8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Mark de jager

NAS Server voor FCP X

Beste lezers,

Is het mogelijk om op afstand real-time te edditen met Final Cut Pro met gebruik van een NAS server?
    In dit geval mijn NAS server thuis en met mijn Macbook elders inloggen.
    En welke specificaties dient mijn NAS server/harde schijf dan te hebben?

Groetjes Mark

Bijdrager
    NickR

Hoi Mark,

Uiteraard is dit mogelijk zonder al te veel werk. Neem wel in acht dat je data binnen het internet blootstelt en misschien wel meer! Let goed op security updates etc. van een NAS fabrikant. Mochten het alleen FCP X bestanden zijn dan is dit natuurlijk geen mega gevoelige kwestie zo lijkt mij, echter, denk altijd na met wat je naar buiten blootstelt.

Voor het delen van data, en dus een NAS met puur disks zonder echt bijzondere rekenkracht, voldoet de meest simpele NAS. Wil je een encrypted volume (wat niet aan te raden is voor FCP X bestanden), dan moet je wel uitwijken naar wat meer mid-end NAS-sen.

Bijdrager
    Mark de jager

Hoi Nick,

Bedankt voor je reactie, ik ga ermee aan de slag.

Mark

Bijdrager
    TheBigZ

Ja je kunt dat waarschijnlijk aan de praat krijgen. Maar maak je geen illusies over de snelheid.

Ik zou het materiaal gewoon onderweg meenemen op een (snelle) externe schijf/ssd.

Bv als je een recente MBP met USB-C hebt:
    https://tweakers.net/pricewatch/736857/lacie-rugged-thunderbolt-usb-c-(apple-only)-4tb-oranje.html

Bijdrager
    grindal

Snelheid kan inderdaad wel eens tegenvallen, zoals TheBigZ reeds aangaf, beter lokaal met usb-C op ssd.
    eventueel kan je alsnog kijken voor een automatische synchronisatie naar een nas van zodra je thuis komt.

Bijdrager
    Furbz

Ik zou met het volgende rekening houden:

1. Werk ALTIJD met proxyfiles als je gaat editen vanaf een trager systeem.
    2. Hoe is de upload van je internet? Want dat is belangrijk om je data te laten stromen
    3. Welke bottlenecks heeft de NAS? Genoeg geheugen en CPU?

Bijdrager
    NickR

Zoals de rest al zegt, ben 1 belangrijk aspect vergeten: je internet uploadsnelheid wordt uiteraard enorm belangrijk. Ikzelf heb glasvezel 500Mbit, dat is prima te doen. Heb je 100Mbit up, wordt dat mijn inziens het minimum, gezien je dan max. 20MB/s download naar je werkstation. Zelfde geldt voor de werkplekken waar je zit, die hebben weer een hoge uploadsnelheid hebben en je NAS gebruikt dan downloadsnelheid.

Wat betreft proxy files, klinkt allemaal moeilijk: ieder NAS-merk komt met een open-source Dropbox/OneDrive/iCloud drive-soort.

Bijdrager
    Mark de jager

Allemaal bedankt voor jullie tips, zeer waardevol allemaal.
    De background rendering uitzetten scheelt ook al behoorlijk in aantal MBs.
    De up en download snelheid zo denk ik de grootste uitdaging worden.

Groetjes Mark

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.