30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 356)
  • Q:
    Bijdrager
    Cop17

Nederlandse taal !!

Ik wil toch even iets kwijt over het forum gebruik wat betreft de Nederlandse taal.
    Ik erger mij dood als een forum lid eerst de vraag op Nederlandse taal gaat controleren. Vervolgens ook de fouten op een denigrerende ( minachtend aldus D.van D) “te kak” zetten in het forum . Elk forum lid moet gewoon zijn vraag kunnen stellen en staat zeker niet te wachten op commentaar van een gefrustreerde, thuis zittende, leraar Nederlands.
    Misschien lijdt degene wel aan een vorm van dyslexie.
    Waarbij in de richting van de perisyvanische gebieden een ongewone symmetrie van het planum temporale is gevonden…
    Ik wil er alleen maar mee zeggen dat het voor sommige mensen een drempel kan zijn om en vraag te stellen op het forum.
    :sealed:

Bijdrager
    Wiki Post

Taaladvies – Genootschap Onze Taal

Enige
    Vaak wordt enige met enigste verwisseld. Dit is niet correct. Als je bedoelt dat er niet meer van is, dan gebruik je enige.
    Amsterdam is de enige hoofdstad van Nederland

Wil je zeggen dat iemand een leuk persoon is gebruik je enigste. Enigste is de overtreffende trap van enig.
    Zij is het enigste meisje dat ik ken.

Ik irriteer me aan…
    Irriteren is in het Nederlands geen wederkerend werkwoord. Het is zich ergeren in plaats van zich irriteren. Het goede gebruik is ‘Ik erger mij aan…

Werkwoordsvormen tegenwoordige tijd
    Dit leerde je al in groep vier van de basisschool. Het is stam plus t.
    Hij loopt naar school.
    Je kunt in de tegenwoordige tijd dus ook nooit ‘hij loopd’ tegenkomen. Iets als dt bestaat niet, tenzij de stam al een d heeft.
    Hij wordt een leraar.

Werkwoordsvormen verleden tijd

Om er achter te komen of het met een d of een t geschreven moet worden, gebruik ik het woord moet je en van het werkwoord halen. Als de laatste letter in ’t kofschip zit dan schrijf je een t aan het einde. In alle andere gevallen een D. Ook bij de voltooid verleden tijd.
    Ik werkte/Ik heb gewerkt
    Ik verhuisde/Ik ben verhuisd
    (stam eindigt op z, vandaar de d)
    Ik wandelde/Ik heb gewandeld

Als en dan
    Dit is een makkelijke regel. Dan gebruik je bij een overtreffende trap, als bij een gelijkstelling. De werkwoorden staan erachter zodat je het persoonlijk voornaamwoord niet verwisselt met het bezittelijk voornaamwoord.
    Hij is groter dan ik (ben).
    Hij is even groot als wij (zijn).
    Die auto is even groot als een tijger.
    Hij is niet zo veel groter als een olifant.

Als en wanneer
    Als gebruik je als je ergens niet zeker van bent, wanneer gebruik je als je ergens wel zeker van bent, maar je weet niet wanneer het gebeurt.
    Als ik naar de stad ga, dan zal ik je bellen . Je weet nog niet zeker of je naar de stad gaat, maar als je gaat dan bel je.
    Wanneer ik wakker word, dan bel ik je. Je weet zeker dat je wakker wordt, maar je weet nog niet wanneer.

Hen wordt gebruikt als
    – Er een voorzetsel voor staat
    Ik geef een boek aan hen
    – Het lijdend voorwerp is
    Ik zie hen

Hun word gebruikt als
    – Meewerkend voorwerp, tenzij er een voorzetsel aan vooraf gaat.
    Ik geef hun een boek
    – Belanghebbend voorwerp, tenzij er een voorzetsel aan vooraf gaat. Het belanghebbend voorwerp drukt uit wie er belang bij heeft.
    Ze schonk hun een glas bier in
    – Ondervindend voorwerp. Het ondervindend voorwerp geeft aan wie de handeling ondervindt.
    Het spijt hen erg dat je er zo over denkt.
    – Bezittelijk voornaamwoord.
    Hun huis gaat tegen de vlakte, want het is al erg oud.
    Je kunt hun NOOIT gebruiken als onderwerp!

Bijdrager
    KarelWillem

Het is zeker niet bedoeld als het opwerpen van een drempel.

Het is meer een soort beleefdheid, om (althans te proberen) je vraag in ABN te stellen.

Op het moment dat je in Safari ‘Spelling tijdens typen’ aan hebt staan, is de kans op pertinent foute woorden al een heel stuk kleiner geworden.

Dyslexie is heus wel als zodanig herkenbaar en hoeft voor niemand een beletsel te vormen hier te posten.

Er zijn echter mensen die het in hun posts soms wel erg bont maken.

Een forum is geen mobiele telefoon en niemand zit te wachten op onduidelijk afkortingen, verbasteringen en ‘spreektaal’.

Je mag best je best doen op een stukje tekst.
    Dat geeft direct al aan dat je een serieuze vraag stelt en dat je een serieus antwoord verwacht.

(En ik heb nu alleen een rood stippellijntje onder ‘stippellijntje’ en ‘posts’ staan. :wink: )

Bijdrager
    Cenobyte

I support that… oh sorry, Nederlands :D

Maar even serieus: inderdaad, ik vind in het algemeen dat de reacties wel weer wat meer gericht mogen zijn richting topic-onderwerp i.p.v. spelfoutcontrole.

Bijdrager
    Lucas Raggers

Ik denk dat het het beste is als spelfouten via een PB’tje doorgegeven worden. De schrijver wordt op deze manier op z’n spelfout gewezen en de discussie wordt niet onderbroken.

De ervaring leert namelijk dat discussies uitwijden naar heel andere zaken als er op metaniveau wordt gereageerd.

Een PB’tje lost alles op.

(ik ben voor een grootschalige campagne voor het Persoonlijk Bericht: ‘Ook dat lost een PB’tje op’ :))

Bijdrager
    KarelWillem

Aan de andere kant: zo zien andere topic-starters niet dat er wordt gewezen op de voorkeur voor goed leesbare en redelijk foutloze topics.

Dan kan je uiteindelijk blijven PB’en tot je een ons weegt.

Daarnaast wordt een PB eerder als een persoonlijke ‘aanval’ gezien.
    Een algemene aanwijzing tussen andere topic-reacties wordt als minder persoonlijk ervaren.

Bijdrager
    sedikit

De kritiek op het vaak voorkomende slechte formuleren en spellen, vind ik ontzettend meevallen. Er wordt op dat gebied meer gezwegen dan gezegd. Ook al omdat het corrigeren, zelfs met een knipoog, meteen wordt afgestraft als “zeiken” en “miereneuken”. Behalve dat het slecht formuleren en het verkeerd spellen lelijk is, vind ik deze slordigheid/onzorgvuldigheid ook een beetje onbeleefd naar de lezer toe. Ik neem de vrijheid om dat in deze context te kunnen zeggen.

Bijdrager
    macmickey2

PBtjes zijn er ook om te negeren.:evil: Even on topic: Ik vind dat iedereen de verantwoordelijkheid moet nemen om een vraag 9of antwoord) in begrijpelijk Nederlands op dit forum neer te zetten. het staat ook gewoon in de regels en wenselijkheden van het forum die iedereen accepteert op het moment dat je lid wordt. Dat is volkomen normaal, ik vraag me weleens af om sommige mensen op dezelfde manier zo’n vraag formuleren als deze aan ouders, docenten of andere “gezaghebbende” instanties zou worden voorgelegd.

Bijdrager
    Esquare
    ”sedikit”

”miereneuken”

[size=7:d2a3508953]Moet dat niet “mierenneuken” zijn?[/size:d2a3508953]
    :wink:

Bijdrager
    Dick de Roos

Ik ben het eens met beide bovenstaande reacties.
    Ik ben geen leraar Nederlandse taal, maar ik vind het gebruik van de NL-taal op diverse forums soms erg slordig. Daarmee haalt een dergelijke slordige schrijver ook de status van het forum naar beneden. Onbedoeld waarschijnlijk, maar ik ben wil als lid van dit forum de status van het forum (en indirect dus mezelf) niet door onnodige slordigheden naar beneden halen.
    Niet iedere “d” of “t” zal worden verbeterd.
    Evenmin dat ik de neiging heb om in dit geval de TS te corrigeren bij de woorden forum gebruik (= forumgebruik) en forum lid (= forumlid). Die dingen gebeuren en niet iedereen is (helaas denk ik dan) even alert op het gebruik van taal en het taalgebruik.
    Maar als het de spuigaten uitloopt, door het gebruik van SMS-taal en het niet gebruiken van beginletters (bovenkast of hoofdletters) en interpunctie, mag ik daar iets van opmerken.
    Per slot van rekening heeft die slordig schrijvende persoon het op dat moment tegen mij.
    Het even overlezen van de tekst voordat het gepost gaat worden is toch niet teveel gevraagd?

:innocent:

Bijdrager
    sedikit
    ”Esquare”
    ”sedikit”

”miereneuken”

[size=7:7b13481db3]Moet dat niet “mierenneuken” zijn?[/size:7b13481db3]

Volgens mij kun je maar één mier tegelijk neuken (wat op zichzelf ook al een hele toer is!)

Geblokkeerd
    Breuf
    ”KarelWillem”

Je mag best je best doen op een stukje tekst

Het zou zo moeten zijn dat je niet “je best hoeft te doen” om correct Nederlands te schrijven. Iedereen zou dat gewoon moeten kunnen. Helaas is het onderwijs dusdanig bedroevend dat dit niet meer zo is.

Daarom: ieder topic waar een spel- en/of grammaticafout in staat verwijderen!

En mensen die zeggen:” niet zeuren over taalfouten, het gaat er om dat je het begrijpt” moeten een ban krijgen.

Breuf

Bijdrager
    pepe

Ik kan mij best storen aan echt foutief taalgebruik en dat staat geheel los van typefouten. Vooral de spreektaal vind ik irritant, zoals ‘me’ i.p.v. ‘mijn’. Dat niet iedereen de ‘d’ en ‘dt’ beheerst is jammer, maar als je daarover gaat struikelen ga je echt gefrustreerd door het leven….

Iemand corrigeren mag best, maar houd wel in de gaten dat er een vraag wordt gesteld. Iemand hulp bieden en terzijde zijn taal corrigeren vind ik geen probleem. Iemand die reageert om alleen maar te corrigeren vind ik een nutteloze post (tenzij de vraag door de fouten onduidelijk is).

Bijdrager
    KarelWillem

Dat het onderwijs nu zoveel slechter is dan in ‘mijn tijd’, waag ik te betwisten.

Ik heb twee kinderen op school; één in de onderbouw en één in de bovenbouw.
    Het onderwijs is daar prima en zeker niet beter of slechter dan in de jaren zeventig of tachtig.

Ik kan me nog een vriendinnetje van vroeger herinneren.
    Zij was veertien (way back in 1980 of zo).
    Ik kreeg altijd last van een lichte plaatsvervangende schaamte als ik een briefje van haar kreeg.
    Die kon geen zin rechtuit schrijven zonder een berg fouten.

En dat was een Havo-leerlinge met goede schoolresultaten.
    Ik een Mavo-leerling die 3 klassen had doorlopen in vijf jaar.:D

Het is dus van alle tijden.

Bijdrager
    SCCB

Gaarne correct en zo foutloos mogelijk Nederlands…

Een forum is geen bijeenkomst van leden die met elkaar in een ” 2jr VMBO-MSN-taaltje met elkaar zitten te communiceren

Karel Willem heeft gelijk, je kunt in Safari de spellingscontrole aan zetten

Bijdrager
    Dick de Roos
    ”sedikit”
    ”Esquare”
    ”sedikit”

”miereneuken”

[size=7:3ec752273d]Moet dat niet “mierenneuken” zijn?[/size:3ec752273d]

Volgens mij kun je maar één mier tegelijk neuken (wat op zichzelf ook al een hele toer is!)

Het zal vast een hele toer zijn, maar volgens Van Dale is het toch echt Mierenneuken.
    Weliswaar is het onbepaalde wijs, maar toch…..
    Ga mierenneuken jongen! (is weer aanvoegende wijs enkelvoud).
    Feitelijk is het (en ook dat) muggenziften wat dat dan ook weer mag zijn, maar het moet maar eens gezegd zijn.
    Leuk dit!
    :mrgreen:

Geblokkeerd
    Breuf
    ”KarelWillem”

Dat het onderwijs nu zoveel slechter is dan in ‘mijn tijd’, waag ik te betwisten.

Ik heb twee kinderen op school; één in de onderbouw en één in de bovenbouw.
    Het onderwijs is daar prima en zeker niet beter of slechter dan in de jaren zeventig of tachtig.

Ik kan me nog een vriendinnetje van vroeger herinneren.
    Zij was veertien (way back in 1980 of zo).
    Ik kreeg altijd last van een lichte plaatsvervangende schaamte als ik een briefje van haar kreeg.
    Die kon geen zin rechtuit schrijven zonder een berg fouten.

En dat was een Havo-leerlinge met goede schoolresultaten.
    Ik een Mavo-leerling die 3 klassen had doorlopen in vijf jaar.:D

Het is dus van alle tijden.

Dat mag je betwisten. De prioriteiten zijn in het onderwijs op een verkeerde manier gewijzigd. Ook in mijn tijd was het onderwijs in Nederlands al van een slechtere kwaliteit dan van de generatie voor mij. Die lijn wordt tot op de dag van vandaag voortgezet.

Voorbeeldje? Naamvallen. Die moet je om correct Nederlands te spreken en schrijven toch echt beheersen. In mijn tijd was het zo dat de leraar Duits eerst moest uitleggen wat de naamvallen inhielden terwijl je dit uiteraard bij de Nederlandse les al had moeten leren. De generatie voor mij leerde de naamvallen nog wel bij de Nederlandse les.

Daarentegen leerde ik nog wel het verschil tussen hen en hun. Dat leren ze tegenwoordig niet meer. Het onderwijs in de Nederlandse taal lijkt steeds verder te worden uitgekleed omdat er steeds meer tijd nodig is voor andere belangrijke zaken. Het is maar waarr je de prioriteiten legt natuurlijk.

Feit is wel dat voor juist taalgebruik essentiele zaken nu niet meer onderwezen worden.

Maar er is gelukkig wel wat op gevonden: als genoeg mensen maar dezelfde fouten maken, wordt het na verloop van tijd gewoon goedgekeurd.

Breuf

Bijdrager
    Cenobyte

Leuke discussie, maar ik denk dat veel mensen hier toch aan een probleem voorbijgaan in hun redeneren: mensen die spelfouten of grammatikale fouten maken, doen dat in de meeste gevallen niet opzettelijk. Kijk, bij SMS-taal vind ik het begrijpelijk dat er wordt gereageerd, maar vergeet niet dat sommigen simpelweg geen keuze hebben omdat ze het betreffende onderwijs niet hebben gevolgd/afgemaakt of wegens andere reden de taal simpelweg niet 100% machtig zijn. Ik vind het dan bijzonder denigrerend dat men hier stelt dat dergelijke slechte taal “de lezer beledigt”. Het maakt dit forum tot een soort elitair clubje waar je alleen mag posten als je je in foutloos ABN kunt uitdrukken.

Wat is de volgende stap? Gaan we onze zuiderburen wijzen op hun typisch Vlaamse uitspraken?
    :?

Bijdrager
    KarelWillem
    ”Cenobyte”

…Wat is de volgende stap? Gaan we onze zuiderburen wijzen op hun typisch Vlaamse uitspraken?….

Goed idee! :wink:

Er kan lang en breed over gediscussieerd worden.
    En het is best interessant om dit eens van een aantal kanten te belichten.

Natuurlijk zit er altijd een groep gebruikers tussen die gewoon niet beter kunnen schrijven.
    Dat is helemaal niet erg.
    En vaak is dat – evenals het geval is bij dyslexie – redelijk goed te distilleren uit de tekst.

Maar zelfs als ik reageer op een Engelstalig forum (welke taal niet mijn moedertaal is en ik maar matig beheers), doe ik mijn uiterste best complete zinnen te maken, punten en komma’s te gebruiken en via een spelling-checker zoveel mogelijk fouten uit mijn tekst te halen.

Feit is dat dit bij veel topics gewoon niet gebeurt.
    Zelfs iemand die de taal niet goed beheerst, weet dat er punten en hoofdletters voorkomen in zinnen.
    Zelfs iemand die zijn/haar school niet heeft afgemaakt kan een functie als een spelling-checker aanzetten.

De meeste tekstfouten die we hier dagelijks tegenkomen zijn geen gevolg van een gebrekkige beheersing VAN de ‘Nederlandsche’ taal, maar gevolg van een desinteresse IN de Nederlandse taal.

Bijdrager
    Xenophon

Ik vindt dat de grens bij ‘Ik vindt’ ligt :P

Bijdrager
    sedikit

@Cenobyte,
    Het is waar dat men niet met opzet spelfouten maakt en/of slecht formuleert. Maar je mag. net als in de verbale vorm, wel een beetje je best doen voor de persoon waarvoor je tekst bedoeld is.
    Je kunt ook eens iets proberen, voor eens en voor altijd een steeds weerkerend fout te voorkomen. Ik heb een aantal jaren geleden een ezelsbruggetje geplaatst om het voltooide deelwoord altijd goed te schrijven. Je kunt het ook met het zgn “kofschip” doen, maar dat vind ik ingewikkelder. Mijn methode was/is : zeg het werkwoord in de verleden tijd, b.v. pakken, verleden tijd is pakTe, dan is het voltooide deelwoord gepakT (dus niet met een D!) Voorbeeld: werkwoord zagen, verleden tijd zaagDe, dus voltooid deelwoord is gezaagD. Wat ik zo alarmerend vond toen, was dat een heleboel mensen dit niet wisten!
    Nog even over één van de meest misbruikte woorden, ook bij jou; ELITAIR. Wat is er fout aan elitair?! Ik houd van haché. Omdat niet iedereen van haché houdt, ben ik elitair. Ik houd van schilderen, maar dat is niet bij iedereen het geval, dus ben ik ook hierin elitair. Conclusie : en wat dan nog? Waarom dan toch altijd dat woord negatief gebruiken? Wees blij dat er een heleboel elitaire groepen zijn. Ieder heug z’n meug!

Bijdrager
    KarelWillem

Ik probeer dan ook altijd zinnen met vindt, werd, wordt e.d. te mijden.

8)

Geblokkeerd
    Breuf
    ”Xenophon”

Hun maken meer fouten als mij[/i ]kan daaentegen weer wel vind ik.

Breuf

Bijdrager
    Cenobyte
    ”Xenophon”

8)

Tuurlijk, sommige reacties bestaan uit een brij van woorden, zonder interpunctie en hoofdletters en dan vraag ik me ook wel eens af of de afzender niet inziet dat zoiets onleesbaar is. Maar dan nog is kritiek hierop (zeker als die nog van enig cynisme vergezeld gaat) een persoonlijke aanval op die persoon zijn/haar intellect, zo zal het tenminste in de meeste gevallen ervaren worden. Ik ben dan ook van mening dat we hierop best mogen wijzen, maar dan inderdaad niet publiekelijk, maar per PB, zoals ook in de forumregels staat aangegeven.

Bijdrager
    KarelWillem

En per PB is het geen aanval op iemands intellect?

Bijdrager
    nookie
    ”Cenobyte”

Wat is de volgende stap? Gaan we onze zuiderburen wijzen op hun typisch Vlaamse uitspraken?
    :?

Daar zijn ze al meerdere keren op aangesproken, maar meer in de zin van: wat bedoel je precies, want ik snap je nu echt niet. Dat was in een geval ook zo, kan ik me herinneren. Het was iets in de trant van: Ik ga mijn Apple weer inleveren in de winkel, maar dan op zijn Vlaams. Wat het precies was, ik weet het niet meer.

Maar goed, even on-topic. Ik ben het eens dat er zo af en toe MSN-taal over het forum rolt en ik irriteer me daar ook aan. Nu heeft het uiteraard te maken met de generatiekloof. Mijn ouders irriteerden zich ook aan van alles in mijn jeugd, wat voor mijn jeugd vrij normaal was, denk aan de muziek bijvoorbeeld.

Voor de MSN-ers is het een doodnormale zaak dat ze bepaalde zinnen in een taal zetten die wij niet WILLEN begrijpen. Zo communiceert de jeugd van tegenwoordig nou eenmaal.

Wat ik wel steeds vaker zie en niet alleen op dit forum is het beheersen van de Nederlandse taal. Die gaat echt achteruit. Een paar berichten terug was er een vader die kinderen heeft die de taal wel beheersen. Dat heeft te maken met de leraar/lerares die de regels goed over kunnen brengen. Een geluk voor die vader dus.

Ik heb les gehad van een Doctorandus P Nederlandse taal en die wist het op een manier uit te leggen die te simpel voor woorden was. Een flinke meerderheid van de leerlingen zijn door hem de taal goed gaan beheersen. Ik heb er gelukkig zelf ook niet al teveel moeite mee, ik betrap me wel eens dat ik moet nadenken hoe het ook al weer zat, maar goed, dat hoort erbij.

Dus bij wie ligt de schuld, de jeugd weet niet beter, zowel kwa Nederlandse- en MSN taal.

Als tip inderdaad, kunnen de correctors onder ons een antwoord geven, zoals:
    Wil je ons een plezier doen en je spellingscontrole in Safari aanzetten.
    Zo laat je de keus bij de TS of hij/zij dat aan zet of dat hij/zij, zijn/haar taal wel een goede manier van communiceren vindt.

Bijdrager
    Cenobyte
    ”KarelWillem”

Ik probeer dan ook altijd zinnen met vindt, werd, wordt e.d. te mijden.

8)

:lol:

Inderdaad is dit een veel gemaakte fout. Toch is er een relatief simpel ezelsbruggetje: vervang het betreffende werkwoord door een ander werkwoord wat niet op een d eindigt. “Hij wordt…” is voor veel mensen lastig, “hij kent…” daarentegen niet.

”KarelWillem”

En per PB is het geen aanval op iemands intellect?

Dan zal het niet zo gemakkelijk als dusdanig worden ervaren. Op het forum kan iedereen meelezen hoe jij op je nummer wordt gezet en dat is voor veel mensen niet prettig.

”sedikit”

Nog even over één van de meest misbruikte woorden, ook bij jou; ELITAIR. Wat is er fout aan elitair?!

Wellicht een ietwat foute woordkeuze van mij. Ik bedoelde eigenlijk meer “uit de hoogte doen”. Dat de één graag golft en de ander graag naar trekker-trekwedstrijden gaat, is helemaal ok. Wat echter niet ok is, is dat de indruk wordt gewekt dat iemand neerbuigend wordt behandeld. Deze indruk krijg je al snel als je door iemand op een spelfout wordt gewezen. De gecorrigeerde persoon krijgt vaak het gevoel dat hij als “lompe boer” wordt bestempeld, zeker als de corrigerende partij daar ook nog woorden bij gebruikt die de gemiddelde VMBO-er in de Dikke Van Dale op moet gaan zoeken en als dit ook nog voor iedereen zichtbaar gebeurt.

Bijdrager
    macmickey2

Zpelvauten zijn nog tot daar aan toe. Maar het gebruiken van “is” als “eens” en “me” i.p.v. “mijn” daar gaan mijn haren van overeind staan. het is ook meestal de toon van zo’n bericht/topic.

“Help!Help!Help!” of “IS DIT NIET ERG SNEU?!”, je bedenkt toch wel wat je wil bereiken met je vraag? Een oplossing voor je probleem bijvoorbeeld :wink: Nou ja deze discussie kan eindeloos duren, ben trouwens benieuwd of de iPodPubers, ja ik generaliseer en haal uit, hier ook nog “is” hun zeggie kommen doen!

Yo Nookie,
    Chill ff man, wij kennen egwel iets schrijvuh wat je ken begrijpuh! :P

Bijdrager
    nookie
    ”macmickey2″

Chill ff man, wij kennen egwel iets schrijvuh wat je ken begrijpuh! :P

Dit is Haagse taal, geen MSN-taal hahaha!

Bijdrager
    macmickey2

Nee joh, stroopwafel dat je d’r ben. Dur staat tog geen dakkies op de letturs?? :P
    sgrijvûh is wat anders dan schrijvuh…:P

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 356)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.