10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    madcat

Native IPv6 routing probleem

Hey Allemaal

Waarschijnlijk ben ik een van de weinig die via xs4all een native IPv6 heb gekregen, maar graag zou ik dit willen doorvoeren op mijn home netwerk.

Om te beginnen wat over mijn topology

(IPv4 and IPv6 Connected) — Fritzbox 7340 – (10.0.1.1) —– (10.0.1.2) (Airport Extreme 2007) (10.0.0.1) —– (10.0.0.x range voor thuis netwerk)

Als ik mijn mac direct met de fritzbox verbind krijg ik netjes een ipv6 en ipv4 adres en kan ik netjes op het internet

Echter zou ik graag via de airport verbonden willen worden:

Ik heb het volgende al geprobeerd: Advanced -> IPv6 -> Mode = Host and Configure ipv6 = Automatic, wat geen succes was.
    Op mijn Mac krijg ik geen IPv6 adres en kan op de airport geen ipv6 adres zien .

daarna heb ik het volgende geprobeerd: Advanced -> IPv6 -> Mode = Host and Configure ipv6 = Manual,
    Wan IP = 2001:Mijn:Range::10 (wat ik heb verzonnen)
    IPV6 Default Route = 2001:Mijn:Range::1 (Wat hetzelfde is als de router, maar dan aan de internet kant)
    Wan ipv6 prefix length = 48 ( omdat mijn range 2001:My:Range::/48 is)

Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe?

Bijdrager
    jackbos

Welke versie van OS X gebruik je?
    Fritzbox is firmware-matig up to date?

Bijdrager
    wkamphuis

Check idd de versies even, ik heb dezelfde setup en dat werkt prima. Ook de iphone en ipad draaien op native ipv6.

fritzbox versie 99.04.88
    airport extreme 7.5.2 (de dualband versie)

Voor de fritzbox kan je deze handleiding volgen: http://ipv6.wiki.xs4all.nl/index.php?title=FRITZ!Box
    Belangrijk is dat je de mtu op 1280 forceert (set mtu manually) want anders krijg je packet fragmentation en wordt internet erg traag. Ik heb de wifi op de fritzbox uit staan, de airport staat op bridge mode met ipv6 mode op ‘host’ en ‘automatic’.

Bijdrager
    iep

Houdt dezelfde range aan als die je van XS4ALL krijgt en besef je dat OS X geen DHCPv6 ondersteund. Het doet alleen aan autoconfiguratie. Als je DHCPv6 wil zul je zelf de handen uit de mouw moeten steken en zo’n client moeten compileren.

Apart dat het met de host optie wel wil want dat klinkt eerder als de Airport instellen als een IPv6 client zonder dat ie IPv6 dingen gaat doorsturen. Dat is ook wat hij als omschrijving geeft in de Airport Utility. Ik weet dat het ding het wel doet als je ‘m als tunnel instelt maar dat werkt voor de TS niet omdat die geen tunnel maar een native verbinding heeft. Zou kunnen dat die bridge mode het ‘m doet in dit geval.

Bijdrager
    madcat

Alles heeft de laastste versie,
    OSX Lion (met alle patches) en Fritzbox 7340 (laatste versie) Airport Extreme ook de laatste versie.
    De firmware versie van de fritxbox weet ik even niet meer, maar op de extreme heb ik 7.5.2 draaien en heb osx 10.7.2 draaien

MTU weet ik zo even niet, dat was iets wat standaard was gezet.
    Ik zal het vanavond weer eventjes bekijken.
    De handleiding heb ik gevolgd en op de fritzbox werkt het allemaal prima, echter zou ik het ook graag op de airport die er achter zit, werkend willen hebben zodat alle macs een ipv6 kunnen krijgen

Bijdrager
    wkamphuis

Die host optie is idd voor de airport zelf, leuk om ipv6 only te gaan maar eigenlijk niet nodig.

De airport staat in bridge mode dus stuurt al het wifi verkeer door naar de fritzbox, ook het ipv6 verkeer. Hier hoef je niets voor in te stellen. De fritzbox meld zich als ipv6 router zodat de clients zelf een ip adres kunnen uitkiezen (autoconfig).

Ik zal vanavond een samenvatting van mijn setup plaatsen.

Bijdrager
    madcat

Het idee is inderdaad om IPv4 en IPv6 compatible te zijn.

Mijn fritzbox versie is trouwens: 99.05.05, iets nieuwe denk ik, via de Pm zal ik even de settings van de fritzbox sturen.
    Airport Extreme dus op “Host-Automatic” zetten?

Note: Ah heb jij het in Bridge mode draaien?
    Zelf heb ik het als Router draaien, graag wil ik ook dat de Airport dit doet en niet de Fritzbox.
    Eigenlijk wil ik het zo instellen dat via IPV6 de Fritzbox in Bridge mode staat, aangezien me dit via Ipv4 niet lukt

Bijdrager
    iep

Fijn om te weten dat hij bridge mode ook voor IPv6 doet!

Bijdrager
    madcat

Ik ben er intussen achter dat de airport extreme niet native routing ondersteund, enkel via bridge mode.
    Helaas…

Bijdrager
    jabesse

Herkenbaar…
    Ik heb dezelfde FritzBox, en merk dat sommige clients regelmatig de netwerkverbinding voor een halve minuut of zo kwijtraken. Ben dus op zoek naar een alternatieve configuratie. M’n laatste poging (vanmorgen) leidde mij tot dezelfde config als de TS (dus dubbel NAT), en kwam er ook achter dat IPv6 niet meer werkte.

Beperking is dat de FritzBox router moet zijn, ivm IPTV en VoIP.

Volgende wat ik ga proberen, is de DHCP-server op de FritzBox uitzetten, DHCP-server op AE aanzetten. Mogelijk het modem niet in de WAN-aansluiting van de AE zetten, maar in een van de LAN-aansluitingen. Mocht iemand nog andere ideeen hebben, dan hoor ik (en vermoedelijk de TS) dat graag.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.