15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    michael@madebyus.be

NAS voor thuiskantoor

Hallo,

Ik ben ondertussen al een weekje of twee bezig met alle informatie over NAS systemen te verzamelen. Ben zelf een Apple fan en een leek in al die ietwat PC achtige specificaties, maar het begint te komen. Onlangs heeft mijn Lacie schijf weer eens problemen gegeven waardoor ik mij toch zorgen begin te maken over data verlies.

Ondertussen is mij al duidelijk dat ik een Synology wil kopen, maar twijfel nog tussen enkele toestellen. Het budget is niet het belangrijkste, maar ook niet onbeperkt.

Mijn situatie

Thuiskantoor (grafische sector) met 2 Macbook Pro’s, iPad, 3 iPhone’s, Airport Extreme en Airport Express. Voor cloud-services gebruik ik Dropbox en iTunes Match. Dit zal in de toekomst zeker nog uitbreiden, dus wil wel wat op de groei kopen.

Nu gebruik ik Dropbox Pro voor lopende projecten, die 100GB staat dus op beide Macbook Pro’s en in de Dropbox Cloud (lijkt mij veilig genoeg). Archief staat op een externe Lacie drive.

Ik ben niet echt bezig met video streamen en dergelijke, dus dat is voor mij eerder nice to have dan need to have. De NAS komt er toch vooral om zakelijke redenen en om mijn leven wat simpeler te maken wat betreft muziek en foto’s.

Mijn behoeften

– Data opslag voor mijn archief (+/- 1TB)
    – Centrale opslag voor iTunes, iPhoto, … (+/- 200GB)
    – Centrale opslag van persoonlijke documenten
    – Backup van alle data in geval van schijfproblemen
    – Backup van mijn archief en foto’s op een externe schijf (te bewaren op andere locatie)
    – Time Machine backup van alle Apple devices (moet ook via wifi kunnen)

Het echte werk gebeurd meestal aan een bureau met extern scherm waar ik via Ethernet toegang tot de NAS kan hebben. Het is echter wel nodig dat ik ook via wifi aan alle bestanden kan. Ook al zal dat een stuk trager zijn, de realiteit is dat ik vaak ook mobiel aan ’t werken ben.

Te overwegen toestellen

DS 214 / DS 414
    Dit lijkt mij toch wel het minimum om degelijk te kunnen werken

DS 214+
    Dit lijkt mij een zeer krachtige oplossing maar heeft maar mogelijkheid voor 2 schijven

DS 412+
    Ook hier een zeer krachtige oplossing maar dit model wordt misschien wat oud.

Ik hoop dat dit mijn vraag duidelijk genoeg schetst om een relevante reactie te krijgen.
    Alvast bedankt.

Bijdrager
    vanadium

Ga voor een goed advies naar wifimedia, heb daar mijn nas gekocht en kunnen je goed adviseren. Verkopen alle A-merk nassen

Bijdrager
    J-P-H

Werk zelf probleemloos met een DS213+ met 2x 3tb western digital Red. Grafisch werk doe ik altijd lokaal en maak vervolgens back-up richting DS, want werken via netwerk vind ik te riskant. Mijn DS draait op de achtergrond ook nog 2 ip-camera’s en kan het allemaal prima aan. Dus DS214+ zal helemaal een feest zijn. Je kan in een later stadium een externe behuizing kopen om extra schijven te koppelen, maar als je twijfelt kies dan de 4 sleuven DS.

Bijdrager
    TheBigZ

Je kunt ook de DS713+ overwegen. Dan begin je met twee schijven, en kun je eventueel later nog uitbreiden indien nodig.
    http://www.synology.com/nl-nl/products/overview/DS713+
    http://tweakers.net/pricewatch/320636/synology-diskstation-ds713+.html

Bijdrager
    iMad

Als je nu ook de NAS nog wil aansluiten op een TV, kan je ook eens kijken naar deze.
    Asustor

Bijdrager
    qazwsxedc

Tel je data op en verviervoudig het. Dan weet je wat je ongeveer zoekt. Ik heb een voorganger van de 214+ met 2x2TB waar 9 man op werken en dat gaat als een zonnetje. Draait volledig met 2 gespiegelde schijven dus qua dataverlies bij 1 kapotte schijf zit je goed. Koop er 2 externe schijven bij voor roulerende offsite back-up en je bent klaar. Dan zit je ook safe als hij gestolen wordt of de boel afbrandt ofzo.

Bijdrager
    joepie

Synology is goed.
    Hier op kantoor via Tunnelblick met Diskstation (meterkast) verbonden.
    Laptop met ook via vpn, fijn werken!
    eea aan Fritzbox.

Super!

na opstarten wel eerst Tunnelblick starten voor je iets anders gaat doen!

Bijdrager
    jorgdane

Gebruik zelf ook Synology. De functie ‘Cloud Station’ is voor mij een goede vervanger van Dropbox.

Bijdrager
    michael@madebyus.be

Iedereen bedankt voor de reacties.
    Ik ben er ondertussen uit dat ik een DS 214+ met 2x4TB WD Red schijven ga kopen.
    Wat data betreft kan ik dan wel een paar jaar verder, en tegen dan zal de NAS toch wel verouderd zijn (of toch zo aanvoelen).

Ik heb wel nog één (dom) vraagje waar ik geen antwoord op vind.
    Hoe gebruik ik beide ethernetpoorten van de NAS in combinatie met mijn Airport Extreme.
    Maw, hoe sluit ik twee Macs met kabel aan op de NAS? Gaat dat via de ethernetpoorten van de Aiport Extreme?

Moderator
    Mac Daddy

@michael: Los van het onderwerp hier even. Het lijkt mij niet zo handig om je mailadres als gebruikersnaam te hebben. Kan nogal spamgevoelig zijn namelijk. Volgens mij kan je hem zelf niet zomaar wijzigen, dus raad ik je aan om Jan David (beheerder) even een mailtje te sturen met verzoek tot een wijziging van je gebruikersnaam.

Bijdrager
    michael@madebyus.be

@Mac Daddy
    Dat was mij nog niet opgevallen. Bedankt.

Bijdrager
    TheBigZ
    michael@madebyus.be op 04 april 2014

hoe sluit ik twee Macs met kabel aan op de NAS? Gaat dat via de ethernetpoorten van de Aiport Extreme?

Je sluit al je netwerkapparaten (1x NAS, 2x Mac) aan op je router, (bij voorkeur) met een ethernetkabel. Als je ethernetpoorten tekort komt op je router (AirPort Extreme) kun je een switch erbij kopen.

Bijdrager
    michael@madebyus.be

Ik was er net uit om een DS 214+ te kopen, maar nu wordt mij verteld dat de DS 214Play een snelleren processor heeft (Intel).
    Maakt dit veel verschil of heb ik voor mijn type gebruik meer aan de dubbele LAN poort op de DS 214+, alhoewel ik niet weet of Link Aggregation met een Airport Extreme 2011 kan gebruikt worden.

Wat denken jullie? Play of +?

Bijdrager
    TheBigZ

Nee de DS214+ is sneller dan de DS214play.
    http://www.synology.com/nl-nl/products/performance/#2_bay

De DS214play heeft hardware aan boord om videos te transcoderen. Handig als je je NAS ook als mediaserver wilt gaan gebruiken.

Bijdrager
    TLM

Heeft geen zin om beide Ethernet poorten op de NAS te gebruiken voor Link Aggregation, want dan moet de rest van je keten dat ook ondersteunen en dat doet Apple niet, niet in de Macs en niet in de Airport Extreme en Express. (IEEE 802.3ad is nodig hiervoor)

Je zou de tweede ethernet poort wel als fail over kunnen gebruiken, maar zou je die logischerwijs op een andere switch of router moeten aansluiten want op dezelfde switch heeft weinig zin lijkt me.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.