kan zoiets gebeuren als ik gewoon een draadverbinding heb en niet gebruik maak van het draadloze systeem (is uitgeschakeld) ?

Bijdrager
    okiedokie

topic is 4 jaar oud maar toch hoop ik via deze weg wat hulp te vinden.
    wie wil me helpen?
    Ik werk op een iMac 21,5 inch. 1 jaar oud
    Airport is uitgeschakeld, kan het iets met bluetooth te maken hebben?

Bijdrager
    okiedokie

Gister een ITer op bezoek gehad.
    Nu is bekend hoe…
    mijn buren hebben met een PDA sync op de bluetooth verbinding al mijn computer activiteiten kunnen bekijken.
    Hopen dat t nu voorbij is.

!!! Het kan dus wel !!!

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.