17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    tiny

Nested tables: wel of niet gebruiken?

In het verleden hoorde ik dat het gebruik van nesteds tables (ik weet niet hoe ze in het Nederlands heten) niet aan te raden is omdat sommige browsers (met name oude versies van Netscape) er niet meer overweg zouden kunnen.

Voor de duidelijkheid, een ‘nested table’ is een tabel in een tabel. In één van de cellen van een tabel bevindt zich dus een compleet ander tabel.

Ene Jeff Kane, bevestigt hier wat ik heb gehoord. Echter, zijn bericht is uit ’99. Daarom ben ik benieuwd of medeforumleden iets te zeggen hebben over nested tables. Voors of tegens?

Bijdrager
    freshface

Ik ben voor nested tables , en waarom zouden die browsers er problemen mee hebben ??
    Het enige war die moet doen is de code lezen en begrijpen en waarom zou die ineens geen tabel in een tabel kunnen “lezen” en tonen .

Zeker gebruiken , tegenwoordig wie heeft er nog oude browsers .

Bijdrager
    Sad

Volgens mij kan elke browser tegenwoordig nested tables aan.

Hoewel niemand er ooit rekening mee houdt, zijn er in ontwikkelingslanden nog oudere computers en browsers. Da’s wel iets om rekening mee te houden als je een internationale site maakt. Maar ja, dan moet je Java, CSS, frames, flash spul etc. etc. etc. ook weglaten.

Bijdrager
    freshface

Zelfs frames mag je dan ook niet gebruiken

Moderator
    Adriaan Mol

Nested tables is zeker gewoon te gebruiken (MacOSX.nl doet dat ook). Alsnog wordt ’t wel als ‘vies’ gezien wanneer je het te vaak doen. De huidige layout van MacOSX.nl gebruikt het naar mijn mening ook nog veelste veel. Probeer zoveel mogelijk CSS te gebruiken, dit is minder code, sneller en overzichtelijker.

Bijdrager
    rvanheukelum

AND FOR HEAVEN’ SAKE : DON’T USE FRAMES !!!

Bijdrager
    Ruben

Ik heb nog nooit problemen gehad met geneste tabellen. Heb nu een stuk of 10 browsers op mijn iBook waarmee ik regelmatig mijn eigen sites test en daarin gebruik ik ook regelmatig tabellen in tabellen, dus volgens mij is die boodschap wel een beetje achterhaalt…

En @ R_van_Heukelum: wat is er tegen frames? Als je die goed gebruikt werkt het wel zo prettig. Niets zo irritant als een site met een menu wat iedere keer opnieuw wordt geladen terwijl er geen ruk aan veranderd, dan zie ik dat toch liever in een frame staan…

Bijdrager
    freshface
    ”iRuben”

En @ R_van_Heukelum: wat is er tegen frames? Als je die goed gebruikt werkt het wel zo prettig. Niets zo irritant als een site met een menu wat iedere keer opnieuw wordt geladen terwijl er geen ruk aan veranderd, dan zie ik dat toch liever in een frame staan…

Inderdaad , zolang het goed gebruikt wordt en waarvoor het eigenlijk dient , zijn frames best wel handig .
    Je moet natuurlijk ook weten dat je ze niet lelijk moet gaan gebruiken zoals op sommige site’s en als je er zeker van wilt zijn iedere gebruiker frames correct ziet.
    [code:1:6a5701facf]<noframes><body>Uw browser onders….</body></noframes>[/code:1:6a5701facf]
    En je zit safe .:D

Bijdrager
    Ruben
    ”konijn”

[code:1:e223a26833]<noframes><body>Uw browser onders….</body></noframes>[/code:1:e223a26833]

Dat gebruik ik al niet eens meer… zijn er eigenlijk nog wel browsers die geen frames ondersteunen? Volgens mij al een tijdje niet meer…

Bijdrager
    Deskman

Ahum, twee dingen. Het atikeltje waar Tiny naar verwijst heeft het over nested tables, maar waar het gaat om niet ondersteund worden gaat het om het alternatief :CSS. Dat wordt door oudere browsers niet ondersteund. Enige nadeel van nested tables is de extra code, maar ik zie tegenwoordig niemand meer karig omgaan met code. Die noodzaak wordt ook minder naarmate je doelgroep meer breedband internet gebruikt.

En frames” Dat is min of meer problematisch als je vanuit een zoekmachine doorgelinkt wordt naar een binnenframe. Je hebt dan meestal geen navigatie meer en er wordt niet zo heel veel gewerkt met scripts om het omlijstende frame er weer omheen te zetten.
    Frames als lege omlijsting lijken me helemaal zinloos, maar het kan en mag wel.

Ik ben voor CSS, maar daarmee haal je je wel een hoop werk op de hals omdat er in het renderen van CSS veel verschillen zitten tussen de diverse browsers. Hoe het mis kan gaan is te zien met Safari op http://www.mijnkopthee.nl.

Bijdrager
    tennapel

nested tables
    grote praktische nadeel: veel rekentijd voor de browsers (dus langzaam), nested tables worden voornamelijk voor layout doeleinden gebruikt en je maakt dus heel veel HTML code om die layout voor elkaar te krijgen. Al die bytes moeten wel gedownload worden en de browser probeert al iets op het scherm te zetten als niet alle info al binnen is. Gevolg: browser moet een paar keer herbereken. Gebruiker ervaart dat allemaal als langzaam en vooral als je nog een modem hebt kan dat de ervaring van ‘een langzame site’ opleveren.

grote theoretische probleem: tabellen zijn een structuur om data in bepaalde samenhang weer te geven. Die samenhang is bij geneste tabellen helemaal zoek en bijv. iemand die blind is kan geen tabak meer maken van de inhoud van je site (en dan hebben we het nog maar niet over semantische zoekmachines e.d.)

frames
    De absolute pest van frames is de navigatie en het bookmarken. Als je de navigatie niet heel erg goed vormgeeft raak je met frames vaak totaal de weg kwijt als je een beetje rondklikt. Verder wordt bij het maken van de bookmark de framepagina gebookmarkt en niet de pagina die in een frame is geladen en die je graag zou willen toevoegen aan je lijst.

CSS
    En wat betref CSS: verschil in rendering is op te vangen en die verschillen zijn er ook bij geneste tabellen. Geneste tabellen moet je net zo goed testen als CSS. Alleen is je code met CSS veel kleiner en schoner en ELKE browser kan die vaak weergeven. Niet alleen de oude browser, maar ook nieuwe browsers in de toekomst, telefoons, PDA’s, screenreaders, zoekmachines, etc. Zolang de webmaster natuurlijk goede markup maakt natuurlijk.

Bijdrager
    HSL
    ”tennapel”

CSS
    En wat betref CSS: verschil in rendering is op te vangen en die verschillen zijn er ook bij geneste tabellen. Geneste tabellen moet je net zo goed testen als CSS. Alleen is je code met CSS veel kleiner en schoner en ELKE browser kan die vaak weergeven. Niet alleen de oude browser, maar ook nieuwe browsers in de toekomst, telefoons, PDA’s, screenreaders, zoekmachines, etc. Zolang de webmaster natuurlijk goede markup maakt natuurlijk.

wat ik op dit moment het nadeel van CSS vind is dat bijna geen enkele browser alles volledig hetzelfde ondersteund,.. zo ziet een pagina in safari, mozilla, cameo & I.E. overal anders uit,.. vooral qua plaatsing!
    terwijl de coed wel helemaal klopt volgens W3C.org dat vind ik vaak erg vervelend,.. maar het neemt niet weg dat het de toekomst is,.. of iig een gedeelte van de toekomst! als ik het goed begrepen heb heeft flash MX 2004 nu ook CSS :D!

Bijdrager
    tennapel

wat ik op dit moment het nadeel van CSS vind is dat bijna geen enkele browser alles volledig hetzelfde ondersteund,.. zo ziet een pagina in safari, mozilla, cameo & I.E. overal anders uit,.. vooral qua plaatsing!

Er zijn twee zaken die je kan doen om dat op te vangen:
    (a) Kies de juiste [code:1:c9578150e5]DOCTYPE[/code:1:c9578150e5] om alle browsers in ‘standards’ mode te zetten (alle Mozilla browsers, IE5/6, Opera)
    (b) De opzet van je styles: div wrappers helpen soms om dit probleem te ondervangen.

Vergelijk maar eens wat templates die ik gemaakt heb op http://blogtemplates.noipo.org/ en kijk naar de CSS code. Geen enkel probleem met plaatsing;-)

Bijdrager
    Ruben
    ”Deskman”

En frames” Dat is min of meer problematisch als je vanuit een zoekmachine doorgelinkt wordt naar een binnenframe…

Kijk, da’s tenminste een uitleg waar we wat aan hebben, in elk geval beter dan in het Engels schreeuwen dat je ze niet moet gebruiken.;-) Was inderdaad een punt wat ik alweer vergeten was, en dat terwijl ik notabene zelf bijna twee dagen zoet ben geweest met het oplossen van dit probleem. (Ben nog niet zo thuis in PHP):-D Het is inderdaad niet zo handig als mensen een directe link naar een sub-pagina volgen.

Ik heb het toen opgelost door in mijn header (welke op elk sub-pagina “geinclude” werd) te laten checken of mijn frames aanwezig waren, zo niet dan werd de query opgeslagen in een string, vervolgens werd de index geladen met als pagina de betreffende (originele) query uit de string. Inderdaad een heel gedoen…

Bijdrager
    HSL
    ”tennapel”

Er zijn twee zaken die je kan doen om dat op te vangen:
    (a) Kies de juiste [code:1:be74c62024]DOCTYPE[/code:1:be74c62024] om alle browsers in ‘standards’ mode te zetten (alle Mozilla browsers, IE5/6, Opera)
    (b) De opzet van je styles: div wrappers helpen soms om dit probleem te ondervangen.

ik werk ook met div’s (#), maar dan nog,.. er zijn veel browsers die het net even iets anders renderen ik dat vind ik jammer!

en misschien kan je wat specifieker zijn wat je bedoelt met

”tennapel”

(a) Kies de juiste [code:1:be74c62024]DOCTYPE[/code:1:be74c62024] om alle browsers in ‘standards’ mode te zetten (alle Mozilla browsers, IE5/6, Opera)

Thz HS-L

Bijdrager
    tiny

Veel dank voor de overdaad aan reacties:)

Ik ga gewoon nested tables gebruiken. Enne, ik ben ook geen fan van frames :innocent:

Bijdrager
    tennapel

DOCTYPE

Ik kan nu een heel verhaal ophangen, maar er zijn twee links die het uitstekend uitleggen:
    http://www.alistapart.com/stories/doctype/
    http://www.hut.fi/u/hsivonen/doctype.html

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.