6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    oudgeleerd

negatievenscanner

Ik heb een kleine 6000 z/w kleinbeeldnegatieven, die wil ik allemaal goed kunnen bekijken voor ik besluit aan welke ca. 15% ik aanzienlijke digitale ruimte ga besteden. De meeste goedkope negatievenscanners die nu worden aangeboden hebben een piepklein schermpje, dus ik zoek er een die het scherm van mijn MacBook Pro gebruikt, als die bestaan, maar dat zal toch wel…?

Wie heeft ervaring en wil mij adviseren?

Bijdrager
    cheque

Goedkoop is duurkoop, de scans zijn niet goed. Dat is zonde van je tijd. Je moet je voorstellen dat je per scan ca. 2-3 minuten bezig bent, en dat is nog echt goed doorwerken, dat 6000 keer is 18000 minuten = 300 uur. ieder avond 2 uur, dus dat is 6 maanden stug doorwerken. En dan is het resultaat niet goed vanwege de goedkope, kwalitatief lage scan. Gewoon wegbrengen naar een professionele scanner. Dan is het ca. 20tot40 cent per scan, heb je alles binnen een 2-3 weken weer terug, geen zorgen, goede scans. En ‘s-avonds heb je gewoon een lekker biertje kunnen drinken, of iets anders wat echt leuk is! Veel succes.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  cheque.

Bijdrager
    Dick de Roos

Dan ben je dus € 1200,- tot € 2400,- kwijt.

Het is dus een kwestie van tijd- of geld investeren.

De tijd is nog redelijk in te korten als je de resolutie pragmatisch instelt. En bij veel scanners scan je 12 negatieven in één keer. Dat werkt best redelijk snel.

En dan ga ik er ook van uit dat al die 6000 negatieven inderdaad gescand moeten worden.

Overigens zou ik ook nooit voor zo’n goedkoop scannertje gaan.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  Dick de Roos.

Moderator
    Night

Er is voor jou één hele simpele oplossing om de voorselectie te maken. En die is al ruim een kwart eeuw oud (als het niet veel meer is). Niks app’s of scanner, gewoon met je ogen:

Er zijn natuurlijk ook iets luxere, modernere versies met ingebouwd lampje en zwart/wit omdraaiing:

Maar zelfs die zijn goedkoper dan een beetje negatiefscanner. (Afgezien van de belachelijke tijd die je nodig hebt om alles in te scannen om daar vervolgens niets mee te (kunnen) doen)

Bijdrager
    Le Big Mac

Je kan ook negatieven ‘scannen’ door ze met een DSLR + macrolens + acc voor negatieven te fotograferen (bv. een Nikon d850, die heeft een speciale instelling die negatief direct omzet in positief). Betere beeldkwaliteit mogelijk en het werkt veeeeel sneller, maar je moet de spullen natuurlijk  wel hebben/lenen/huren.

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door  Le Big Mac.

Moderator
    Night

…je hebt zelfs opzetstukken voor (de camera van) je mobiele telefoon.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.