23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    Donald D.

NAT EN DHCP

Ik heb een KPN modem ZTE H220N (incl. router) en een time capsule:

In mijn simpele bewoording:

NAT: maakt het mogelijk om aan een public IP adres meerdere privaat IP adressen op te hangen
    DHCP: Wijst automatisch de privaat IP adressen toe aan de diverse devices (iPhone, MAC, iPad etc).

DHCP is dynamic: dus de IP adressen van de diverse devices zijn niet een vast gegeven. De adressen wijzigen. Lastig als je bepaalde programma’s hebt gekoppeld aan je devices.

Je kunt ook statische IP adressen toewijzen aan de diverse devices. Dus NAT kan ook zonder DHCP.
    Ik wil graag “statische” IP adressen.

Maar ook geldt dat binnen DHCP mogelijkheden zijn om statische adressen toe te wijzen!!!

1. Is het bovenstaande in grote lijnen juist?
    2. Hoe wijs ik statische adressen toe?
    3. Wat is in dit geval Dubbel NAT?
    4. Dubbel NAT en brugmodes van TC?

Wie helpt mij.
    Dank.

Moderator
    Pete.Z

Verplaatst naar juiste sub-forum, graag opletten waar je een topic opent.

Bijdrager
    johnkeates

Je kan alleen maar goed internetten met dat KPN apparaat als je DHCP+NAT gebruikt, zoals het apparaat aangeleverd is.

De AirPort kan je in brugmodus zetten, problem solved. Statische adressen zal je per computer moeten instellen, kan bij de meeste brakke consumentenappraten (gateways, routers enz) niet.

Bijdrager
    madcat

NAT staat voor Network Adres translation, hiermee kan je op 3 private ranges 10.x.x.x, 192.168.x.x en 172.16.x.x-172.31.x.x gebruiken voor een publiek ip.

DHCP staat voor Dynamic Host Configuration Protocol, het is bedoeld om ip adressen te distribueren op een netwerk. voor prive gebruik zijn dit vaak adressen in een private range, maar binnen bedrijven zullen dit vaker publieke adressen zijn. Zo maakt jouw ISP ook gebruik van DHCP om jou een publiek ip te geven.
    DHCP heeft dus niks te maken met NAT.

al hoewel er Dynamic in de naam DHCP staat kan je prima statische adressen reserveren binnen het DHCP protocol.

Nu ken ik de KPN modem niet, maar er zal vast ergens onder advanced DHCP een reserverings pool zitten, waarbij je een Mac adres van een netwerk device kan koppelen aan een vast ip.
    Iedere keer als dat apparaat dus via DHCP een aanvraag doet voor een “random” ip, zal de DHCP server dit ip terug geven.

een Dubbel nat is wanneer je twee DHCP router achter elkaar zet, gezien de vragen die je hebt zou ik dit niet adviseren. Aangezien je netwerk kennis een stuk hoger moet zitten en de voor en nadelen van een DMZ moet weten en de benodigde portforwards moet realiseren om functionaliteit naar je safe LAN te brengen.

Je zal inderdaad je time capsule in brug mode moeten zetten om dubbel nat te ver komen, het netwerk achter je TC zit zal dan deel nemen aan het netwerk dat je router aanmaakt.

Bijdrager
    johnkeates

De modems van KPN worden 99% op slot gezet. Meestal mag je nog net je SSID veranderen.

Bijdrager
    Donald D.

Beste Madcat,

Dank voor je uitvoerig antwoord. Het is mij echter nog niet helemaal duidelijk.

Dubbel NAT is wanneer je twee DHCP routers achter elkaar zet. In mijn geval dus het KPN modem en de TC.
    In de brugmodes heb ik in feite de TC uitgezet. Ik neem aan dat dat betekent dat de TC geen DHCP meer doet en de IP adressen worden uitgedeeld door het KPN modem.
    De WLAN van het KPN modem heb ik ook uitgezet!!!!

Het uitdelen van de IP adressen via DHCP gebeurt echter willekeurig (random). Iedere keer als ik een device open heb ik de kans dat dat device een ander IP nummer krijgt toebedeeld dan de voorgaande keer.

Zo kan het dus voorkomen dat ik mijn apple TV aanzet en aldaar niet meer de toegang heb tot mijn MAC.
    Als ik op dat moment ITunes even sluit en opnieuw open krijg ik weer toegang via de apple TV.

Alles werkt uiteindelijk wel maar ik heb er geen goed gevoel bij.

1. Wie doet nu NAT en wie doet DHCP (modem of TC??)
    2. Is het overstaande een juiste weergave?

Ik hoop dat ik iet al te verwarrend ben met het bovenstaande.

vr.gr.
    Donald D.

Bijdrager
    Donald D.

Hoi,

Helaas is het mij nog niet helemaal duidelijk. Wie kan mij vertellen hoe het werkt.
    Ben ook blij met verwijzing naar een site of literatuur
    Hoor graag.

Donald D.

Bijdrager
    TheBigZ
    Donald op 12 januari 2012

Het uitdelen van de IP adressen via DHCP gebeurt echter willekeurig (random). Iedere keer als ik een device open heb ik de kans dat dat device een ander IP nummer krijgt toebedeeld dan de voorgaande keer. Zo kan het dus voorkomen dat ik mijn apple TV aanzet en aldaar niet meer de toegang heb tot mijn MAC.

De IP nummers zouden jou ook helemaal niet moeten boeien.

Je kunt beter ipv IP nummers de netwerknaam van een device gebruiken. Dan wordt automatisch het juiste device gekozen als het (lokale) IP nummer gewijzigd is.

Zo’n netwerknaam ziet eruit als: “iMac.local”.

Bijdrager
    Donald D.

Ik kan dus kiezen voor de netwerknaam van het device.
    ik zal dit dus handmatig moeten doen of ergens iets vinken waardoor gekozen kan worden voor de netwerknaam. De IP nummers zijn toch automatisch toegewezen?

Mijn vraag: waar vind ik de netwerknaam en waar voer ik deze in?

Bijdrager
    TheBigZ

De netwerknaam van je Mac is de computernaam, plus “.local” erachter.

http://support.apple.com/kb/HT1549?viewlocale=nl_NL

Die naam voer je in overal waar je toegang tot bestanden op je Mac wilt hebben.

Bijdrager
    Donald D.

Ok TheBigZ ik ga ermee aan de slag.
    Thanx…………..

Bijdrager
    Donald D.

Heb inmiddels mijn TC in de brugmodes gezet. Kreeg signalen van “dubbel NAT”.
    In de brugmodes zetten betekent dat je dus je TC uitschakelt !

Betekent dat nu ook dat NAT, DHCP en in feite de hele netwerkconfiguratie wordt gedaan door mij KPN ZTE modem? Dat ik dus de TC nu alleen maar gebruik voor de automatische back-up en nu verder niets meer is als een een “schakelkastje”.

Bijdrager
    TheBigZ
    Donald op 25 februari 2012

In de brugmodes zetten betekent dat je dus je TC uitschakelt !

Nee, je schakelt daarmee alleen de routerfunctie van de TC uit. De router wordt een switch. Verder functioneert de TC normaal.

Bijdrager
    Donald D.

“De router wordt een switch. Verder functioneert de TC normaal “
    Wat betekent dit?
    Wie doet nu NAT en DHCP? Mijn modem toch?
    Wat doet TC dan nog behalve Wifi?

Ik heb Wifi uitgeschakeld op hef modem.

Wil hier eg graag meer over weten.

Bijdrager
    johnkeates
    Bijdrager
    Donald D.

Ik weet wat NAT en DHCP is.
    Ik wil alleen graag weten wat mijn TC nog doet binnen mijn netwerk als hij in de brugmodes staat.
    Dit vind ik niet. Wellicht dat ik ergens iets mis.

Overigens grappig hoe die verwijzing van je loopt via het Google veld:smile:

Bijdrager
    TheBigZ

Je TC doet nog steeds alles wat ie voorheen deed, behalve nieuwe IP nummertjes uitdelen aan de apparaten in je netwerk.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom je zo druk maakt over brugmodus. Het werkt nu toch goed bij jou?

Bijdrager
    Donald D.

Ja werkt perfect.

Maar soms is het ook leuk te weten waarom? En vooral HOE het werkt. Maakt deze hobby juist zo leuk:nerd:

Vandaar.

Bijdrager
    johnkeates

Nou, het is vrij simpel;

1. Je modem, die doet NAT, dat moet wel, want die heeft aan 1 kant het externe adres, en aan de andere kant interne adressen die vertaald moeten worden. Network Address Translation dus. Die interne adressen kunnen automatisch of handmatig gemaakt worden, bijv automatisch, met DHCP. Dan worden alle apparaten op aanvraag van een intern adres voorzien, en als ze met de buitenwereld verbinding maken wordt het interne pakketje met informatie vertaald met het externe adres (dus stel dat er eerst stond: 192.168.1.123 wil iets hebben van 12.23.45.123, staat er nu: 86.23.34.1 [extern voorbeeld adres] wil iets van 12.23.45.123). Als er dan wat binnen komt wordt het weer terug vertaald en is de communicatie rond.

2. Je TC doet nu alleen maar IP forwarding, of op de switch, Layer 2 forwarding (Ethernet frames worden direct doorgestuurd). Wifi gedeelte doet Layer 3 forwarding, en software matig Layer 2 forwarding (alles wat op wifi binnenkomt wordt naar de switch gestuurd, maar dat gaat vai de software, om dat de switching hardware geen wifi heeft). Wifi = 802.11(a/b/g/n) in dit geval, en ‘de rest’ (NAT, DHCP, switching) hebben daar weinig mee te maken. NAT en DHCP komen NA het wifi of ethernet gedeelte. Je kan dus stellen dat het los van elkaar staat in dit geval, voor de duidelijkheid.

3. Stel dat je dus op een iPad lekker gaat internetten, dan heb je:

[ IP Pakketje van iPad] -> Wifi iPad -> Wifi TC -> TC Switch -> Ethernet -> Modem -> NAT -> Externe poort -> Buitenwereld

Bijdrager
    Donald D.

Tja …..wat je simpel noemt.
    Geweldig bedankt. Kan hier heel veel mee.

Als je ooit nog tijd/zin hebt zou ik graag willen weten hoe je die verwijzing/animatie maakte naar google.

Goed weekend,
    Donald

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    Pantac

Hi, ik heb dezelfde configuratie. Nadeel van brugmodus van de TC is dat je de optie “gastnetwerk” verliest. Die vraagt ook om NAT en DHCP volgens mij. Iemand daar een oplossing voor? Of anders gezegd, kan dubbel NAT kwaad?

Leon

Bijdrager
    TheBigZ

Sommige dingen (zoals printen op een netwerkprinter) gaan soms niet of minder makkelijk als er een router tussen zit.

Dat je geen gastnetwerk hebt vind ik persoonlijk geen probleem. Mijn gasten mogen op mijn eigen draadloze netwerk. Zo mogen ook op mijn WC als ze nodig moeten….:smile:

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.