22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    MacSjon

NAS voor TM & data

Aan mijn Airport Extreme hangen ondertussen een aantal verschillende schijven, maar ik word een beetje gek van al die losse rommel van adapters en snoeren om de boel aan elkaar te verbinden. Nu heb ik verzonnen om alle losse schijven te vervangen voor 1 NAS met meerdere schijven zodat alles verzamelt is in een apparaat.

Ik heb ondertussen uitgevonden dat je een NAS kunt gebruiken voor Time Machine (TM). Wat ik ook weet is dat je normaal gesproken op een TM schijf niet nog iets anders kunt doen, zoals tevens data opslaan. Nu is mijn vraag of je een NAS zo kunt ‘inrichten’ dat je deze kunt gebruiken voor beide, dus zowel TM als data opslag?

Bijdrager
    victor93

als je de schijf partitioneert in 2 delen, dan gebruik je de ene helft voor Time Machine, en de andere helft voor bestanden.

Bijdrager
    Sascha
    MacSjon op 30 november 2010

Wat ik ook weet is dat je normaal gesproken op een TM schijf niet nog iets anders kunt doen, zoals tevens data opslaan.

Dat kan wel degelijk !

Je moet er wel rekening mee houden dat Time Machine alle capaciteit zal gebruiken die nog vrij is. Maar dat kan je met een simpel Terminal-commando veranderen…

Bijdrager
    MacSjon
    Sascha op 30 november 2010

Dat kan wel degelijk !

O? Vertel! Voor zover ik weet accepteert TM het niet als er al data op een schijf staat, maar er is vast een truck voor om dit toch voor elkaar te krijgen.

Bijdrager
    Sascha

Time Machine mopperd daar niet over hoor.

Ik heb het zelf zo. Ik heb zelfs meerdere Macs die allemaal tezamen op één externe harde schijf backuppen.

Bijdrager
    MacSjon

meerdere Mac’s op een schijf is idd geen probleem maar bij mij gaat hij zeuren als ik er ook data op kwijt wil. Zal toch nog eens testen want het is wel al een tijdje terug dat ik dat voor het laatst geprobeerd heb…

Bijdrager
    MacSjon

net even een paar simpele bestandjes op de schijf gezet en daarna TM aangeslingerd. Wijzigingen berekenen… (dus even afwachten of hij ook echt van start gaat)

Bijdrager
    Sascha

Normaal gezien wel.

Bijdrager
    Pieterr

Dat zeuren doet Time Machine alleen als je een nieuwe schijf direct op je computer aansluit.
    Bij een netwerkschijf werkt het net iets anders. Daar wordt een sparsebundle gebruikt waarvan je de maximale grootte kunt instellen bij het aanmaken. (Je kunt later ook nog eventueel resizen).

Voor meer details zie http://www.readynas.com/?p=253
    “Making Time Machine work with the ReadyNAS”

Bijdrager
    MacSjon

@ Sascha: Werkt idd als een zonnetje ook al staat er dus data op dezelfde schijf.

Tnx Pieterr voor de uitleg waarom het voorheen niet gelukt is en nu wel. Vandaag ook maar eens kijken wat voor interessante info er nog staat in je linkje

Bijdrager
    paradoxdesign

qnap (.com) levert erg leuke nassen…je kunt daarin naast je data shares ook gewoon een x amount diskspace reserveren voor je TM backups..bijkomend voordeel dat je data ook nog eens op een RAID staat..
    Verder kletst hij ook iTunes server, AFP, SMB, NFS, heeft downloadsoftware (torrent en newsgroups) en is erg snel in je netwerk..check eens de ts259pro+..aanrader…

Bijdrager
    MacSjon

Mooi is anders maar gelukkig zoek je daar geen NAS op uit

Verder zien de features van de Qnap er goed uit (oa. een handige TM integratie).

paradoxdesign op 01 december 2010

check eens de ts259pro+..aanrader…

Ik vraag me af of ik voldoende heb aan een NAS met maar 2 schijven want ik moet 2 iMac’s en 1 Air back-upen (+/- 3TB) en dan heb ik het nog niet over de data. Gelukkig is hij er ook als een 4 schijfuitvoering, maar dan betaal je weer de hoofdprijs. Denk dat ik maar eens ga kijken bij de no-pro uitvoeringen.

Bijdrager
    paradoxdesign

:) No-pro is no-go..!;)
    Je hebt je macjes flink volgestopt iig!:)
    Kijk ook eens naar de thecus nasjes (thecus.com) schijnt erg goed te zijn volgens mijn leverancier..heb er alleen zelf nog geen ervaring mee..moet zeggen dat de qnaps mij erg goed bevallen..maar idd..meer schijven is meer pegulanten..en nog een aanrader, kies voor server-grade disken, of 24/7 use zeg maar..daar heb je het langst plezier van.

Bijdrager
    Pieterr

@MacSjon: Wat is je budget voor de NAS?
    Synology is ook een goed merk NAS, met prettige software.

Bijdrager
    MacSjon

Ja ik kan natuurlijk ook mijn Mac’s eens opschonen ipv dat ik zoveel backup ga zoeken :-S

Voor die honderd euro meer voor een pro heb ik vast een hoop handige extra’s die ik later ga missen?

Server grade HDD zijn idd de beste optie, maar ik was toch van plan om de NAS te vullen met de HDD die ik nu heb liggen. Later upgraden moet geen probleem zijn lijkt me.

Kwa budget dacht ik aan iets van 500 euro (met hergebruik van schijven).

Ik had hier al een beetje gezocht en had ook al even gekeken bij Synology. Volgens mij is er weinig verschil met Qnap kwa prijs en functie dus dan zou de keus gemaakt worden op uiterlijk.

Bijdrager
    Pieterr

Synology en QNAP zijn een beetje de Nikon en Canon van de NAS sytemen. Ze doen weinig voor elkaar onder. Maar ik zou de keuze niet op hun uiterlijk maken; zo’n NAS zet je immers het best in de meterkast in de buurt van je router.:wink:

Bijdrager
    MacSjon
    Pieterr op 01 december 2010

Maar ik zou de keuze niet op hun uiterlijk maken; zo\’n NAS zet je immers het best in de meterkast in de buurt van je router.:wink:

haha ja dat bedoel ik. Als specs niet zoveel uitmaken komt het neer op uiterlijk en dat boeit niet

Bijdrager
    MacSjon

De knoop is doorgehakt en de NAS besteld. Het is een Qnap TS-419+ geworden. Een aantal goeie reviews gelezen en ook hier op het forum gaat het vaak tussen Qnap en Synology. Kwa features en prijs ontlopen deze elkaar niet zoveel dus dan maar kijken naar het gebruiksgemak en dan wint de Qnap het voor mij als ik kijk naar de interface (toch handig die online handleidingen).

Ook een leuk reclame filmpje (maken ze ook nog eens gebruik van Safari):
    http://www.youtube.com/watch?v=G1SHTAKc0CU&feature=player_embedded

De Pro modellen zijn vast beter maar zullen voor mij toch een beetje overkill zijn. Hoop niet dat ik hier later spijt van krijg maar dat zal wel meevallen. Tevens is het stroomverbruik van de no-pro wat vriendelijker

Iedereen bedankt voor de tips!

Bijdrager
    paradoxdesign

Vooral veel plezier toegewenst!:)

Bijdrager
    MacSjon

De Qnap 419P+ draait nu een tijdje en ik moet zeggen dat het er allemaal erg netjes uit ziet kwa behuizing en interface. Eerst even proef gedraait met twee oude schijven (uit een iMac G5) tot de Seagate constellation schijven (voorlopig 2) binnen waren. Nu die er in zitten kan ik echt aan de slag.

Gister dus voor het eerst TimeMachine aangezet om een volledige backup te maken. Vanmorgen was hij al/pas op 150GB en dat viel mij eigenlijk best wel mee. Voor mijn idee zelfs sneller dan voorheen met een USB schijf.

De Qnap heeft ook een iTunes server optie die ik al geprobeerd heb. Je krijgt dan in iTunes de NAS te zien als gedeelde bibliotheek (net zoals je andere computers op het netwerk ziet). Dat is prima, maar het jammere is dat er alleen ondersteuning is voor muziek en je dus voor je films een andere oplossing moet verzinnen.

Verder heeft de Qnap nog veel meer opties die ik nog niet heb uitgeprobeerd zoals een download center en media center (die je ook kunt benaderen via je iPhone/iPad). Nog genoeg uit te proberen dus, nu nog de tijd vinden om me daar in te verdiepen;-)

Bijdrager
    Pieterr
    MacSjon op 27 december 2010

Nog genoeg uit te proberen dus, nu nog de tijd vinden om me daar in te verdiepen;-)

Tis toch kerstvakantie?:wink:

Bijdrager
    MacSjon
    Pieterr op 27 december 2010

Tis toch kerstvakantie?:wink:

Voor de meeste mensen wel ja. Helaas heb ik het verkeerde werk gekozen (financieën) en is dit dus een van de drukste perioden van het jaar. In maart heb ik vakantie dus nog even geduld:cry:

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.