16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Sonja Duplex

NAS – WD My Cloud EX2 Ultra NAS – 12 TB

Gegroet

Momenteel maak ik regelmatig een back up via TM op een externe HD. Een kopie ligt bij mij thuis, een andere kopie op een ander adres. Maar het is omslachtig, tijdrovend en ik moet er om de zoveel tijd aan denken. Hoog tijd voor een alternatief.

Is een NAS een goed oplossing. Ik heb momenteel een WD My Cloud….. 12TB op het oog. Maar ik heb daar een aantal vragen rond waar ik niet meteen een antwoord op vind. En in deze tijden in even in een winkel binnenspringen, gaat niet echt. Vandaar

Kan ik een NAS partitioneren en verschillende delen aan verschillende mensen toewijzen? Met 12 TB heb ik plaats genoeg om 2 nichtjes (met Mac) ook op een ander adres een back up te laten maken.

Kan ik een deel van partitioneren voor Windows? Mijn ouders zijn niet altijd even handig met PC en durven al eens iets verloren te doen. Kunnen zij daar ook een back up op maken?

Misschien overdrijf ik, maar ik wil back ups op verschillende plaatsen bewaren. In deze NAS zitten 2 schijven. Kan ik op schijf 1 een back up maken en die schijf er permanent in laten steken.  Schijf 2 zou dan af en toe ingestoken worden om een kopie van schijf 1 te maken. Weet niet of het logisch is en zinvol.

Heeft er iemand ervaring met deze NAS? Of zijn er een aantal dingen waar ik specifiek op moet letten? Kan ik deze NAS gebruiken om bv een website op te hosten? Ik lees ook veel over packages en apps, maar wat moet ik daar mee?

Ik heb dus een heleboel vragen over zo’n NAS waarvoor ik op zoek ben naar een antwoord alvorens zo’n ding aan te kopen. Ik vind het net iets te prijzig om het even aan te kopen om te proberen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Sonja

Bijdrager
    Vilscon

Vooraf gezegd en even eerlijk: Ik heb driekwart van je bericht niet gelezen, maar zag “WD My Cloud 12TB” en wilde vooral daarop reageren.

Waarschijnlijk is één van de redenen dat je kiest voor een NAS van WD het prijskaartje, maar laat je niet bedriegen. Mijn ervaring stamt uit 2012, dus er zal een hoop veranderd zijn. Desalniettemin is WD qua NAS nog steeds niet een van de toppers, dus vandaar het volgende:

Overweeg een Synology of QNAP. Mijn voorkeur (wij van WC-eend) gaat uit naar Synology “omdat het gewoon werkt”. Het is ontzettend gebruiksvriendelijk en zeer breed te gebruiken, inclusief TimeMachine back-ups. Als je tóch een flink bedrag gaat uitgeven, dan maken die extra €150-250 ook niet heel veel meer uit. Mogelijk is het volgende ondertussen ook al veranderd, maar destijds kon je de schijven van een WD niet verwisselen, terwijl dat bij een Synology altijd wel kan (je koopt ze tenslotte zonder schijven (hooguit combi-deal)). Met oog op eventueel uitbreiden of bij schijf-uitval kan je aanpassen waar nodig.

Het is wat je zegt “prijzig om even te proberen”, maar onderzoek daarom ook even goed het verschil tussen beide. Er zijn tal van mensen die nog een Synology uit 2012 gebruiken en ik vermoed dat je dat niet kan zeggen van een WD MyCloud.

Ik volg dit topic om op later moment je mogelijk verder te helpen, alsmede te zien wat jij en anderen zeggen:)

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 3 weken geleden door Vilscon.
    Bijdrager
    TheBigZ

https://tweakers.net/pricewatch/491781/wd-my-cloud-ex2-ultra-12tb/specificaties/

Mensen vanaf een andere locatie (dan bij je thuis) op jouw NAS een backup laten maken, zou ik niet aan beginnen. Het kàn, in principe, maar dan moet je er wel de benodigde kennis voor hebben, en tijd in willen steken.

Verder ga ik met Vilscon mee in zijn advies voor een Synology of QNAP NAS.

Bijdrager
    GoeieDag

En voor een NAS maakt het (in principe) niet uit met welke computersysteem je werkt. Je hoeft ‘m niet te formatteren voor Mac òf PC, zoals een USB HD.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

+1 (TheBigZ, GoeieDag ook trouwens) mee eens. En verder:

verschillende delen aan verschillende mensen toewijzen‘: dat kan. Het is alleen voor die verschillende mensen op afstand (ouders, nichtjes) niet handig, hun internet upload snelheid is waarschijnlijk veel lager dan de download snelheid dus als zij een backup op afstand gaan maken zou dat heel traag kunnen zijn. Dat ligt niet aan jou, zo werken internetabonnementen nou eenmaal (behalve glasvezel).

Kan ik op schijf 1 een back up maken en die schijf er permanent in laten steken.  Schijf 2 zou dan af en toe ingestoken worden om een kopie van schijf 1 te maken. Weet niet of het logisch is en zinvol.‘ : nee dat is zeker niet logisch, of zinvol. Een schijf haal je alleen uit je NAS als ie stuk is, normaal gesproken stel je op je NAS een bepaald RAID level in. Dat klinkt ingewikkeld maar wil zeggen dat je die 2e (of 3e, of 4e..) schijf in de NAS hebt om een zelf een backup te hebben als de andere schijf stuk gaat. Het onlogische aan je verhaal is dat je voor het gedoe van een schijf bij iemand anders bewaren een oplossing zoekt, aan een NAS denkt, maar dan alsnog een schijf eruit wil halen om ergens anders te bewaren 😉.

Je kunt een website hosten op je NAS, dat is weer ‘een vak apart’. Dan is je eigen upload snelheid weer van belang, en hoeveel traffic je op die website verwacht. Er zijn veel makkelijkere online oplossingen om een website te hosten, een NAS is daarvoor niet de eerste keus ook al kan het technisch.

Zie trouwens ook de reactie hier (onderaan) van GoeieDag over ‘brand & diefstal’. Het antwoord op je vraag is misschien eenvoudiger, vergeet het fysiek slepen met schijven. Maak een betrouwbare dubbele backup thuis (en eventueel een online backup als extra zeg ik er dan bij).

Bijdrager
    Sonja Duplex

Alvast bedankt voor jullie informatie. Om er even op in te pikken.

Momenteel kan ik deze NAS voor 320 euro kopen. De versie van 8 TB is momenteel te koop voor een 255 euro. Ter vergelijking: de versie van 8 TB staat bij Coolblue momenteel 408 euro. De versie van 12 TB kost bij Van den Borre al 575 euro.
    Daarnaast kan ik wel iets van Synology zetten. Maar dit kost al wel direct wat meer.

Wat familie back ups laten maken op die NAS betreft, ben ik nog niet helemaal mee. Mijn laptop gaat via wifi naar router en zo met kabel naar NAS. Bij familie zou dat niet anders zijn. Ik zie eigenlijk het verschil niet zo goed.
    Moest dat nu echt niet te goei werken of moeilijk om op te zetten, dan is dat ook nog maar zo. Het leek me een goed idee voor hen om dit te kunnen doen.

Dan zou ik uiteindelijk die NAS enkel gebruiken om back ups te maken enerzijds en anderzijds om alle foto’s en muziek daar op te zetten. Zo blijven ze toegankelijk en maak ik veel plaats vrij op de laptop. Dan lijkt me zoiets van Synology al wel heel duur.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Sonja Duplex op 24 november 2020 om 12:35
    Wat familie back ups laten maken op die NAS betreft, ben ik nog niet helemaal mee. Mijn laptop gaat via wifi naar router en zo met kabel naar NAS. Bij familie zou dat niet anders zijn. Ik zie eigenlijk het verschil niet zo goed.

Alleen even dit punt: de upload snelheid van veel internetabonnementen is bedroevend laag vergeleken met de download snelheid zoals ik al zei. Meestal veel trager dan jouw WiFi verbinding in huis. Daar merk je normaal weinig van omdat de meeste mensen niet veel uploaden. Het verschil met je laptop binnen en je familie is dat de data eerst bij hun het huis uit moet voordat het bij jou aankomt, jouw data niet. Daar zit de beperkende factor. Comfortabel zal het niet zijn, zeker als het om regelmatige backups gaat die vele GB’s groot kunnen zijn.

Bijdrager
    Dorkiban

Ik vermoed nu dat de familie op hetzelfde adres woont. Dan geldt bovengenoemd bezwaar natuurlijk niet.

Bijdrager
    GoeieDag

Sonja Duplex op 23 november 2020 om 15:20

.

…2 nichtjes (met Mac) ook op een ander adres een back up te laten maken.

Dat dus.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Dorkiban op 24 november 2020 om 15:5

Ik vermoed nu dat de familie op hetzelfde adres woont. Dan geldt bovengenoemd bezwaar natuurlijk niet.

Inderdaad GoeieDag. En de ouders werden nog genoemd, dus ik had al steeds het vermoeden dat het over minimaal twee andere adressen ging @Dorkiban. Maar ik hoop dat Sonja Duplex begrijpt wat het verschil is tussen zelf je eigen backup thuis maken en andere mensen dat bij jou laten doen. Ja het kan, nee het is niet handig tenzij ze een snelle glasvezelverbinding hebben.

Bijdrager
    Sonja Duplex

Ik heb nog eens alles op een rijtje gezet:

Waarom ik een NAS zou willen kopen?

• Automatisch back ups maken van Mac via TM.
    • Foto’s, muziek,… toegankelijk maken via verschillende toestellen.
    • Aparte back up van belangrijke bestanden.
    • Schijfruimte op Mac vergroten (door foto’s etc op NAS te zetten)
    • Kleine bestanden up en downloaden voor bewerking (Zoon heeft PC met kleine HD, dus als hij via NAS kan werken, houdt hij ook voldoende ruimte op HD).
    • Eventueel hetzelfde met grote bestanden (filmbewerking etc).

Waar ik mijn NAS (momenteel) niet voor wil gebruiken?
    Het is niet gezegd dat ik onderstaande dingen ooit zal doen. Opslag door derden is al aangegeven dat dat een lastige wordt, maar dat wordt dan nog een plezante uitdaging voor mezelf om dit uit te vogelen.

• Streamen media
    • Opslag door derden (daar dienen dan de nachten voor)
    • hosten website
    • Andere nog te ontdekken dingen.

Wat is me nog niet duidelijk?

• Een back up maken van slechts bepaalde delen. Zal wellicht kunnen…
    • Die apps

Ik heb jullie posts goed gelezen en daarom ook nog eens tal van webpagina’s

Synology is veel robuuster dan een WD. Het biedt meer mogelijkheden. Is gebruiksvriendelijk,… Kortom: beter, maar prijziger. Bij WD krijg je veel (opslagruimte) voor je geld. Maar ik merk en lees dat er veel koele minnaars zijn omdat het in brede zin onderdoet voor Synology.

Wetende dat ik er ook weer niet al te veel geld wil uitgeven, dacht ik aan de Synology 218. Lijkt me een goed iets te zijn, dat ook aan mijn verwachtingen kan voldoen. Moet er dan nog wel 2 schijven bij kopen, maar dan is dat nog maar zo.
    Eerlijke vraag naar jullie al even eerlijke mening (mag ongenuanceerd zijn): Wat kies ik het beste volgens jullie:

• WD: beperkte mogelijkheden, veel opslag voor weinig geld.
    • Synology: mogelijkheden, robuuster, duurder.

Groeten Sonja

PS: nog 1 vraag omdat het nu zo eenmaal in mijn systeem zit. Ik wil toch een aparte (kleinere schijf) ergens anders bewaren met belangrijke data. Is het zinvol en mogelijk om naast 2 gelijke en grotere schijven (2x 6TB), een kleinere schijf te komen (3TB) om daar dan een aparte back up (van het geheel of enkele mappen) op te maken?

Ik weet het. Het zijn veel vragen. Maar het bos en de bomen…

Bijdrager
    TheBigZ

Eerlijke vraag naar jullie al even eerlijke mening (mag ongenuanceerd zijn):

Wat kies ik het beste volgens jullie:

– WD: beperkte mogelijkheden, veel opslag voor weinig geld.
    – Synology: mogelijkheden, robuuster, duurder.

Eerlijk antwoord: de door jou genoemde DS218 plus twee keer de WD Red 4TB of WD Red 6TB.

Heb je uiteindelijk tóch nog WD schijven.:-)

Bijdrager
    Vilscon

Ik gooi nog even wat willekeurigs in het topic. Iets wat ik enkel 10 jaar geleden ooit gedaan heb..

Je ook namelijk ook gewoon voor €100 een externe harddisk ((eventueel SSD) kopen met USB-aansluiting en die hangen aan je router. Dit werkt dan enkel bij je thuis, maar op die wijze heb je door het hele huis, mits kabel of WiFi aangesloten, toegang tot die schijf. Eveneens zou je dan, als goed is, TimeMachine backups automatisch kunnen doen. Aangezien je dat kan, heb je ook constant toegang tot extern opgeslagen data, zoals foto’s.

Het is een hele goedkope tussenoplossing en wellicht overwegen waard. Maar nu het toch Black Friday is.. Wellicht dat je ergens een goede Synology deal kan vinden.

Bijdrager
    GoeieDag

Leuk idee, maar TM gaat daar niet op werken.

Bijdrager
    Sonja Duplex

And the winner is… TheBigZ!!!!!

DS218 + 2x 6GB WD.

Merciekes voor de reacties.

Bijdrager
    TheBigZ

Veel plezier met je aanwinst!(y)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.