25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    JP

[opgelost] Nep waarschuwing van Apple care?

Zich naar Post.nl en kreeg toen het navolgende de zien

Sleutelbeheerder
    Night

Spam/Scam/Phishing/Malware… take your pick

Wat voor link laat dit bericht zien als je met je muis boven ‘nu scannen’ houdt, zonder (!) hierop te klikken?

100% Kans dat dit geen link is naar een Apple site;-)

Controleer voor de zekerheid je eigen systeem ook eens op malware (Stap 11) als je vaker op dit soort pagina’s terecht komt.

PS
    Ik vind vooral de onderste zin erg lachwekkend: 1 minuut en 7 seconden resterend voordat de schade permanent wordt. ***proest***

Bijdrager
    Rw1

Volgens mij is dit nep. Dit soort meldingen stuurt Apple niet zover ik weet. Vaak proberen ze dan te berijken om bijvoorbeeld mackeeper te installeren.

Bijdrager
    JP

Is dus mackeeper.

Is dat de mackeeper waarmee ze je dood gooien?

Sleutelbeheerder
    Night

Jep. Die Mackeeper dat zelf eigenlijk het grootste virus en dus natuurlijke vijand van je geliefde Mac is.

Het feit dat je op dit soort pagina’s terecht komt na een zoek-actie, zou voor mij reden zijn eens te kijken naar je eigen Mac (zie bericht hierboven) en je DNS servers te controleren en desgewenst in te stellen op die van Google: 8.8.8.8 en 8.8.4.4 (Apple menu > Systeemvoorkeuren > netwerk > geavanceerd > DNS tab)

Bijdrager
    JP

Als ik de muis boven “Nu scannen” houd dan begint de tijd af te tellen! …. resterend alvorens de schade permanent is

Sleutelbeheerder
    Night

Mooi he, wat ze tegenwoordig allemaal kunnen maken;-) Zelfs een countdown clock ingebouwd…
    Neemt niet weg dat je die melding gewoon kunt negeren.

https://support.apple.com/nl-nl/HT204759

Overige mogelijkheden tot te nemen stappen:
    – Wis Safari geschiedenis
    – Herstart Safari met SHIFT toets ingedrukt gehouden.

Bijdrager
    JP

Als je het zo doet maak er dan ook wat van:

Sleutelbeheerder
    Night

LOL

Your iBomb is about to explode. Please use our scammy software to defuse it.

Bijdrager
    Hansi2124

En let ook eens op
    “Uw systeem ios……
    Uw Mac is geïnfecteerd…..”

Wie heeft ios op zijn Mac draaien?:lol:

Sleutelbeheerder
    Night

Dat is nog enigszins logisch te verklaren vanuit de optiek van koppelde devices in je Apple account. De rest is gewoon zware onzin. Van A tot Z.

Toch blijft het altijd weer leuk dat mensen echt nog van dit soort dingen schrikken en het vervolgens op OMT posten;-)

https://support.apple.com/nl-nl/HT204759

Bijdrager
    Henk Jan de Bruijn

Ik zou alles gewoon accepteren en installeren. Je weet maar nooit:nerd:

Sleutelbeheerder
    Night

Leuk. Een beetje zelfspot mag best:-P

(helaas – voor de goedgelovigen onder ons – niet het allerbeste advies)

Bijdrager
    GoeieDag
    JP op 24 juli 2017

Zich naar Post.nl en kreeg toen het navolgende de zien

Deze zin is op zichzelf ook van een typische ‘scam’ constructie…:roll:

Bijdrager
    gipsman

Ik kijk eerst naar de tik- en spelfouten en naar rare zinswendingen. In 9 van de 10 gevallen bevat een nepmail iets dergelijks.
    Echte bedrijfsmails en mails van banken of overheidsdiensten zijn meestal vlekkeloos geformuleerd.

Bijdrager
    Hansi2124

FOUT gipsman!!!!!

Een bank, de overheid sturen nooit een mail, zeker niet met een link!

Geblokkeerd
    Carp

Tja, toch blijkt dat velen gewoon op die link klikken hoor!

Bij een Professionele fotograaf vond ik het 3x op zijn Mac.

Op FaceBook ‘adverteren’ ze ook al maandenlang, uiteraard op nepaccounts die je juist aanraden dat geweldige MacKeeper te installeren.
    Dus FaceBook werkt er actief aan mee en dat weet ik , omdat ik met heel veel moeite daarover een bericht heb gestuurd naar FaceBook (valt niet mee kan ik je melden)….en 20 minuten later was mijn FaceBook account bevroren.
    Vieze maffiabende.

Sleutelbeheerder
    Night

Niet met je eens, @Hansi

En ook vol met links

Bijdrager
    SvS
    Hansi2124 op 24 juli 2017

FOUT gipsman!!!!!

Een bank, de overheid sturen nooit een mail, zeker niet met een link!

Bank stuurt ons periodiek mails met actuele spaarrentestanden. Maar idd, verder nergens op klikken wat je aanzet tot privacy gevoelige (geld)taken.

Bijdrager
    Hansi2124

Zijn dat geen fishing links dan?
    Zo niet, zou dat voor mij een reden zijn om bij die bank weg te gaan.

Waarschijnlijk ken je het spotje wel: “Bel uw bank….”
    Banken horen geen mails te versturen namelijk. Juist om die duidelijkheid!

Bijdrager
    SvS

NIET IEDEREEN KAN BELLEN

Bijdrager
    Hansi2124

O, IS DAT ZO?
    Als je niet kan bellen, kan je waarschijnlijk ook geen computer beheren…….

Bijdrager
    gipsman

@Hansi2124
    Ik krijg wel degelijk bankmails, bv. “U hebt een uitgavenstaat ontvangen” (van KBC België) en overheidsmails, bv. van de zgn. ‘Federale Overheidsdienst Financiën’ ivm. in te vullen documenten, en mèt links. Van bedrijven heel veel natuurlijk, bv. van Paypal, Orange, Telenet, etc. Veel facturen ook, nadat je aangegeven hebt dat die per mail ipv. per post verstuurd mogen worden. Ook mails van banken, overheid, bedrijven, die waarschuwen voor…phishing. Maar misschien is het in Nederland anders/beter geregeld.

Sleutelbeheerder
    Night

Elke bank, provider, verzekeraar, eender welke instelling stuurt hun klanten mail. Alleen zullen dat geen mails zijn waarin gevraagd wordt om ergens actie op te ondernemen of in te loggen, maar puur marketing gericht, of (zoals gipsman al aanhaalt) met een waarschuwing betreffende in omloop zijnde phishing mails van de betreffende organisatie.

BTW: de website van Mackeeper heeft ook geen voortreffelijke staat van dienst:

Bijdrager
    Balsjer

Tja…! Bijna niets meer aan toe te voegen, behalve die tekst ‘Onze diepe scan zal onmiddellijk hulp bieden’. Maar hulp in de zin van….? Hoe bedenken ze het.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.