6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    JePe

NAS storage vanaf een Mac Mini, ervaringen gevraagd…

Hallo,

Aan boord heb ik een Mac Mini draaien als een soort muziekserver en ook mijn (scheeps)navigatie draait via deze Mac Mini, Ik heb momenteel 3 harde schijven in firewire enclosure’s aangesloten om daarop mijn backups te doen van mijn Powerbooks en natuurlijk staan daar allerlei media op die we luisteren en kijken aan boord, Dit werkt op zich super, maar ik heb nu toch een beetje last van ruimte gebrek. Er moeten dus meer harde schijven aan gehangen worden en in principe kan je met firewire natuurlijk flink doorstekkeren. Maar goed mijn idee is om het nu maar wel eens veilig en sjiek op te lossen. Ik wil naar een RAID systeem omdat je dan met een redelijke kleine redundancy toch een redelijke veiligheid kan inbouwen. Nu ben ik helemaal niet RAID kenner en heb me natuurlijk een beetje georienteerd. Mijn idee is om 5 harde schijven van zeg 3 a 400 GB in enclosure’s te stoppen en er dan een softwarematige RAID van te maken. Hardwarematige RAID is overdreven want ik heb helemaal geen snelheid nodig maar de veiligeheid van een RAID lijkt me erg fijn, het is toch zo in een RAID 5 dat als er 1 harde schijf zou crashen dan kun je er een nieuwe in stoppen en zal er geen data verloren zijn?

Mijn vraag is zijn er mensen die dit al eens eerder hebben gedaan (en hoe hebben jullie die RAID ingesteld ? Persoonlijk denk ik dat het met DiskUtility goed zou moeten kunnen ) en kunnen die mij vertellen of het hun goed bevalt. En dan natuurlijk de hamvraag , wie weet waar je goeie (goedkope) firewire enclosure’s kan kopen die je voor dit doel zou kunnen gebruiken.

Bijdrager
    jeroenimo

Ik heb natuurlijk ook meegezocht, maar het lijkt er op dat OSX alleen RAID 1 en 0 ondersteund, dit is natuurlijk niet de bedoeling, maar ik heb al wat gezocht op third party software maar heb helaas geen pakket kunnen vinden dat RAID 5 ondersteund. En dan vraag 2 wat gebeurt er als er een schijf uitvalt in de chain, kan de software RAID het weer uitvogelen ?

Bijdrager
    macpro

Maak niet de fout om te denken dat je met RAID 5 veilig bent en geen data meer kunt verliezen.
    Want dat kan ook.

Je begint al met het willen aanschaffen van 4 a 5 schijven die je in een RAID set wilt stoppen. 1 gaat kapot, je vervangt de schijf en je draait vrolijk verder. De Murphy factor aan dit verhaal is dat je de schijven op hetzelfde moment koopt en hetzelfde belast. Denk eens aan de koplampen van je auto. Gaat de ene kapot, dan kun je er donder op zeggen dat de ander vlak daarna ook de geest geeft.
    De kans dat dit gebeurd met je schijven is kleiner, maar wel aanwezig.

Een ander punt is fysiek data verlies. Je boot zinkt en je schijven liggen in het water. Je data dan ook. En dan heb je weinig aan RAID 5. Of RAID 1.

Dus gaat het om veiigstellen van je belangrijke data, maak dan regelmatig backups op losse schijven en berg die extern op. Je kunt bijvoorbeeld met Jeroenimo afspreken dat jullie elkaars backup schijven bewaren.

Denk ook eens aan archivering. Heb je nou echt 2 TB aan data die je direct nodig hebt? Of kun je ook al wat spul op DVD bakken en apart leggen voor die ene keer dat je het eens wilt gebruiken?

Gewoon even wat opmerkingen om het denkproces aan te zwengelen. Jeroenimo heeft inmiddels en mail van mij ontvangen waarin staat hoe ik thuis de zaken heb opgelost. Lees dat ook eens door en laat je vragen hier maar komen. Maken we gewoon een oplossing op maat.

Bijdrager
    trabant
    ”macpro”

Een ander punt is fysiek data verlies. Je boot zinkt en je schijven liggen in het water.

Het is een houten boot: dat blijft toch beter drijven.:wink:

Bijdrager
    jeroenimo

Inmiddels weten we dat een RAID 5 array niet kan met OSX, dus zou nu moeten we toch anders gaan denken over hoe we die array gaan maken. Ons oog is gevallen op FreeNas en dan bouwen we van een oude PC gewoon zelf een NAS

Andere optie is de Buffalo

We keep you posted….

Bijdrager
    macpro
    ”jeroenimo”

Inmiddels weten we dat een RAID 5 array niet kan met OSX…

Even een kleine nuancering: software matig is RAID 5 onder OS X niet mogelijk.
    OS X zelf heeft ondersteuning voor RAID 0 en 1 en SoftRAID biedt ook alleen maar 0 en 1.
    Andere software matige RAID oplossingen voor de Mac zijn er bij mijn weten niet.

Hardware matig kan wel als je een Mac hebt waar je een PCI RAID kaart in kunt stoppen.
    Een Mac mini heeft daar net iets te weinig ruimte voor. :wink:

Of je moet een externe RAID unit zien te krijgen die je via een FireWire kabel op je Mac aansluit. Maar ik weet niet of zoiets bestaat.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.