9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Gitte65

NAT-poortkoppelingsprotocol is uitgeschakeld?

Ik zie bij “Terug naar mijn Mac” (Systeemvoorkeuren/iCloud) de melding staan: “Stel router in voor betere prestaties.”
    Wanneer ik vervolgens op ‘details’ klik krijg ik de volgende melding:

Ik maak gebruik van een Airport Extreme en die staat in brugmodus en daarvoor zit een Experia box.
    Nu heb ik al zitten zoeken in de instellingen van Airportconfiguratie en ik kan daar bij ‘netwerk’ onder Routermodus ipv de brugmodus wel kiezen voor “DHCP en NAT.”
    Maar is dat verstandig? Of moet ik iets in veranderen in de Experia box? (als dat mogelijk is)

Ik heb overigens geen idee hoe ernstig de prestaties door de huidige situatie nadelig beĂŻnvloed zou worden, maar ja, volgens de instellingen zou het nu niet optimaal zijn…

Bijdrager
    McPim

Dat moet je inderdaad op je Experia box instellen, er is hier vast wel iemand met zo’n ding die weet hoe dat moet. UPnP zorgt ervoor dat er automatisch poorten open worden gezet om ‘Terug naar mijn Mac’ te gebruiken van buiten. Je moet je wel afvragen hoe belangrijk ‘Terug naar mijn Mac’ voor je is, open poorten leveren altijd een klein veiligheidsrisico op.

Bijdrager
    csteelooper

Ik weet niet wélke Experia Box je hebt, maar ik weet wel dat ze niet allemaal overweg kunnen met UPnP. NAT-PMP wordt helaas sowieso vrij weinig ondersteund door andere fabrikanten dan Apple. AirPort base stations ondersteunen helaas geen UPnP, dus in jouw configuratie gaat automatische poortkoppeling naar buiten toe niet werken. De reden hiertoe is dat je Experia Box niet overweg kan met NAT-PNP en je AirPort Express niet met UPnP (in ieder geval niet buiten het lokale netwerk, dus naar de Experia Box toe communiceren met of over UPnP gaat fout). Als je UPnP wilt laten werken zul je je netwerk dus anders moeten inrichten.
    Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om de routing volledig te laten plaatsvinden op je Experia Box en je AirPort alléén als access point te gebruiken. Of je dit een wenselijke netwerktopologie acht, hangt natuurlijk af van wat voor devices je verder nog in huis hebt staan…

Bijdrager
    McPim
    csteelooper op 26 november 2017

AirPort base stations ondersteunen helaas geen UPnP, dus in jouw configuratie gaat automatische poortkoppeling naar buiten toe niet werken.

In bridge-mode staan alle poorten op de AirPort open en is dit dus geen issue.

Bijdrager
    Gitte65

Dank voor jullie reacties! Ik voel me lichtelijk blond nu…. Ik dacht dat ik deze instelling nodig had om bestanden tussen iMac en MBP te kunnen delen. Maar dat is dus niet het geval, ik heb ‘terug naar mijn Mac’ uitgeschakeld en kan nog gewoon bestanden delen!
    En wat McPim al opmerkt, een open poort is een risico en in mijn geval niet absoluut noodzakelijk.
    Ik had op de website van Apple ondertussen ook al wat meer informatie gevonden over deze functie (had ik beter eerst kunnen doen voor ik deze vraag stelde ;-)) en wat te doen wanneer je dit inschakelt: https://support.apple.com/nl-nl/HT202312
    Dus ik laat deze functie voortaan uitgeschakeld staan.
    Maar ben door jullie antwoorden wel weer een stuk wijzer geworden!(y) Thanks!!:)

Bijdrager
    McPim

Ik had al zo’n vermoeden omdat je niks zei over toegang willen buitenshuis..:wink: Lekker uit laten inderdaad!

Bijdrager
    Gitte65

Ja, goed dat je dat even opmerkte over die automatisch openstaande poorten!(y)

Bijdrager
    csteelooper
    McPim op 26 november 2017
    csteelooper op 26 november 2017

AirPort base stations ondersteunen helaas geen UPnP, dus in jouw configuratie gaat automatische poortkoppeling naar buiten toe niet werken.

In bridge-mode staan alle poorten op de AirPort open (…)

Bijna goed… In de bridge-modus is een AirPort niets meer dan een wifi-accesspunt en heb je überhaupt niks meer met NAT te maken.
    Hoe dan ook, ik had al gezegd dat er in een lokaal netwerk met een AirPort geen probleem bestaat met UPnP. Alleen NAT-traverse (ook wel NAT-to-NAT of Double NAT) met UPnP is een probleem voor de AirPort.

Bijdrager
    McPim
    csteelooper op 27 november 2017

Bijna goed… In de bridge-modus is een AirPort niets meer dan een wifi-accesspunt en heb je überhaupt niks meer met NAT te maken.

Bijna goed? Dat is wat ik bedoelde. In de eerste post van Gitte65 staat dat de Airport in bridge-mode staat dus dan is jouw hele verhaal toch niet relevant? Dit is nu mosterd na de maaltijd, maar als in de Experia box UPnP was aangezet (indien mogelijk) dan had BTMM gewoon gewerkt omdat de Airport in bridge-mode staat en geen rol speelt in het verhaal?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.