30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 50)
  • Q:

Bijdrager
    Facundo

Nee, bij Apple doen ze dat niet

Bijdrager
    mrchablis

Natuurlijk doet Apple dat ook. Wie gelooft dat dat niet zo is, is redelijk naïef.

Apple is echt niet heiliger dan Google of eender welk ander bedrijf van die omvang.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 5 dagen geleden door  mrchablis. Reden: Aanvulling

Bijdrager
    GoeieDag

Ik doe het ook. Gemiddeld 3x per week.

Bijdrager
    janvanes

Als die korte fragmenten niet direct naar personen te herleiden zijn, weet ik niet of het wel zo erg is. Maar volgens het verhaal in The Guardian zijn ze dat wel, en als dat klopt vraag je je wel af of dat niet anders moet.

Waar ik eigenlijk nog meer van schrik is dat het gaat over “less than 1% of daily Siri activations” – want dan zal het toch wel over enorme aantallen gaan. Eén procent van heel veel is nog steeds veel.

Bijdrager
    Shmoo

Maar Raymon & co zullen ongetwijfeld een artikeltje voorbereiden dat het allemaal niet zo is.

Ik denk het niet.

Je mag Raymon heel vaak een schop onder het bureau geven omdat hij veel fouten maakt (vertalen, zinnen die niet lopen en dat soort dingen) maar wat je niet niet kunt zeggen is dat hij geen inzicht heeft over wat wel en niet belangrijk is om te melden. Het verhaal over Google Assistant, een tijdje geleden heeft hij ook NIET meegenomen (of ik heb er overheen gekeken) en bewust niet! Omdat het geen nieuwswaarde had anders dan met modder willen gooien en makkelijk scoren op basis van gevoelens. Google heeft er ook op gereageerd en er was niets aan de hand. Nooit meer wat van gehoord. Apple reageert op dit en dan is er ook niets aan de hand.

Bijdrager
    KarelWillem

Probeer eens te zoeken in nieuwsberichten; dan krijg je een lijst waarin berichten tussen 2015 en 2019 elkaar kruisen, en geef je de moed al snel op.

Maar dit artikel waarin Tim nogal hamert op privacy is wel geinig in deze setting:

Tim Cook: “Focus op privacy maakt Siri niet slechter”

Bijdrager
    goldoni

<p class=”cite”>Shmoo op 30 juli 2019 om 02:14</p>

Maar Raymon & co zullen ongetwijfeld een artikeltje voorbereiden dat het allemaal niet zo is.

Ik denk het niet.

Je mag Raymon heel vaak een schop onder het bureau geven omdat hij veel fouten maakt (vertalen, zinnen die niet lopen en dat soort dingen) maar wat je niet niet kunt zeggen is dat hij geen inzicht heeft over wat wel en niet belangrijk is om te melden. Het verhaal over Google Assistant, een tijdje geleden heeft hij ook NIET meegenomen (of ik heb er overheen gekeken) en bewust niet! Omdat het geen nieuwswaarde had anders dan met modder willen gooien en makkelijk scoren op basis van gevoelens. Google heeft er ook op gereageerd en er was niets aan de hand. Nooit meer wat van gehoord. Apple reageert op dit en dan is er ook niets aan de hand.

Dat kun je wel degelijk zeggen. Het zoveelste lek in de Apple OS-en, hardware fouten en nu weer een groot privacy issue wordt niet of nauwelijks gemeld. Als hier wel een artikel verschijnt dan wordt het nogal positief weergegeven. Op zich prima als je dit als fan-boy/girl site doet maar neem dan andere merken en os-en ook niet meteen de maat als daar iets gebeurd.

Als je nu nog niet echt doorhebt wat voor enorm privacy lek dit is en hoe herleidbaar tot een persoon dan moet je misschien maar eens onafhankelijke techsites bezoeken. Of gewoon nadenken!

Verder is dit een best vermakelijke i-sheep site.

Bijdrager
    polansky

Ben het er helemaal mee eens.

One More Thing is soms net een loopjongen voor Apple.

Als er wat op te merken valt of er een schandaaltje is met Google of Android wordt dat maar al te graag groot uitgemeten met ‘hoe Apple’ het dan beter doet en zich meer richt op privacy.

Nu er eigenlijk een flink schandaal is over afluisteren van Apple klanten zelf.
    Hoor je niets en wordt erover gezwegen. Als er wat komt zal het bovendien wel weer rechtgeluld worden.

Maar wat krom is kun je niet rechtlullen.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 5 dagen geleden door  polansky.

Bijdrager
    Ruud Ravenhorst

Misschien heel naief van me, maar ik ben hier heel erg van geschrokken. Apple blaast steeds hoog van de toren dat privacy -naast gebruikersgemak en een superieure gebruikersinterface- hun unieke (ver)koop argument is, en dan komt dit naar boven. Ik zet mijn vertrouwen in Apple (en de aanschaf van nieuwe hardware, die voor aanstaande herfst ip de planning stond) voorlopig even ‘on hold’ tot hier meer over duidelijk is. Al 30 jaar Apple klant, maar nu met heel veel twijfel over of ik hiermee moet doorgaan.
    Ik hoop echt dat dit tot op de bodem wordt uitgezocht. De eerste reactie van Apple vind ik niet erg hoopgevend.

Bijdrager
    koen

Uit het NOS artikel:

Volgens de klokkenluider gaat de app bijvoorbeeld ook aan door het geluid van een rits die wordt geopend.

Dat hebben ze expres gedaan!

Bijdrager
    Shmoo

Er is een verschil tussen loopjongen en een Apple -minded website zijn.

Wat je vooral in dit soort situaties hebt zijn denk ik een hoop mensen die de producten/diensten die ze dagelijks gebruiken eigenlijk niet begrijpen terwijl ze wel heel erg in de illusie leven hebben dat ze het wel allemaal begrijpen en er verstand van hebben of aardig meekomen. <– Waarom heeft zo’n persoon niemand in zijn omgeving die zegt. Laten we even stoppen met computeren. Hier heb je een boek of cursus zodat je essentiële vaardigheden leert die bij computeren horen. Vroeger had je een boekje genaamd MacMiep, stelde niet zoveel voor maar het had wel een doelgroep. Mensen die met een Mac wilde werken minimale vaardigen bijbrengen zodat ze iets beter begrepen waar ze mee bezig waren. Je praat dan over een periode van twaalf+ jaar geleden, toen waren computers nog vooral standalone machines en als je een hele goeie/nieuwe computer had met een beetje luxe dan kon je al zonder kabel internetten.

Probeer eens voor te stellen dat mensen uit zo’n generatie nu iPhones, en wat niet allemaal gaan gebruiken met hun beperkte kennis van zaken. Daar zitten tegenwoordig misschien wel 32 features van het kaliber WiFi in verwerkt. Allemaal dingen die je eigenlijk niet begrijpt maar waar je wel mee moet gaan werken. Hier een trendy app die iedereen gebruikt, begin maar met selfies en wat niet allemaal te maken want iedereen doet het. Niemand vraagt of je begrijpt wat het doet, hoe het werk …. nee het is allemaal zo laagdrempelig gemaakt dat je er met een druk op de knop mee kunt beginnen en vaak vanwege UX werkt dat ook heel aardig <– wat resulteert in een positief gevoel dat je kunt goed kan! Eigenlijk is dat ongeveer net zo idioot als in 2019 op een motorfiets stappen zonder helm en motorkleding en de parkeerplaats afrijden zonder te vallen. Het verschil is alleen dat het ene toegankelijker is dan het andere dus sta je er minder bij stil.

Speel dit filmpje eens een aantal keer af. De eerste keer zal je waarschijnlijk vooral bezig zijn met het kijken naar de animaties in het filmpje, hierdoor ontgaat je waarschijnlijk een boel informatie dat gezegd wordt. Speel het minimaal twee keer af en doe je ogen eens dicht om alleen te luisteren naar wat er gezegd wordt.

☝️

” ……… unstructured and disjointed”  en  “…….. it learns from what you compile”

Als je twee of drie zinnen in dit filmpje begrijpt en weet te vertalen naar diensten zoals Siri,  dan ben je denk ik waar dit allemaal om draait. Het heeft denk ik niet echt met intelligentie te maken maar domheid, vooroordelen en (onderbuik)gevoelens kunnen wel heel erg snel in de weg zitten tijdens dit proces.

Bijdrager
    mrchablis

Apple hamert al jaren op het belang van privacy en gebruikt het als één van hun belangrijkste verkoopargumenten. Afgelopen weekend kwam aan het licht dat ze er echter een loopje mee nemen, net zoals andere bedrijven.

Op deze site wordt er echter nog steeds met geen woord over gerept….. vreemd!

Bijdrager
    /dev/enschede

<p class=”cite”>polansky op 30 juli 2019 om 10:38</p>
    One More Thing is soms net een loopjongen voor Apple.

’t is en blijft een fan site. En daar is niks mis mee.

Iedereen die probeert een redelijk objectief oordeel te vormen moet zich toch informeren op veel sites. Pas als je dat gedaan hebt kun je voor jezelf wel een wat objectiever beeld vormen.

Ik ben in ieder geval wel blij met manier waarop OMT redactie voert.

Bijdrager
    tarmac58

.

Een van de ongeloofwaardigste zaken in het boek ‘1984’ was toch wel het ‘telescreen’. Het leek me, toen ik het meer dan 40 jaar geleden las, ergens in het vorige millennium, onwaarschijnlijk dat mensen zo gek zouden zijn om het toe te staan dat een beeldscherm met microfoons en camera’s in de huiskamer zou staan.. In die tijd namen oostduitsers liever geen telefoon, die kon afgeluisterd worden, en had men daar vaak een notitie-blokje en een potloodje bij de voordeur hangen, voor onverwacht bezoek.

Ik heb dit draadje met de nodige verbijstering gelezen. Alleen Shmoo komt met wat zinnigs. Kortgeleden bleek dat de spraak-assistenten van Amazon en van Google soms gebruik maakte van menselijke luisteraars om het machine-leren te helpen. Veel gedoe in de pers en zo. Toen dacht ik al: wedden dat Apple dat ook moet doen om een beetje kwaliteit in Siri te waarborgen. Blijkt dat ook zo te zijn. Iedereen boos. Ja, wat dacht je dan. Dat dat allemaal vanzelf gaat, Dat die computers al die malle nederlandse accenten en dialecten en eventuele dronkemanspraat vanzelf wel aanleren?

Zelf staat bij mij Siri uit. het voegt niks toe. wel heb ik Gmail en wat nou zo leuk is: ik krijg haast nooit Spam! er zit daar dus een robbetje mijn mail te lezen en als ie spam ziet dan waarschuwt ie mij. Of, als het heel duidelijk is: gooit ie het weg. prachtig.

Maar wel een inbreuk op mijn privacy. Het zij zo.

Aan de andere kant: het is met dit warme weer altijd goed om je ergens over op te winden! -)

Moderator
    Night

Ter info:

We hadden dit artikel inderdaad op stapel staan, maar het bleek na controle een storm in een glas water te zijn (click-bait dat door andere sensatie-pers zonder verificatie is overgenomen).

Inderdaad wordt Siri door mensen gecontroleerd op nauwkeurigheid. Dat wordt bij elke stemassistent gedaan. Bij Apple gebeurt dat echter met zoveel restricties en juridische clausules richting medewerkers, dat de privacy absoluut niet in het geding zal komen. Dat kan Apple als privacy-voorvechter namelijk niet verkopen aan de achterban. Het is logisch dat er bij die beluisterde opnamen dingen worden gehoord die door die zgn. ‘klokkenluider’ worden genoemd. Er mag echter niets anders mee gedaan worden dan te observeren waardoor Siri werd geactiveerd (een stemcommando of een achtergrondgeluid, zoals bv. in sommige gevallen het openen of sluiten van een ritssluiting) en of de gestelde vraag en het gegeven antwoord op elkaar aansluiten.

Omdat na het schiften van waarheid en poeha de hele zin van het artikel verdwenen bleek, hebben we besloten het dan ook niet te plaatsen. Het zou geen enkele nieuws- of meerwaarde gehad hebben.

Aan de andere kant vermoed ik dat hier het laatste woord nog niet over gezegd is…

Bijdrager
    mrchablis

Omdat na het schiften van waarheid en poeha de hele zin van het artikel verdwenen bleek, hebben we besloten het dan ook niet te plaatsen. Het zou geen enkele nieuws- of meerwaarde gehad hebben.“………..

In dat geval zijn ook alle artikels ivm privacy bij diensten van Facebook, Amazon, Google e.d. volledig overbodig.

Wie dergelijke diensten gebruikt geeft een deel van zijn privacy op.

Ook bij Apple.

Bijdrager
    Sugar and Cream

Wat kraam JIJ nu weer voor een onzin uit? 😰

Bijdrager
    polansky

<p class=”cite”>Night op 30 juli 2019 om 18:04</p>
    Ter info:

We hadden dit artikel inderdaad op stapel staan, maar het bleek na controle een storm in een glas water te zijn (click-bait dat door andere sensatie-pers zonder verificatie is overgenomen).

Inderdaad wordt Siri door mensen gecontroleerd op nauwkeurigheid. Dat wordt bij elke stemassistent gedaan. Bij Apple gebeurt dat echter met zoveel restricties en juridische clausules richting medewerkers, dat de privacy absoluut niet in het geding zal komen.

Hier hadden we het dus al over…. OMT lult goed wat krom is.
    Is het Google dan wordt het breed uitgemeten, maar oh nu is het Apple en ineens is er ‘niets’ aan de hand.

Gelul natuurlijk en dat weet je zelf ook wel!
    Apple is geen haar beter dan de rest… Dat Apple de berichten van Siri ook doorstuurt naar derden zoals ondertussen ook al is bevestigd is natuurlijk voor OMT ook geen probleem. Daar zwijgt met ook al over…
    Doe het maar weer af als storm in een glas water, daar zijn de fanboys goed in.

Privayc ‘my ass’ net zo goed bij Apple dus!

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 5 dagen geleden door  polansky.

Bijdrager
    Sugar and Cream

…en hoppa…. daar is nummer twee die zwaar uit z’n nek kletst en kennelijk precies weet hoe alles werkt bij zowel Apple als OMT zonder er ooit een stap binnen gezet te hebben of zelfs maar ooit een woord gewisseld heeft met Raymon of Night (OMT) of Tim Cook (Apple) … 😂

Bijdrager
    mrchablis

<p class=”cite”>polansky op 30 juli 2019 om 18:45</p>

<p class=”cite”>Night op 30 juli 2019 om 18:04</p>
    Ter info:

Inderdaad wordt Siri door mensen gecontroleerd op nauwkeurigheid. Dat wordt bij elke stemassistent gedaan. Bij Apple gebeurt dat echter met zoveel restricties en juridische clausules richting medewerkers, dat de privacy absoluut niet in het geding zal komen.

Hier hadden we het dus al over…. OMT lult goed wat krom is.
    Is het Google dan wordt het breed uitgemeten, maar oh nu is het Apple en ineens is er ‘niets’ aan de hand.

Gelul natuurlijk en dat weet je zelf ook wel!
    Apple is geen haar beter dan de rest… Dat Apple de berichten van Siri ook doorstuurt naar derden zoals ondertussen ook al is bevestigd is natuurlijk voor OMT ook geen probleem. Nee natuurlijk niet ‘privacy my ass’!

Zo is het.

Maar ieder zijn “geloof” zeker:-)

Als mensen dat “privacy” verkoopargument braaf willen slikken is dat hun goed recht natuurlijk.

Moderator
    Night

Kom kom rustig aan, iedereen heeft recht op een eigen mening.

Bijdrager
    Sugar and Cream

MrChablis denkt zeker dat Apple in “the real world”, (dus niet in het hoofd van jou of van Polansky) wereldwijd zijn privacy instellingen kan verkondigen om er vervolgens lak aan te hebben en achter de rug van de gebruikers om maar een beetje met hun data loopt aan te klooien?

Ik denk dat je eerst eens moet nadenken voordat je iets typt.

Bij Google zijn ze gewoon eerlijk: dat hoort bij hun verkoopmodel. Facebook? Nèh…. dat is een “ja zeggen en nee doen” clubje.

Bijdrager
    mrchablis

<p class=”cite”>Sugar and Cream op 30 juli 2019 om 19:00</p>
    MrChablis denkt zeker dat Apple in “the real world”, (dus niet in het hoofd van jou of van Polansky) wereldwijd zijn privacy instellingen kan verkondigen om er vervolgens lak aan te hebben en achter de rug van de gebruikers om maar een beetje met hun data loopt aan te klooien?

Ik denk dat je eerst eens moet nadenken voordat je iets typt.

Bij Google zijn ze gewoon eerlijk: dat hoort bij hun verkoopmodel. Facebook? Nèh…. dat is een “ja zeggen en nee doen” clubje.

Ik beweer ook niet dat Apple zijn “privacy instellingen kan verkondigen om er vervolgens lak aan te hebben en achter de rug van de gebruikers om maar een beetje met hun data loopt aan te klooien”

Ik beweer dat iedereen die internet en internetdiensten gebruikt een deel van zijn privacy opgeeft en dat dit ook het geval is voor wie gebruik maakt van Apple’s diensten.

Misschien eerst eens begrijpend lezen voor je je opwerpt als de grote verdediger van het heilige Apple! Xx

Bijdrager
    Shmoo

<p class=”cite”>mrchablis op 30 juli 2019 om 18:25</p>
    In dat geval zijn ook alle artikels ivm privacy bij diensten van Facebook, Amazon, Google e.d. volledig overbodig.

Maar dat zijn ze ook!!!!!! ( in 9/10 gevallen )

Het idiote is ook dat er mensen bestaan op deze aardbol die standaard zijn gaan geloven dat alleen Apple op deze planeet is om jouw privacy te waarborgen en dat al die andere dit NIET doen omdat ze het niet continue benoemen! <—- dat wat Apple wel doet.

Zoiets heet marketing en reclame. Bij Apple is het onderdeel van hun verkooppraatje en dat werkt want fans van iets moeten continue gestimuleerd worden in hun gedachtes. Dat werkt hetzelfde als een verslaving. Natuurlijk doet Apple wat ze zeggen en beschermen ze je privacy maar dat doen al die andere bedrijven net zo goed. Zij lopen er alleen niet zo mee te koop omdat hun gebruikers veel minder fan zijn dan de gebruikers van Apple.

Mensen die producten van Google gebruiken zijn waarschijnlijk veel minder fan van het bedrijf. Zij gebruiken Gmail, Drive, Forms en weet ik veel wat nog meer voor diensten omdat zij de beste diensten willen gebruiken die er bestaan. Kwaliteit! Deze mensen zijn minder emotioneel verbonden met bedrijven die dit soort producten maken. Die mensen zijn niet achterlijk of wat dan ook omdat ze niet software van Apple gebruiken.

Op dit soort sites komen vooral fans van Apple. Deze mensen gebruiken mogelijk producten van Google bewust niet omdat het Google is. Een hekel jegens dit bedrijf is hun motivatie die vaak nergens op gebaseerd is. Als Apple dan een dienst maakt die duidelijk veel minder kwaliteit heeft dan die van Google dan gebruiken ze nog steeds die van Apple omdat het van Apple is. Dat zijn geen mensen die je serieus moet nemen, die moet je gewoon laten lullen en negeren want ze zijn een beperking voor zichzelf alleen zijn ze niet slim genoeg om dat zelf onder ogen te zien. Je hebt mensen die de zoekmachine Google negeren. Dat is bijna net zo idioot als morgen stoppen met de letter E gebruiken omdat die verdacht is maar je hebt niet echt feiten waar je je op baseert. Het is gewoon zo, mogelijk omdat bepaalde mensen online iets hebben geroepen dat wel interessant in je oren klonk. Nee, das een goeie basis ja!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Shmoo op 30 juli 2019 om 19:09</p>
    Mensen die producten van Google gebruiken zijn waarschijnlijk veel minder fan van het bedrijf. Zij gebruiken Gmail, Drive, Forms en weet ik veel wat nog meer voor diensten omdat zij de beste diensten willen gebruiken die er bestaan. Kwaliteit!

Ik denk eerder dat ze die diensten gebruiken omdat ze niet weten wat de alternatieven zijn. Ga maar eens aan de gemiddelde Windows-PC-gebruiker vragen welke besturingssystemen hij of zij kan noemen, of de gemiddelde kantoorwerker welke office-suites er allemaal zijn — dat gaat heel erg vergelijkbare antwoorden opleveren als aan de gemiddelde telefoongebruiker vragen naar clouddiensten.

De echte reden is denk ik het netwerkeffect: eigenlijk al m’n vrienden gebruiken What’s App. Als ik voor zou stellen een objectief betere app die hetzelfde doet te gebruiken, dan zouden ze daar toch niet op overstappen om precies de reden dat al hun vrienden (behalve ik, dan) What’s App gebruiken. Maar precies vanwege dat netwerkeffect hoeven ze ook niet te kijken of er wat beters is, en dan krijg je al gauw dat ze überhaupt niet eens weten dát er alternatieven zijn.

Bijdrager
    mrchablis

@ Shmoo

Idd., zo is het eigenlijk.

En nu is het tijd om te profiteren van een mooie zomeravond.

Schollekes!

Bijdrager
    Sugar and Cream

Precies Jakko. Een beetje nuance mag wel. Dat mis ik een beetje in het geblaat hierboven. Ik wil van mezelf absoluut niet zeggen dat ik een Apple fanboy ben. Integendeel zelfs. Ik gebruik spul van Apple omdat het mac OS me meer aanspreekt en lekkerder ‘ligt’ dan dat van Microsoft.

Voor de rest raad ik iedereen een die twijfels heeft over zijn privacy bij Apple, deze pagina te raadplegen. Kan je precies zien welke gegevens Apple van je bijhoudt. Of wordt dat bedoeld met “een deel van je privacy opgeven”?

Bijdrager
    Shmoo

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 30 juli 2019 om 19:32</p>

<p class=”cite”>Shmoo op 30 juli 2019 om 19:09</p>
    Mensen die producten van Google gebruiken zijn waarschijnlijk veel minder fan van het bedrijf. Zij gebruiken Gmail, Drive, Forms en weet ik veel wat nog meer voor diensten omdat zij de beste diensten willen gebruiken die er bestaan. Kwaliteit!

Ik denk eerder dat ze die diensten gebruiken omdat ze niet weten wat de alternatieven zijn. Ga maar eens aan de gemiddelde Windows-PC-gebruiker vragen welke besturingssystemen hij of zij kan noemen, of de gemiddelde kantoorwerker welke office-suites er allemaal zijn — dat gaat heel erg vergelijkbare antwoorden opleveren als aan de gemiddelde telefoongebruiker vragen naar clouddiensten.

De echte reden is denk ik het netwerkeffect: eigenlijk al m’n vrienden gebruiken What’s App. Als ik voor zou stellen een objectief betere app die hetzelfde doet te gebruiken, dan zouden ze daar toch niet op overstappen om precies de reden dat al hun vrienden (behalve ik, dan) What’s App gebruiken. Maar precies vanwege dat netwerkeffect hoeven ze ook niet te kijken of er wat beters is, en dan krijg je al gauw dat ze überhaupt niet eens weten dát er alternatieven zijn.

Nee totaal niet. Dat is weer een hele andere doelgroep waar jij op doelt.

Er zijn ook mensen die een auto kopen alleen om van A naar B te komen. Tweedehands, 8 jaar oud prima. Totaal geen verstand of interesse in auto’s is dan goed genoeg. Over die doelgroep heb ik het totaal niet. Iemand die een Mac koopt mag je denk ik wel schalen in de categorie Audi-rijder, of BMW liefhebber.

Moderator
    Night

Om het aesthetische? Of de prijs? 😉

Bijdrager
    trabant

Nou ja, automobielhistorisch gezien is een Trabant meer een Audi dan een Audi zelf.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 50)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.