30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 63)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

Nederland heeft per direct een downloadverbod!

Het is uit met de pret in Nederland!

Lees er hier alles over.

Ik denk dat verkopers van NAS-systemen het wel aardig zullen merken aan de verkopen!

Gaat bij jou torrent en usenet gelijk de deur uit??

Bijdrager
    Emielgroendijk

Totdat er heel duidelijk nieuwe afspraken worden gemaakt lijkt het me nogal onlogisch dat iedereen opeens gepakt wordt als hij download. Ik ga voor nu even door maar ik let wel op de ontwikkelingen.

Bijdrager
    KarelWillem

Nee.:)

Het Openbaar Ministerie gaat downloaders in ieder geval niet vervolgen … Het is aan organisaties als Stichting Brein om downloaders aan te pakken en Brein heeft al aangegeven dat ze dat niet zal doen…

… … Downloaders hebben dus waarschijnlijk niet veel te vrezen.

Bijdrager
    iMachia

Mijn NAS maakt overuren….

Bijdrager
    Лукас

Ik ga Brein niet op hun blauwe ogen geloven hoor.

Geblokkeerd
    Anoniem

Er bestaat geen on-demand alternatief dat in mijn TV-serie-behoeftes kan voorzien, dus veel keuze is er niet behalve gewoon door te gaan met wat we al deden. Op de lange termijn wil ik best naar de opties gaan kijken, maar om dat direct NU te moeten doen.. Onmogelijk.

Bijdrager
    Niels

Wat een onzin! Ik begrijp niet dat de Nederlandse regering zijn pootje laat hangen voor de EU, terwijl nog niet lang geleden een soortgelijk voorstel niet eens door de Tweede Kamer kwam. Gewoon een poging (gesubsidieerd en gelobbyd door organisaties als de Brein maffiosi natuurlijk) om consumenten bang te maken.

Wat betreft de daadwerkelijke gevolgen, de huidige wetgeving voorziet niet eens in de strafbaarheid van illegaal downloaden. Gewoon lekker doorgaan dus! En als ik straks mijn NAS niet meer mag gebruiken, dan wil ik ook die thuiskopieheffing terug!!

Laat de ‘gekozen’ politici van de EU zich bezighouden met belangrijkere dingen, neem bijvoorbeeld het aanpakken van criminaliteit op het deep web.

Bijdrager
    KarelWillem
    NielsDam op 10 april 2014

…de huidige wetgeving voorziet niet eens in de strafbaarheid van illegaal downloaden…

Absoluut wel natuurlijk.:)

Auteursrechtelijk beschermde werken (of dat nu boek, film, serie of software is) mag niet toegeëigend worden zonder daarvoor geld af te dragen aan de rechthebbende. Of dat nu in de winkel jatten of downloaden is, maakt daarbij niet uit.

sunapple op 10 april 2014

Er bestaat geen on-demand alternatief dat in mijn …behoeftes kan voorzien, dus veel keuze is er niet wat mij betreft…

Dat zegt een drugs-verslaafde ook.

Bijdrager
    Niels

Dus jij wil zeggen dat het volgen van een TV series gelijk staat aan het gebruiken van drugs? Wat heb jij gesnoven?!

Het is nu eenmaal zo dat je Amerikaanse series hier in Nederland nauwelijks via de officiële kanalen kunt volgen, hierin voorzien services als netflix, etc. gewoon niet (en mocht een serie wel aangeboden worden, dan loopt deze vaak een aantal seizoenen achter).

Auteursrechtelijk beschermde werken (of dat nu boek, film, serie of software is) mag niet toegeëigend worden zonder daarvoor geld af te dragen aan de rechthebbende. Of dat nu in de winkel jatten of downloaden is, maakt daarbij niet uit.

Wat betreft de daadwerkelijke gevolgen voor downloaders:
    De vraag is wat er voor Nederlandse downloaders verandert. Het Openbaar Ministerie gaat downloaders in ieder geval niet vervolgen; dat gebeurt alleen bij commerciële auteursrechtinbreuken. Het is aan organisaties als Stichting Brein om downloaders aan te pakken en Brein heeft al aangegeven dat ze dat niet zal doen. In plaats daarvan richt Brein zich op sites die illegaal materiaal aanbieden.

Maar houd jij je maar lekker aan de regels hoor…

Geblokkeerd
    Anoniem

@KarelWillem, Mijn punt is dat ze wel leuk per direct het downloaden kunnen verbieden, maar dat wij daarom niet ineens per direct met downloaden kunnen stoppen. Kondig het gewoon maanden van tevoren aan, dan kan ik alvast gaan afkicken:-P

@NielsDam
    , Alles wat je schrijft is hierboven al eens gezegd:roll:

Bijdrager
    KarelWillem

Dus jij wil zeggen dat het volgen van een TV series gelijk staat aan het gebruiken van drugs? Wat heb jij gesnoven?!…

Precies de opgefokte reactie van een verslaafde.:)

Je doet iets wat niet mag. Er is een reden waarom die series op een bepaalde tijd worden uitgebracht, en verkocht voor geld.
    En het is niet aan jou om daar een andere regel aan te hangen.

Het is ook niet dat wát je doet wat fout is (ik download me ook helemaal suf namelijk), maar de manier waarop je hierop reageert.

…Wat betreft de daadwerkelijke gevolgen voor downloaders:
    De vraag is wat er voor Nederlandse downloaders verandert. Het Openbaar Ministerie gaat downloaders in ieder geval niet vervolgen; dat gebeurt alleen bij commerciële auteursrechtinbreuken. Het is aan organisaties als Stichting Brein om downloaders aan te pakken en Brein heeft al aangegeven dat ze dat niet zal doen. In plaats daarvan richt Brein zich op sites die illegaal materiaal aanbieden.

Kijk eens een hele rij reacties boven je (ja, die van Karel-Willem bijvoorbeeld).

Bijdrager
    Brombeer

Dit kan die vetkwab wel in vijf minuten erdoor drukken, maar telecomgegevens niet opslaan, daar wil dat corrupte duo niet aan. Als we hun ss- en ministerssalaris nou eens door Hollywood laten betalen.

Enfin, in mei zijn de Europese verkiezingen, ik zou zeggen: laat je dit keer eens leiden door het belang van je digitale vrijheid en niet wat landelijke partijen met zo’n woord in de naam raaskallen.

Ik ga door met wat ik toch al deed sinds dat rechtbankcapaciteitverslindende Brein om zich heen slaat: Op geen enkele wijze betalen voor content. ‘k Heb gelukkig nog een kast en een nas vol en het scheelt de aanschaf van 4K schermen.

Bijdrager
    Niels

Precies de opgefokte reactie van een verslaafde.

Dus omdat ik een TV serie volg, is dit hetzelfde als een verslaving, dus ben ik een verslaafde?! Nogmaals (gezien deze bijkomende gedachtengang), wat heb jij gesnoven?!

maar de manier waarop je hierop reageert

Dus iemands reactie is bepalend of hij wel of niet illegaal mag downloaden. Cq. jij mag wel illegaal downloaden omdat jij schijnheilig de wet citeert en beweert dat downloaden het grootste kwaad van de wereld is. En ik mag niet illegaal downloaden omdat ik mijn oprechte mening geef.

Daar kan ik maar een ding op zeggen (en lees dit alsjeblieft met een sarcastische ondertoon): Je hebt helemaal gelijk. Laten we allemaal in de rij gaan staan, geen eigen mening meer uitspreken, de overheid alles voor ons laten bepalen… wacht… klinkt bekend in de oren… ben ik nu ineens in China?

Bijdrager
    csteelooper

Als Justitie toch niet gaat vervolgen en BREiN gaat ook niet sanctioneren, waar maken we ons dan in vredesnaam druk over? What’s the point of having a ban when it’s not enforced? Ik downloadde niet veel en zal hier niet meer om gaan downloaden, maar als het zo is als het een en ander nu lijkt, dan ga ik zeer zeker ook niet mínder downloaden…

Bijdrager
    KarelWillem

Precies de opgefokte reactie van een verslaafde.

Dus omdat ik een TV serie volg, is dit hetzelfde als een verslaving…

Je zeurt Niels.:)

Bijdrager
    Niels

Jij ook KarelWillem:)

Inactief
    Anoniem

Get a room:-D

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het is onzin dat het download verbod per direct in zou gaan. (Dat willen ze graag, maar dat kan niet).
    Waarom niet? Omdat de bestaande wetten nog steeds iets anders zeggen. En eerst moeten die aangepast worden voordat het verbod in kan gaan. Zo staat er in de auteurswet nergens aangegeven dat als je het voor eigen gebruik doet (de thuiskopieregeling is dan van kracht) de bron niet illegaal mag zijn. Een download verbod per direct is daar dan in strijd mee. En men heeft al gekeken naar het aanpassen van de auteurswet maar niemand durft daar zijn vingers aan te branden.

Verder zou een algeheel download verbod de stichting Thuiskopie overbodig maken (en dat willen ze niet) omdat pakweg 90% van de vergoedingen aan rechthebbende door downloaden uit illegale bron komt.

De regering wil nu met deze uitspraak van het Hof het ijzer smeden nu het nog heet is, maar de kamer is altijd tegen een download verbod geweest en ook al zegt het hof dat het nu illegaal is, wil dat niet zeggen dat zo’n uitspraak direct passend is voor de huidige wetten.

En zijn we ook vergeten dat toen het download verbod voor het eerst ter sprake kwam er geroepen werd (en beloofd!) dat het alleen ingevoerd zou worden als er genoeg en goede legale middelen waren?

En tenslotte is het zo dat een dergelijk verbod nagenoeg niet te handhaven is en daarom gaat het OM niet tot vervolgen over (ze hebben wel wat beters te doen). Het is dus slechts een wassen neus, een poging om de downloader zijn geweten te bespelen. Als BREIN (of de ‘internet politie’) inderdaad achter elke downloader aan moest gaan kost dat zoveel tijd, geld en mankracht dat de kosten hoger zijn dan de baten. Het gaat dan namelijk niet meer om alleen films of muziek, maar om alles waar copyright op staat en dat zijn dus boeken, foto’s, of wat je maar kunt uploaden. Ook komt de privacy weer om de hoek kijken want hoe zit het met downloaden via diensten zoals WeTransfer of Google drive? Ook dat is downloaden en soms is dat gevoelige materie waar niemand wat mee te maken heeft.

Verder kan de downloader van andere kanalen (zoals TOR) gebruik maken en ‘ondergronds’ gaan.

@KW
    Illegaal downloaden van films of muziek is nooit strafbaar geweest in Nederland zolang het voor eigen gebruik is. Al het overigen wel. Maar de uitvoering van die wet is op zijn minst problematisch en bestaat in de praktijk eigenlijk niet. (Anders had ik al lang bezoek gehad van Tim Kuik, Adobe, Autodesk, Sony, Apple, etc.)

Geblokkeerd
    Anoniem

Amen.

Bijdrager
    Niels

+1

Bijdrager
    belfortmac

+1

Bijdrager
    jf

-1

Eerst maar eens een lesje rechten volgen en dan nog een keer proberen.

Los daarvan zal het me aan mijn reet roesten.

Moderator
    Mac Daddy
    LucasJV op 10 april 2014

Ik ga Brein niet op hun blauwe ogen geloven hoor.

“Het is aan organisaties als Stichting Brein om downloaders aan te pakken en Brein heeft al aangegeven dat ze dat niet zal doen. In plaats daarvan richt Brein zich op sites die illegaal materiaal aanbieden.”

Inderdaad Lucas. Ik kan mij nog wat rechtzaken tegen providers herinneren. De laatste was nog niet zo heel lang geleden. Dus die bewering dat ze zich richten op de aanbieders slaat nergens op. Tenzij ze hebben geleerd en hun pijlen anders hebben gericht. Maar dat is zeer te betwijfelen.

Geblokkeerd
    Anoniem

Om even terug te komen op mijn “Amen.”; Tweakers heeft een leuk artikeltje met enkele verhelderende vraag-en-antwoorden zoals:

Hoe kan het downloadverbod per direct in werking treden?

Het kabinet heeft bekendgemaakt dat het downloadverbod per direct werkt. Dat is geen beslissing van het kabinet zelf, het komt door de uitspraak van het Europese Hof, dat heeft besloten dat bestaande wetgeving anders moet worden uitgelegd. Tot nu toe oordeelden het kabinet en rechtbanken altijd dat op basis van de Nederlandse auteurswet ‘illegaal downloaden’ is toegestaan.

Het Europese Hof oordeelt anders. Uitspraken van het Europese Hof zijn bindend en gaan bovendien boven die van nationale rechtbanken, zodat in de toekomst alle rechters ervan uitgaan dat Nederland een downloadverbod heeft. Er is dus niet zozeer een downloadverbod ingevoerd, het is meer dat het Europese Hof heeft bepaald dat er een downloadverbod ís.

http://tweakers.net/reviews/3499/wat-betekent-het-downloadverbod.html

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    KarelWillem op 10 april 2014

Je doet iets wat niet mag. Er is een reden waarom die series op een bepaalde tijd worden uitgebracht, en verkocht voor geld.
    En het is niet aan jou om daar een andere regel aan te hangen.

Soms wel Willem. Als iets niet te krijgen is, of je moet maanden op je bestelling wachten dan maken we gewoon onze eigen regels.
    Een voorbeeld:

Ik download veel, maar ik heb ook veel gekocht. Er staan hier honderden DVD’s. Wat ik echter nooit heb gedownload was muziek omdat ik in dat geval het origineel wilde hebben. Ik ben een liefhebber van klassieke muziek heb een dure Hi-Fi set staan en dus neem ik geen genoegen met een MP3 aftreksel.
    Maar…. Sinds dat bij mij in Rotterdam Polare over de kop ging is daar ook het enige goede adres voor klassieke muziek bij mij in het centrum van de stad en omgeving verdwenen. Als ik dan ga kijken wat het aanbod klassiek is bij b.v. de MM dan is dat niet alleen bedroevend qua aantal titels, maar zijn het ook allemaal obscure labels met opnamen waarvan je pas achteraf hoort hoe slecht het is in vergelijking met wat ik hier al aan muziek cd’s had staan (ook honderden).

Gevolg: ook voor klassieke muziek ga ik (en moet ik zelfs) nu het net op…

Geblokkeerd
    geanonimiseerde gebruiker

Ik heb ooit eens een VHS band met Erik the Viking besteld bij de Free Record Shop en betaald. Ik wacht nog steeds op de levering.

En iets anders, ooit speelde de wereldberoemde pianist Dinu Lipatti in Rusland en van dat concert werden twee wasrollen gemaakt. De eigenaar van die wasrollen heeft mij ooit een MP3 bestand daarvan gegeven (opgenomen in geluiddichte kamer met een microfoon). Daar kan je in de winkel niet aankomen laat staan dat je die kan downloaden. Illegaal?

Bijdrager
    belfortmac

Nooit stappen ondernomen dan?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    jf op 10 april 2014

-1

Eerst maar eens een lesje rechten volgen en dan nog een keer proberen.

En meer weet je niet te zeggen?
    Wat ik gezegd heb over b.v. de auteurswet kun je zelf opzoeken. Alleen roepen maar geen inhoud leveren kunnen we allemaal…

Geblokkeerd
    geanonimiseerde gebruiker

Stappen ondernomen wel een keer maar ik ga niet mijn benen uit mijn reeds oververmoeide hol wandelen (met wandelstok) om dat beetje geld nog terug te krijgen.

Inactief
    Anoniem

Jezelf Free Record Shop noemen en dan een slecht ter been zijnde medelander oplichten.

Dat zouden ze nou eens moeten verbieden!

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 63)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.