25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:

Bijdrager
    bummenawt

NAS voor backup + streamen

Hallo,

Voor thuisgebruik overwegen wij met het gezin een NAS aan te schaffen. Deze zal primair gebruikt worden voor het maken van Time Machine backups van twee verschillende Apple computers. Daarnaast misschien af en toe een film streamen naar een Samsung tv (7000 serie). Op dit moment worden er op beide Apple computers backups gemaakt met externe hdd’s. Niet erg handig want er zit geen regelmaat in en eigenlijk is de capaciteit ook net te klein waardoor er bij 1 computer regelmatig foutmeldingen komen. Kortom een NAS die is gekoppeld met Time Machine zorgt ervoor dat we hier niet meer naar om hoeven te kijken.

Ik zoek een?
    NAS die primair gebruikt gaat worden voor Time Machine backups vanaf twee computers die op OSX draaien.

Wat is je budget?
    +/- 400 euro. Echter is een stuk goedkoper ook prima.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
    Ik heb zelf al zitten kijken naar de Synology DS216play en DS215j in combinatie met 2x WD RED 3tb in RAID 1 opstelling.

Mijn concrete vraag/ twijfels:
    In eerste instantie zou een simpele NAS volstaan daar de reden voor aanschaf het backuppen is met Time Machine (ter vervanging van de externe hdd’s die we nu gebruiken). Bijvoorbeeld een WD My Cloud 3TB. Echter als er toch geld wordt uitgegeven voor een NAS en door iets meer uit te geven veel meerwaarde ontstaat vinden we dit het waard. Waar ik zoal aan denk is het streamen van films naar de tv en downloaden van torrents.

Kortom: zal een simpele WD My Cloud volstaan of is het het geld waard om toch voor een luxere Synology te gaan met meer opties? En welke opties geven dan echt een meerwaarde in mijn geval?

Bijdrager
    flyinghigh

Ik ken de WD My Cloud niet. Maar ik ben tevreden over mijn synology 214Play. Deze biedt plaats voor twee harddisks. Als er eentje zou crashen dan staat de info ook nog op de andere. Zeg maar een dubbele backup. Streamen wordt soepeler omdat er tegelijkertijd van twee disks wordt gelezen. Verder is er een grote community online, die applicaties maakt die wellicht interessant voor je zijn.

Synology heeft een uitgebreid softwarepakket. Denk aan torrents, streamen van audio, video en foto, VPN server, IP camera ondersteuning etc. Verder zijn er diverse apps beschikbaar in de iOS app store om de data op de NAS te benaderen.

Succes met je keuze.

Bijdrager
    jjmac1975

In tegenstelling tot de oplossing met een synology heb je bijvoorbeeld voor 140,- een seagate personal cloud van 3tb. Je kunt hier prima een time machine backup op maken, torrents mee downloaden en deze cheap ass nas heeft zelfs een plex server ter beschikking die volstaat om films direct mee te streamen naar de samsung tv.

Een ds215j met intern één 3tb wd red zou op het dubbele, 280,- uitkomen.

Raid 1 is in mijn ogen op een budget van 400,- overkill en absoluut geen backup.
    Ik zou met de rest van het budget zorgen dat ik bijvoorbeeld iedere nacht een backup van de nas zou kunnen maken, dus een extra harde schijf die je via usb aan kunt sluiten.

Dan zit je alleen nog met het geval van diefstal of brand.
    Je kunt dan de echt belangrijke gegevens backuppen naar een network share (gratis of betaald) op een externe locatie.

Dan heb je voor weinig een prima en veilige oplossing.

Bijdrager
    bluap

Niet iedere NAS die Plex Server draai is krachtig genoeg om dit ook echt aan te kunnen, zou als je een model in gedachten hebt hier wel gebruikers ervaringen op controleren. Bij Time Machine is (beperkte) CPU rekenkracht in de NAS zelf geen belemmering

Bijdrager
    Furbz

Hi!

Ik heb de combinatie zoals je t beschrijft thuis:
    DS215j + twee 3tb wd red schijven. Zo ingesteld
    het kopieën van elkaar zijn.

Ik ben super tevreden over het apparaat. Plex
    Werkt als een zonnetje (ik gebruik t met Chromecast).

Enige ding: ik vind in deze RAID opstelling 3
    Tb toch aan de kleine kant. Als ik de investering
    Opnieuw zou doen, dan zou ik voor 4 of misschien 6 gaan.
    Maar we gebruik m ook met twee MacBook pro’s en foto RAW bestanden.

Bijdrager
    TheBigZ
    bummenawt op 12 februari 2016

Daarnaast misschien af en toe een film streamen naar een Samsung tv (7000 serie).
    _knip_
    Ik heb zelf al zitten kijken naar de Synology DS216play in combinatie met 2x WD RED 3tb …

Prima keuze, die DS216play! Daar heb je jarenlang plezier van. Doen!

http://tweakers.net/pricewatch/461480/synology-diskstation-ds216play.html

http://tweakers.net/pricewatch/315368/wd-red-sata-6-gb-s-wd30efrx-3tb.html

Je komt daarmee wel iets boven je budget uit (€250 voor de NAS plus 2x €115 voor de schijven is €480) maar dan zit je ook goed voor de komende jaren.:-D

Bijdrager
    jjmac1975

@ ThebigZ
    Hoezo is dit een prima keuze gelet op het budget en de gebruiksinfo die de topic starter netjes meegeeft?

Bijdrager
    Spinozo

@jjmac omdat zijn budget 400 euro is en hij die synology wil. Hij heeft alleen nog wat extra onderbouwing nodig richting zijn lieftallige vrouw, daarom checkt ie hier zijn keuze;)

Bijdrager
    jjmac1975

ha ha… daar had ik nog niet aan gedacht(y)

Bijdrager
    T-sec

Ik las in een ander topic dat iemand zijn 2 Bay NAS zo had ingesteld dat HDD2 (op gezette tijden) een kopie maakt van HDD1, dus juist geen RAID.
    Op deze manier kun je per ongeluk iets op HDD1 wissen maar staat alles nog op HDD2, wat niet mogelijk zou zijn met 2 HDD’s in RAID.
    Is dit voor een 2 Bay NAS een betere optie dan in RAID draaien, tevens gelet op NAS snelheid in het algemeen en de snelheid van backups op HDD2 maken.

Bijdrager
    Brombeer

Synology-gebruikers zijn over het algemeen heel erg lovend over hun apparaat. Zie ook de synologydraadjes op Fok! en Tweakers.

De beste IT-aanschaf ooit in dit huis was de Synology DS412+ met 4x3TB (5400rpm, sneller maakt meer herrie, vreet meer stroom en heeft met CAT6 kabels geen meerwaarde.) Die vier schijven bieden door de RAID effectief 8 TB opslag.
    Zo’n speeltje kost nog steeds duizend euro, dat was ook voor ons een rib uit ons lijf en als we hem niet op de zaak hadden kunnen zetten, hadden we het niet kunnen doen.

Die Synologies hebben j en + varianten. Als het even kan, koop dan een model met een + achter de typeaanduiding en probeer de j te vermijden. Zeker als je tegelijk wilt streamen en iets uit een nieuwsgroep wilt trekken kom je bij een j aan zijn grenzen, waar de +modellen het wel trekken. Die hebben net dat beetje sterkere hardware daarvoor.

Bijdrager
    bummenawt

Hoi Forumleden,

Bedankt voor de vele reacties. Als ik alles zo samenvat kom ik tot de volgende conclusie:

1. Als we alleen willen backuppen met Time Machine is de WD My Cloud 3tb meer dan voldoende.
    2. Willen we echter meer doen zoals downloaden en streamen naar de TV is er meer kracht nodig en zal een Synology DS216Play een mooie keuze zijn.

De genoemde Synology setup is ongeveer €475,- en de WD is zo’n €150,- wat een verschil oplevert van €325,-. Vraag: vinden wij in het gezin die €325,- extra het waard om dan films te kunnen streamen en te downloaden op de NAS?:)

Zijn er nog meer voordelen/ nadelen van de een of de ander die ik nu over het hoofd zie? [S] (ohja de raid 1 opstelling in de Synology geeft een fractie meer zekerheid). [/S]

Bijdrager
    bummenawt

Uiteindelijk hebben we er toch voor gekozen om de Synology links te laten liggen. De extra functionaliteit zullen onvoldoende gebruikt gaan worden en dan is de meerprijs in verhouding een stuk te hoog.

Goed een WD MY Cloud van 3tb dus. Of toch de Seagate Personal Cloud van 3tb? Qua prijs zitten ze erg dicht bij elkaar. Ik kan nergens echt goed de voor- en nadelen op een rijtje vinden. Wat adviseren jullie?

Bijdrager
    App69

De ene zal voor WD gaan en de andere voor Seagate. Eindeloze discussie.
    Plus dat 80% van OMT Synology zal aanraden.

Bijdrager
    MevalonicAcid

Voor mij ook een +1 voor synology.

Moderator
    Night

Het is heel simpel:

Kijk bij beiden wat de mogelijkheden zijn en of deze aansluiten bij jouw wensen.
    Kwalitatief doen ze niet voor elkaar onder.

Bijdrager
    bummenawt

Precies zoals jullie zeggen zijn gelijk qua specs. Ik ben dus op zoek naar de ‘waarom’ achter jullie keuze.

Bijdrager
    TheBigZ

Nikon en Canon. Pepsi en Coca Cola. BMW en Audi. ….

Bijdrager
    MevalonicAcid

Mijn keuze voor synology werd voornamelijk gemaakt door de mogelijkheid om enkele camera’s met goede ondersteuning toe te voegen. Daarnaast drives makkelijk toe te voegen/veranderen, Plex & iTunesServer, AntiVirus Essentials, … en goede reviews.
    Deze keuze werd (toevallig) bevestigd door enkele collega’s die 1-2 jaar geleden ook synology toestellen aangeschaft hadden met gelijkaardige wensen en de alarm installateur die al enkele jaren overgestapt was op deze oplossing omwille van zijn goede ervaringen met installatie voor en gebruik door zijn klanten.

Mijn ervaring een maand of 3 geleden: AntiVirus E. gaf een hoop meldingen van verdachte files op mijn server. Even een ticket gelogd bij Synology en binnen de paar uur een antwoord via mail met uitleg waarom en wat te doen. (Het bleek loos alarm en een patch van hun kant was reeds komende:) )

Bijdrager
    App69

en goede reviews

Klopt. Heb nog geen slechte reviews gelezen over Synolgy.

Bijdrager
    optizien

We vergeten het helemaal:

Wat is er mis mee met het Apple Capsule verhaal, dat zou mijns inziens toch ook goed functioneren hiervoor,
    een perfecte aansluiting voor backup via TimeMachine, zeker binnen je Apple netwerk…..
    Of zijn er toch weer lieden met commentaar hierover? Ik kijk dan naar de TimeCapsule 2 TB ( prijs 285,00 Euro bij Mediamarkt)

Bijdrager
    TheBigZ
    optizien op 21 februari 2016

Of zijn er toch weer lieden met commentaar hierover? Ik kijk dan naar de TimeCapsule 2 TB ( prijs 285,00 Euro bij Mediamarkt)

Bij deze. Als je alleen een netwerkschijf zoekt (voor het opslaan van je backups) zijn er een stuk goedkopere oplossingen te vinden.
    LaCie CloudBox 3TB circa €150.
    WD My Cloud My Cloud 3TB circa €160.
    Etc.

Bijdrager
    MevalonicAcid

Ik heb in parallel aan de synology nog een enkele jaren oude TC draaien.
    Die doet z’n werk prima! Ook zeer tevreden van, maar ondersteunt geen camera recording, geen plex, geen externe connectie,…

Bijdrager
    App69

In de Belgissche MM kost de TC meer.

Bijdrager
    TheBigZ

Uiteindelijk hebben we er toch voor gekozen om de Synology links te laten liggen. De extra functionaliteit zullen onvoldoende gebruikt gaan worden en dan is de meerprijs in verhouding een stuk te hoog. Goed een WD MY Cloud van 3tb dus.

Check nog even je firmware-versie.
    https://tweakers.net/nieuws/133589/wd-my-cloud-nassystemen-zijn-kwetsbaar-door-voorgeprogrammeerde-login.html

De lekken zijn aanwezig in versies van My Cloud tot aan nummer 2.30.165 en versies van My Cloud Mirror tot aan nummer 2.30.165. Firmware met 04.x-versienummers zou niet kwetsbaar zijn.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.