8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    iKlaus

Netwerk backup met 2 Mac’s en iPhoto. Wat is nodig en hoe?

Hallo,

Zoals iedereen, neem ik aan, wil ik er niet aan denken als ik documenten en met name foto’s zou verliezen, dus wordt het tijd om een fatsoenlijke backup te maken.

Mijn situatie is als volgt. Ik heb een iMac G5 OSX 10.4.8 en mijn vrouw een iBook G4 OSX 10.4.8. De iBook werkt draadloos met onze Draytek Vigor 2900 router en alles werkt perfect.

Nu zit zowel ik als mijn vrouw (op haar iBook) foto’s in te laden in iPhoto 6.0.5 maar dan zet zij wel eens wat foto’s op haar Mac en dan doe ik dat op de mijne (iMac G5) maar nu zouden wij dus beiden graag een backup willen hebben van alles. Het kan apart natuurlijk (op een schrijf) maar zou het ook een geheel kunnen worden? Dus beide iPhoto bibliotheken als een bestand in backup aangemaakt kunnen worden?.. of toch aparte backup’s?

Wat heb ik hiervoor nodig? Ik heb mijn oog op een mooie LaCie Big Disk Extreme 640GB maar kan het “stand alone” of moet dan een Netwerk LaCie drive zijn? Zo ja, moet die dan op mijn router worden aangesloten buiten de beiden Mac’s om?
    Kan iPhoto ook een automatische backup naar de LaCie drive maken zodra je nieuwe foto’s erop zet?

Wat een vragen allemaal, maar ik hoop dat iemand mijn kan helpen of wat goede tips kan geven.

Alvast bedankt iedereen !

PS heb ook nog een Mac Mini G4 met OSX 10.3

Bijdrager
    MedahOSX

Zou een programma als Chronosync niks zijn? stuk goedkoper en dan kan je zorgen dat op alle 3 de macs dezelfde foto’s staan.

http://www.econtechnologies.com/site/Pages/ChronoSync/chrono_overview.html

Bijdrager
    iKlaus

Dankje voor je snelle antwoord.

Het programma ziet er wel leuk uit maar het kan niet 2 iPhoto bestanden “mergen” tot een, en dan ook ervoor zorgen dat iedere nieuwe foto (van welke van de 2 Mac’s dan ook) bij dit ene bestand wordt bijgevoegd.

De FAQ van Chronosync zegt:

ChronoSync can keep iPhoto or any Apple program on two Macs in sync but it can not merge data together. What’s the difference? ChronoSync can replace the newer data files with the older data files but not merge two files together. Why? Because most of the iApps or Apple programs store their data in a unique way that can only be created by importing data using the application. For instance you can only add images to iPhoto directly using iPhoto. For more information, or if you tried this already and lost some images…….

Moet ik hiervoor de Netwerk versie van LaCie drive hebben of kan ik dat ook “local” draaien met bijv de LaCie Big Disk onder FW 400?

Bijdrager
    Erik Joling

Ik heb zelf een 300GB LaCie Ethernet disk, ooit gekocht met een soortgelijk doel voor ogen. Maar het werkt bij mij niet. Backuppen via USB (direct aangesloten op de USB-poort) gaat goed met SilverKeeper, maar het is elke keer weer onmogelijk om die schijf ook daadwerkelijk als server in het netwerk te hangen. Ik bedoel: aansluiten op de router gaat goed, maar eenvoudig benaderen gaat erg lastig. Als ik het over moest doen nam ik geen ethernet disk maar iets met Firewire en plugde hem even in (zoals ik nu met het veel tragere USB doe) op de te backuppen Mac.

Bijdrager
    MedahOSX

2 iPhoto bestanden “mergen” tot een

2 foto’s mergen naar 1?
    Geen idee wat je daar mee bedoeld, maar hij overschrijft een foto met nieuwere data voor de met oudere data.
    Volgens mij is er een demo, dus proberen kan nooit kwaad.

EDIT: nog een keer overgelezen en ik snap nu wat je bedoeld, je moet dus steeds de nieuwe foto’s wel importeren.

Maar houd iPhoto niet net als iTunes een index file bij?
    Met andere woorden, kan je AlbumData.xml niet mee syncen net als bij iTunes?

Bijdrager
    iKlaus
    ”Erik

Ik heb zelf een 300GB LaCie Ethernet disk, ooit gekocht met een soortgelijk doel voor ogen. Maar het werkt bij mij niet. Backuppen via USB (direct aangesloten op de USB-poort) gaat goed met SilverKeeper, maar het is elke keer weer onmogelijk om die schijf ook daadwerkelijk als server in het netwerk te hangen. Ik bedoel: aansluiten op de router gaat goed, maar eenvoudig benaderen gaat erg lastig. Als ik het over moest doen nam ik geen ethernet disk maar iets met Firewire en plugde hem even in (zoals ik nu met het veel tragere USB doe) op de te backuppen Mac.

Bedankt Erik voor je advies. Inderdaad had ik de Ethernet disk van LaCie in gedachten maar als ik dit nu hoor denk ik dat gewoon een Firewire versie het beste is. Het leek mij wel handig omdat alle 2 Mac’s onafhankelijk van elkaar konden backup’en op een gesamenlijke Netwerk disk.

Zijn er niet anderen die met hetzelfde “probleem” zit?

Bijdrager
    iKlaus
    ”MedahOSX”

2 iPhoto bestanden “mergen” tot een

2 foto’s mergen naar 1?
    Geen idee wat je daar mee bedoeld, maar hij overschrijft een foto met nieuwere data voor de met oudere data.
    Volgens mij is er een demo, dus proberen kan nooit kwaad.

EDIT: nog een keer overgelezen en ik snap nu wat je bedoeld, je moet dus steeds de nieuwe foto’s wel importeren.

Maar houd iPhoto niet net als iTunes een index file bij?
    Met andere woorden, kan je AlbumData.xml niet mee syncen net als bij iTunes?

Bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik weet wat jij bedoelt. De index files van 2 verschillende iPhoto albums zouden een conflict kunnen geven.

De bedoeling is dus als Mac 1 een foto heeft die Mac 2 nog niet heeft, dat juist die op een gezamenlijke backup file wordt toegevoegd (misschien d.m.v. EXIF data te vergelijken?) De foto’s worden dus niet “ge-merged” – alleen de albums – de verschillen in de albums worden alleen toegevoegd en dan tot EEN album gemaakt.

Ik denk dat ik inmiddels een programma gevonden die het misschien zou kunnen doen iPhoto Library Manager. Het lijkt erop dat je hiermee 2 iPhoto album’s kan “mergen” tot 1 album – nu nog de vraag of dat d.m.v. auto backup kan gebeuren.

Nogmaals bedankt voor het meedenken allemaal !

Bijdrager
    marceljanssen

@iklaus. Ik zag je tip voor iPhoto Library Manager. Daar zal ik zeker eens naar gaan kijken. Ik heb een vergelijkbaar probleem. twee verschillende libraries op twee Macs. Ik gebruik nu de sharing functie maar dan kun je alleen foto’s bekijken van die andere Mac.

Wat de Netwerk Disk betreft. Ik heb er goede ervaringen mee. Ik gebruik dan wel een Iomega Netwerk Disk, maar ik vind het een groot voordeel dat de disk niet naast een van de Macs staat, maar ergens verstopt in huis ivm diefstal en geluid. Want dat ding maakt veel herrie. Punt is wel dat de disk van de desktop verdwijnt na een sluimer actie en niet meer vanzelf terug komt. Voor mijn automatische backups is dit niet prettig. Maar via “verbind met server…” is deze weer terug en de backup (apple app) begin dan vanzelf.

Grtn, (M)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.