14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    sam8

NeoOffice

Ik heb een belangrijke taak die ik moet doorsturen naar een prof van mij, maar ik heb die opgesteld in NeoOffice en daarin is de lay-out perfect. Maar die prof werk met Microsoft Office (Windows) en ik heb geen idee hoe ik mijn document nu moet opslaan zodat de lay-out en dergelijke bewaard blijft en hij dus ook een ‘deftig’ exemplaar krijgt.

Het document is opgeslagen in .odt
    ik had het eens opgeslagen in .doc maar als ik het dan open met teksteditor krijg ik iets dat er alles behalve netjes uitziet.

Iemand raad aub want het is zeer belangrijk…thanks!

Bijdrager
    Peach

.pdf? Of moet de vriendelijke man het nog kunnen bewerken?

Bijdrager
    sam8

of ie vriendelijk zal zijn, valt nog af te wachten…

hoe doe ik dat dan, want tussen de mogelijkheden bij “opslaan als” van NeoOffice, zie ik .pdf niet staan.

Bijdrager
    juleslixx

Er zit in de werkbalk een knopje ‘direct exporteren als .PDF’ Deze gebruik ik ook altijd en werkt voortreffelijk.

Suk6

PS.

Waarom laat je je leraar ook niet gewoon openOffice downloaden via http://www.openoffice.org? Veel beter voor die best man!

Bijdrager
    Zeekomkommer

OpenOffice kan heel behoorlijk Word documentjes maken hoor. Gewoon opslaan als .doc, als het mee zit verandert er weinig en zo kan je prof ook nog wijzigingen aanbrengen. In een pdf gaat dat lastig.

En je moet geen .doc documentjes proberen te openen met teksteditor, dat kan teksteditor helemaal niet.

Bijdrager
    sam8

Ja, maar ik heb toch liever de zekerheid dat het er allemaal goed uitziet voor ik het doorstuur. Daarom dat pdf inderdaad wel veel handiger is!
    Maar voor de zekerheid zal ik misschien even vragen of het doorgestuurd mag worden als .pdf.

Bedankt!!

Bijdrager
    Zeekomkommer

Ja als pdf geen probleem is zou ik zeker voor pdf gaan.

Bijdrager
    gerror

Is .rtf geen optie? Zou volgens mij compatible moeten zijn.

Bijdrager
    jackybe67

Heb net met documenten geexperimenteerd in neooffice en lukte enkel via pdf om alles netjes weer te geven. Met .doc verdwenen balken in mijn tekstdocument.

Bijdrager
    sam8

Ja bij mij ging het met .doc vooral fout met hyperlinks en opsommingstekens. En ook dat geeft bij .pdf geen problemen!

Ik heb de vraag gesteld, maar het is nog even wachten op (hopelijk positief) antwoord…

edit: blijkbaar mag het dus niet..
    dat wordt dus alles opnieuw aanpassen in .rtf terwijl ik dat dus juist allemaal gedaan had pffff… :x

Bijdrager
    dyn
    ”Zeekomkommer”

OpenOffice kan heel behoorlijk Word documentjes maken hoor. Gewoon opslaan als .doc, als het mee zit verandert er weinig en zo kan je prof ook nog wijzigingen aanbrengen. In een pdf gaat dat lastig.

Derden die wijzigingen aanbrengen in een document *ril*
    Als die mensen daarentegen goed overweg kunnen met dingen als versiebeheer en wijzgingbeheer binnen de office suite dan gaat zoiets nog wel een keer werken. Meestal doen ze toch dubbel werk omdat ze het eerst veranderen in het document waarna de opmaak weer fijntjes omzeep geholpen is om vervolgens het document terug te mailen met in de mail de opsomming van de wijzigingen die ze hebben gemaakt. Niet bepaald slimme mensen: zet dan gewoon je bevindingen in een opsomming in de mail, dan mag de andere kant dat wijzigen, scheelt jezelf weer werk en dus tijd:) Beetje slimme docent/prof pakt het ook zo aan. Als je het mondeling behandeld dan werk je op eenzelfde manier, dat kan digitaal dus ook zo.

Ander voordeel is dat je geen last hebt van klagende docenten/profs die stukken tekst missen of complete pagina’s omdat men graag leest door alles te selecteren en dat vervolgens per ongeluk verwijderen (ik had een aantal van dat soort figuren). Doordat je een PDF in principe niet kunt wijzigen voorkom je dat de andere partij dingen per ongeluk verwijderd en zo een incompleet document heeft. Toch wel prettig als je cijfer er vanaf hangt.

En je moet geen .doc documentjes proberen te openen met teksteditor, dat kan teksteditor helemaal niet.

Zolang je niks geen fancy gebeuren hebt dan gaat het opzich nog wel goed. Goed in de zin dat de informatie toegankelijk en leesbaar is, je moet alleen niet gaan denken dat alles precies zo is als in je Word. Doe je ook maar iets fancy dan heeft Textedit er al grote moeite mee dus nee, het is niet bepaald een echt bruikbaar alternatief.

Bijdrager
    Zeekomkommer

Ja het hangt van de situatie af wat je het beste kan gebruiken. Als de ontvanger het alleen hoeft te lezen dan is pdf ideaal, als je met meerdere personen aan 1 document werkt is een word documentje vaak handig. Als het kan gebruik ik zelf altijd pdf.

En ja teksteditor opent wel een .doc voor je, maar kan alleen heel basic layout weergeven. Niet de goede methode dus om te checken of de layout goed is opgeslagen in je .doc!

Bijdrager
    Zeekomkommer
    ”sam8″

Ja bij mij ging het met .doc vooral fout met hyperlinks en opsommingstekens. En ook dat geeft bij .pdf geen problemen!

Hoe controleer je dit? Want dit geeft bij mij geen problemen.

Bijdrager
    sam8

Door .doc opnieuw te openen met NeoOffice, dan waren de opsommingstekens allemaal veranderd in blokjes op vreemde plaatsen.

Maar na wat geknoei heb ik uiteindelijk een vrij ‘deftige’ .doc versie kunnen doorsturen.

Ik denk dat ik toch maar iWork ga aanschaffen zodra daar een nieuwe versie van uit is!!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.