5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    pietg

neff(raw) verschijnt niet in Aperture

Ik heb sinds kort een Nikon D60. Aperture leest niet de raw (Nikon hanteert de term neff) foto’s in de Viewer. Het enige wat verschijnt zijn de stippelomtrekken van de foto met de mededeling ‘Unsupported file format”. Onhandig wanneer je een keuze wilt maken wat je wilt importeren. Het importeren lukt overigens wel, de fot verschijnt daarna ook gewoon in de viewer.
    Ik heb alle software up to date, Macbook pro 15′ 2.16, Aperture 2.1.1. OSX 10.5.5.
    Heb ook al op de hulppagina’s van Aperture gekeken, zonder resultaat.
    Iemand een oplossing?
    Pieter

Bijdrager
    ProBookMac

Je krijgt ze wel open via Photoshop CS3, met RAW plugin.

Bijdrager
    jelle59

(D60*)RAW Support Requirements
    Aperture 1.5 or later with Mac OS X Tiger v10.4.11 or Mac OS X Leopard v10.5 or later.
    * Requires Aperture 2 with Mac OS X Tiger v10.4.11 or Mac OS X Leopard v10.5.2 or later.[/i]

Met aperture 2 moet het lukken. Alternatief: captureNX 2 van Nikon, uitprobeerversie op nikon.nl.

Zie Apple.nl–>aperture–> specificaties etc.

Bijdrager
    mollie319

wat kan, en dat gebeurt helaas nogal veel de laatste tijd, is dat de RAW 2.2 update van Apple dit veroorzaakt!
    probeer even de RAW 2.2 update te deleten en RAW update 2.1 te installeren

hier vindt je meer ‘soort gelijke’ problemen:
    http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1713679
    Halverwege is een reactie van ‘clem’, die heb ik hieronder gekopieerd voor je:

Van Apple fora:

Pistol –
    Sounds like the Sony A700 images you have are not regular uncompressed ARW raw files but cRAW compressed ARW files? The shots of my camera look like what you are seeing but only the arw files shot with the cRAW setting in the camera. If you don’t otherwise need what is in DCRCU 2.2 then go back to the previews raw support on your system –

Delete the file: System/Library/CoreServices/RawCamera.bundle then (re)install the previous version.

Get the previous version here:
    http://www.apple.com/support/downloads/digitalcamerarawcompatibilityupdate21.html

Scintilone –
    Are you downloading by connecting the camera directly via cable? If so, remove the media card and put it in a reader. See if that works better for you. It has for others with Nikons….

Suc6

Marcel

Bijdrager
    pietg

Met Capture van Nikon lukt het inderdaad maar een beetje omslachtig. Zelfde geldt (voor mij) voor CS.
    Heb update’s gedeinstalleerd en voorgestelde update’s geinstalleerd maar dit geeft hetzelfde resultaat…..

Pieter

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.