17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Janjans

Negatiefscanner

Beste OMT’ers,

Ik heb een beetje specifieke vraag betreffende scanners.

Ik wil binnenkort een scanner aanschaffen om zwart/wit negatieven mee te scannen. Vroeger heb ik een Nikon CoolScan gehad, maar die (oh hoe dom kan je soms zijn!!!!) de deur uit gedaan. Nu wil ik weer negatieven scannen, maar wil niet een minimaal 5 jaar oude Nikon CoolScan scanner kopen via via op internet, en dan nog voor +- 1500 euro…..

Ik zit nu naar alternatieven te kijken, en zie de Epson Perfection V750 Pro. Deze schijnt iets onder de CoolScan te zitten, maar nog steeds erg goed te zijn. Heeft iemand ervaring met deze scanner? Of heeft iemand een ander goed alternatief.

Ik wil ook best wel wat uitgeven, maar ik vind de risico’s tweedehands met de CoolScans echt net iets te groot. Vaak worden ze ook vanuit de VS aangeboden, en je hebt dan geen poot om op te staan.

Bij voorbaat dank voor alle tips en suggesties!

Janjans

Bijdrager
    sedikit

Ik heb al een tijdje de Canoscan 9000F en die bevalt mij uitstekend. Behalve “normaal” scannen, kun je ook diapositieven scannen:

“Veelzijdige filmverwerking
    De ingebouwde filmadapter kan probleemloos al je filmscanwensen aan. Scan in één enkele handeling een filmstrip (12 x 35 mm) en 4 geplaatste dia’s – positief of negatief. De scanner ondersteunt ook de 120-rolfilm (max. 6 x 22 cm).”

Verdere gegevens:
    http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Scanners/Flatbed/CanoScan_9000F/

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik ken de Epson Perfection V750 Pro niet, maar ik heb wel ervaring met één van de voorgangers de Epson Perfection V300 Photo.
    Aangezien ik zeer tevreden ben over deze al vrij oude scanner zul je vast nog meer tevreden zijn over deze 750 want die is vast nog beter gezien de voortgang van de techniek. Persoonlijk zou ik overigens geen tweede hands scanner kopen. Er zitten relatief veel bewegende delen in en aangezien je niet weet hoe intensief hij is gebruikt… Ook de lamp heeft niet het eeuwige leven.

Bijdrager
    Le Big Mac

De v750 is een opzichtscanner die ook doorzicht kan. 6×6 gaat nog redelijk goed, maar bij 35mm is een Coolscan toch echt scherper. Alternatief: een diaduplicaat-apparaat + een goede macrolens tot 1:1 (of 1:2 met tussenringen of een balg. Zo maak je van je dSLR een scanner. http://www.stevehuffphoto.com/2012/10/29/the-other-way-to-scan-positive-slides-or-why-i-kept-my-big-dslr-by-stefan-schmidt/

Bijdrager
    The Jesus

Ik heb de 750 Pro, prima scanner. zakelijk en prive gebruikt voor flatbed en rolfilm scans. Een van de betere.
    Maar wat zijn je eisen? Hoe veel kwaliteit wil je (of heb je nodig)? Hoger scannen dan nodig is onzin.
    Heb veel beeld/dia gescand voor publicaties, daar heeft nog nooit iemand over geklaagd. En dat waren geen kleine oplagen.
    Voor huis/tuin/keukengebruik is een 9000F ook prima. Je mag me PMen voor voorbeelden. ik heb nog een 8800F erbij staan, maar die gaat weg.

Bijdrager
    Ir.Bob

Lastige keuze, de Coolscans staan bekend om hun uitzonderlijke prestaties. De V750 is een prima scanner, maar het blijft een flatbed die je gebruikt om negatieven te scannen, dedicated filmscanners leveren vaak betere prestaties. Mijn keuze zou toch een tweedehands Coolscan zijn. Als alternatief kan je kijken naar de filmscanners van Plustek. Misschien is deze site nog handig voor je: http://www.filmscanner.info (Hoewel je internet reviews altijd kritisch moet bekijken)

Geblokkeerd
    Bento
    hendrik op 09 januari 2014

… overigens geen tweede hands scanner kopen.

Het is tweedehands aan elkaar.

hendrik op 09 januari 2014

Ook de lamp heeft niet het eeuwige leven.

Ook?
    Oh, je bedoelt jezelf….

Bijdrager
    Janjans

@redactie Kan iemand de reactie van Bento verwijderen?

@iedereen aub niet reageren op Bento

Ik ga binnenkort reageren op jullie posts, moet nog even de tijd vinden om alles te lezen, ook verder ok internet. Hoe dan ook, alvast veel dank want het zet me flink aan het denken!

Bijdrager
    Janjans

Beste allen,

Na een en ander gelezen te hebben denk ik toch voor een Nikon CoolScan te gaan. De andere opties voelen wat gekunsteld aan, zoals het fotograferen van de negatieven, ik las hierover niet al te beste ervaringen, of hebben net niet de kwaliteit die ik zoek, de epson V750Pro blijft het afleggen tegen nagenoeg alle Nikons, iig diegenen die 4000 dpi scannen.

Heeft iemand tips waarop te letten bij het aanschaffen van een tweedehands scanner? En waar is een goed servicepunt waar ik de scanner heen kan brengen voor een beurt?

Bijdrager
    Le Big Mac

Goede keuze. Voor service: http://www.nikonservice.nl in Beverwijk.

Bijdrager
    Janjans

Dank je! Ik ben benieuwd hoe het gaat zijn, het koopproces. Fijn ook om een adres te hebben waar ik de scanner heen kan brengen voor een onderhoudsbeurt!

Bijdrager
    Janjans

Iemand nog tips waarop te letten? Is het bijvoorbeeld zinvol om een helemaal zwart negatief te scannen, wellicht twee verschillende exemplaren, om zo te zien of er niet iets mis is met de optische onderdelen? Ik weet het ook niet en bedenk ook maar wat….

Bijdrager
    Janjans

Welnu, het gaat niet geheel voorspoedig, bij deze verkoper geen mogelijkheid om te testen, geen software, en om nu te zeggen dat ie “Zo goed als nieuw” was is ook wat veel gevraagd;)

Maar goed, nog enkele andere mogelijkheden gevonden op marktplaats. Maar weten jullie nog andere plaatsen om te kijken? Of misschien weten jullie nog iets te staan ergens, een PM is dan altijd welkom…. Ik ervaar het als ingewikkeld om de juiste plaatsen te vinden waar deze scanners worden aangeboden.

Bijdrager
    ISS

Ik heb ook aan het randkijken voor ene scanner, deze is ook wel goed lijkt me: http://plustek.com/oeu/products/opticfilm-series/opticfilm-8200i-se/

Bijdrager
    Janjans

@ISS Dank je voor je suggestie. Ik heb even wat gezocht links en rechts, maar ik vind niet een werkelijk en vergelijkend review. Een review die de scanner naast de huidige norm legt, bijvoorbeeld een coolscan 9000. De verschillende zijn meer een opsomming van specificaties. Ik begin er nog even niet aan, denk ik.

Misschien eens kijken of de scanner ergens verkocht wordt waar ik ‘m kan testen.

Bijdrager
    ISS

Of flatbed-scanner van Canon/Epson, dan kun je er stuk of 12 tegelijk doen, iemand daar ervaring mee?

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.