30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    Fireman

NAS wordt niet gevonden

Ik heb dus een DS211j aangeschaft.

Nu zou het moeten zijn dat het plug and play is. Maar schijn bedriegt.

Tot nu toe wordt mijn DS211j niet gevonden. Ik heb een iMac, Airport express en dus de DS211j. Ook heb ik vanuit de meter kast een UTP kabel beschikbaar om mijn internet in het netwerk te brengen.

Tot nu toe blijft het status lampje (oranje) knipperen. LAN staat nu stil (brandt groen) omdat ik met een klein UTP kabeltje de DS211j verbonden heb met mijn iMac. Disk2 lampje brandt half, niet echt zo fel als LAN. Onder de usb poort op de voorzijde zit nog een knopje met een C er op en rechts daarvan een groen lampje. Deze knippert ook.

Wat staat er verkeert en/of wat moet ik doen?

Situatie nu: iMac verbonden met een UTP kabel naar de DS211j. Ik heb op “zoeken” gedrukt in het programma “synology assistent”

Bijdrager
    Nickalicious

Ik denk toch echt dat het in je netwerk zit, waarop staat je iMac aangesloten? Zelfde netwerk als de Synology?

Bijdrager
    Fireman

Moet ik specifiek aanzetten in mijn iMac? Netwerkinstellingen?? Of juist in mijn airport express?

Hoe ik het begrijp dan komt de kabel vanuit de modem in de NAS. Mijn airport express blijft gewoon in de lucht omdat die mijn netwerk/wifi in stand houdt.

Mijn airport express werkt overigens prima.

Bijdrager
    MacMeijers

Je moet je Synology verbinden met je airport express via die UPT kabel, en dan wordt ie in het netwerk opgenomen. Als je dan de Synology assistent laat draaien op je Mac dan zie vanzelf de DS211 verschijnen, geen kunst aan:razz:. Vervolgens kun je in DSM je DS211 in een browservenster configureren

Bijdrager
    chronos

Ik zou sowieso je Diskstation even van je Mac af halen. Vervolgens:

Als ik het goed heb gaat er een UTP kabel vanuit jouw modem je airport express (AE) in en maakt jouw Mac draadloos verbinding met je AE? Vervolgens heb je de Synology DS211 met een UTP kabel verbonden met het modem?

Als je verder geen gekke instellingen hebt gedaan zou Synology assistent je DS211 zo moeten vinden.

Welk OS heeft je Mac? Als dat Lion is moet je sowieso zorgen dat je de beta van DSM 3.2 installeert, wil je er echt wat mee kunnen. Moet je overigens wel eerst je Diskstation voor kunnen benaderen ;).

Bijdrager
    Fireman

Ik heb zojuist even mijn DS211j met een UTP met de airport express verbonden maar helaas geen resultaat.
    Moet ik iets aanvinken in de computer?

Ik gebruik 10.6.8 ( SL )

Nu ben ik nog van alles aan het proberen. Maar volgens de verhalen moet ik mijn UTP vanuit de modem in de DS211j prikken en niet meer in mijn airport express. Klopt dat?

Bijdrager
    chronos

Ik heb geen idee hoe een config werkt door de Diskstation te verbinden met je AE, hoe krijgt je AE dan nog verbinding met het modem en jij internet op je Mac? ook draadloos?
    Denk dat je kansen veel groter zijn op een werkende verbinding als je de Diskstation aan je modem hangt met een UTP kabel. Succes!

Bijdrager
    MacMeijers

normalerwijs start je de DS211 opnieuw op, (zou ook je AE een keertje kunnen laten herstarten). Dan start je de Synology Assistent op je Mac, en die vindt dan je DS211. Je hoeft verder in je Mac niet aan of uit te zetten.

Bijdrager
    Fireman

Nee, volgens de verkoper behoud ik mijn netwerk ( met de airport express ) ik verdeel dan geen internet omdat de UTP kabel vanuit mijn UPC modem in de NAS DS211j moet. Klopt dit ? Hebben jullie dit ook zo?

De DS211j moet dan herkend worden in het draadloze netwerk van de airport express. Maar tot op heden nog niets herkend. Vandaar dat ik denk dat ik een bepaalde instelling moet doen in het programma van de airport express, om de DS211j te herkennen. Maar wat?

Volgens mij kan ik weinig verkeerd doen aan de DS211j.

Bijdrager
    MacMeijers

Je behoudt ook gewoon je netwerk, maar je DS211 wordt inderdaad gewoon herkend in je huidige netwerk. Ik doe het al zeer vele jaren zo, en het werkt echt zo. Je UPC kabel moet gewoon alleen in je Airport Express, en niet in je NAS. En een andere UTP kabel moet van je NAS naar je Airport Express. Als je op je NAS wat met internet wilt kun je dit later met DSM configureren.

Bijdrager
    chronos

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe je twee UTP kabels in een airport express doet? Mijn airport express heeft maar 1 ingang voor een UTP kabel…

Bijdrager
    Fireman

Inderdaad, ik heb ook maar 1 UTP op mijn AE

Bijdrager
    chronos

Werkt het nou al of niet?

Om maar even terug te gaan naar de basis:

Als je UPC modem meerdere ethernetpoorten heeft zou ik de Diskstation daarmee verbinden, net als de airport express. Heeft je UPC modem maar 1 ethernetpoort, koop dan een switch oid en verbind je Diskstation en airport express met de switch. Dan werkt het vast wel.

Bijdrager
    TheBigZ

Even kort:

Je hebt een kabelmodem van UPC (dwz alleen een modem, geen modem/router) met één ethernetpoort.

Je hebt een AirPort Express (geen Extreme).

Dan gaat dit dus niet werken.

Je zult je NAS op een van de ethernetpoorten van je (nog aan te schaffen) router moeten aansluiten.

Oplossing: koop een andere router.

Bijdrager
    Fireman

Dus je MOET een aparte router er tussen hebben?

Gewoon een simpele van een € 10,- is ook al OK?

Bijdrager
    chronos

Switch van € 10 moet goed zijn ja.

Bijdrager
    TheBigZ

Een switch gaat niet werken (als je alleen een UPC modem en een AirPort Express hebt).

Een N-router koop je zo’n beetje vanaf €25.

Bijdrager
    chronos

Als het UPC modem geen dhcp bevat moet je inderdaad een router en geen switch er tussen stoppen.

Bijdrager
    TheBigZ

chronos en ik zijn het eens, dus Fireman, je weet wat nu te doen.:lol:

Bijdrager
    MacMeijers

chronos en ik zijn het eens, dus Fireman, je weet wat nu te doen.

Agree!

Bijdrager
    Fireman

Waar moet ik specifiek om vragen? Ik had het niet eens over een switch gehad nl.

Een N-router dus… Wat geeft daarin het specifieke verschil tov het signaal uit de kabel die ik nu uit mijn UPC modem krijg?

Bijdrager
    Fireman

Wat te doen als je geen internet zou hebben en geen bestaand netwerk. Hoe sluit je deze DS211j dan aan op een iMac? Ik wil dat eerst eens proberen. Dan kan ik zien of het überhaupt wel werkt.

Bijdrager
    Fireman
    Bijdrager
    TheBigZ

@Fireman: Vertrouw me, met een router aangesloten op je UPC modem heb je die NAS zo aan de praat.

Je kunt in principe iedere router kopen, zolang ie maar meerdere ethernetpoorten heeft.

Nog één ding om op te letten: de snelheid van je Mac naar je NAS wordt beperkt (tot max 12MB/s) als je een hele goedkope router koopt met 100Mbps ethernetpoorten. Een betere investering is een router met gigabit ethernet.

Bijvoorbeeld deze: D-Link DIR-652

Bijdrager
    TheBigZ

@Fireman: Ik zag dat je eerder al de nodige vragen hebt gesteld mbt de Synology NAS. Dat draadje had ik gemist. Aangezien je nu al de NAS hebt zullen de antwoorden daarop misschien niet meer nodig zijn.

Welke NAS kopen

Bijdrager
    chronos

Gezien de vragen die topicstarter stelt, is deze volgens mij niet echt bedreven met het aanleggen van netwerken e.d… Dus zal ik de config nog een keer vanaf het begin uitleggen.

1. Verbind je UPC modem met je (gigabet) router met meerdere ethernetpoorten. Zorg dat de UTP kabel (minimaal) Cat 5e is. Zorg tevens dat de router z’n DHCP client aan heeft staan.

2. Verbind router met Airport Express door middel van een UTP kabel.

3. Verbind router met Synology diskstation door middel van een UTP kabel.

4. Zorg dat je Mac draadloos verbinding heeft met je airport express.

5. Laat je Mac met behulp van de Synology assistent zoeken naar je diskstation. Die moet dan gevonden worden.

6. Doe je instellingen…

Om ook maar meteen een antwoord te geven op de vragen die je in het andere topic stelt:

Kan je extern inloggen: ja, zal je wel de noodzakelijk instellingen voor moeten doen.
    Kan je jouw airport express naast je stereo zetten: ja, zolang je Mac dan nog wel verbinding kan krijgen.
    Muziek afspelen: je kan op de diskstation de itunes server aanzetten. Vervolgens je muziek op je diskstation opslaan, met Itunes op je Mac deze muziek benaderen en via je airport express op je stereo afspelen.

Bijdrager
    mark-a-mac

In die config zul je de Express nog in brugmodus moeten zetten. Maar ik zie niet in waarom je naast een router met WiFi nog een Express zou moeten gebruiken voor je draadloos netwerk (behalve als AirTunes/AirPlay-client of als tweede wireless access point op een plek in je huis waar je te weinig signaal hebt).

Bijdrager
    Fireman

Bedankt allen,

Om het uit te proberen heb ik gisteren een router van € 10,- gekocht.(bedraad, geen wireless) Ik weet het is een megabit en geen gigabit router. Hoeveel zal dat uitmaken in snelheid?

Ik heb dus nog even mijn airport express nodig. Binnenkort neem ik waarschijnlijk een draadloze gigabit router ( via UPC, is een nieuwe actie )

Eigenlijk liep alles vrij soepel. Heb verbinding en zie alles verschijnen.
    Ik heb wat gedeelde mappen gemaakt ( voor de gezinsleden )

Nu kan ik ook mijn NAS bereiken vanaf het internet. Ik doe dit door mijn IP-adres in te vullen en dan krijg ik mijn inlog scherm. Is dat alles ?? Want die EZ wizard heb ik eigenlijk niet gebruikt. Ben ik dan wat vergeten?

In plaats van mijn ip adres elkekeer in te vullen zou ik graag een domeinnaam willen. Kan ik dat op mijn NAS creëren? Of moet je dat via zo’n internet bedrijf kopen ( per jaar ofzo )

Verder kan ik nog instellen dat elke gebruiker een eigen wachtwoord creëert.

Dat iTunes dat ga ik morgen even doen. Er is zoveel in te stellen.

Bijdrager
    TheBigZ

Zie voor de snelheden die je kunt halen met jouw NAS, mits niet afgeremd door 100Mbps (12MB/s) ethernet:
    http://www.synology.com/products/performance.php?lang=enu#tabs-2

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.