8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    lord anubis

NAS – QNAP, NAS4Free en MyCloudMirror

Beste wensen,

Kan toch nog?

Mijn vraag. Ik zie de QNAP TS-469 Pro niet meer vermeld als huidig product bij QNAP, is er een nieuwe QNAP die dezelfde faciliteiten en overeenkomt.
    Vind de 3GB en de hoge interne snelheid tussen de schijven ook lekker.
    En zo ja wat is je ervaring.

Omdat ik al 2 NASsen heb draaien (eigenlijk nu maar 1 ) en inmiddels er ook al twee achter de rug heb. Achter de rug is vanwege de groei en interface wijzigingen, zoals ide > sata, en de mogelijkheid als NAS en FW aansluiting, in de afgelopen 20 jaar. Maar eigenlijk nooit een serieus HW probleem, voeding door keer gesprongen elco, maar dat is niet zo spannend en was zo gerepareerd. Nu.. is ander verhaal, na maanden ellende met een WD-MyKloot-Mirror, belabberde software, denk ik dat de HW het ook begeven heeft. Staat nu uit. Ik wil hem eigenlijk nog maar 1 keer aanzetten en dat is om de data naar een nieuwe NAS te kopiëren.

Mijn MCM vraag
    Of… Weten iemand of het mogelijk is om de HD, in te bouwen in een USB drive en de RAID1 data uit te lezen?
    Want het is wel leuk om een RAID met twee schijven te hebben maar als de HW zelf kapot gaat, dan ben je ook het haasje.

NAS4Free vraag:
    Het hierboven deel heeft wat spoed. Maar toch wil ik op korte termijn een NAS zelf bouwen.
    Heb al wat Hardware in gedachten met iX5, 16Gb ECC Ram en micro mobo in gedachten. Ethernet 1 Gbit/s en 10 Gbit/s en liefst 1TB ( ThunderBolt ) voor een directe iMac koppeling. Heb wat aardig kasten met HDD’s en waar eerst nog een lading CD-writers in zaten. Wie bewaard die heeft wat. Mobo pas er perfect in.
    Iemand een Nationaal NAS4Free Blog?
    Hopelijk voorbarige vraag – Heeft iemand ervaring met het feit dat als je NAS4Free hardware ter ziele gaat dat je de schijven over kan brengen naar je nieuwe NAS4Free HW en dat je het zonder verlies van data weer verder kan?
    Ik kon het niet vinden op het web, maar als ik de NAS4Free settings exporteer, kan ik deze, en dan met name de data data-settings, importeren naar de nieuwe HW?
    Er van uitgaande dat ik wel de gelijke NAS4Free SW versie geïnstalleerd krijg.

Bijdrager
    eugy

Man man man

Bijdrager
    flierefluiter

Het antwoord is

42.

Bijdrager
    curryhano

Wat een antwoorden weer, daar heeft de TS natuurlijk niets aan.

Op je MCM vraag: ik had ergens gelezen (en ik ga er ook een beetje van uit) dat de MCM linux draait. Dan zal de mirror met linux tools gebouwd zijn. In de consumenten producten ben ik nog geen echte RAID kaart tegengekomen. Dat betekent dat je de mirror kan inlezen (met dezelfde tools onder Linux) op een andere machine.

Nas4Free draait volgens mij met het ZFS filesystem. De ZFS volumes kunnen weer ingelezen worden op andere hardware (gegeven dat niet een disk stuk is). Afhankelijk van de ZFS pool versie en layout is het zelfs mogelijk om de ZFS pool op een ander product wat ZFS ondersteunt in te lezen zoals bijvoorbeeld FreeNAS. Overigens een goeie oplossing voor een zelfgebouwde NAS. Waarom wil je NAS4Free gebruiken?

Ik zou dus een Linux machine opbouwen om de MCM disk uit te kunnen lezen. Daarna proberen je disk in te lezen. Tools als mdadm, LVM kunnen daarbij helpen. Met parted kun je informatie over de drive zien. Als je zeker weet dat de disken allebei goed zijn, heb je twee kansen om je data er weer af te halen. Hopen dat het niet nodig is om de tweede schijf ook te moeten gebruiken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je veel succes. Ook met het bouwen van je nieuwe NAS. Zelf heb ik ook een eigen NAS gebouwd.

Bijdrager
    MelvinCornelissen

Ik zou trouwens eerder FreeNAS pakken. Sterke community en zit kwalitatief prima in elkaar. Verder komt het inderdaad vaker voor dat het soft raid is, je kunt de set dus tamelijk eenvoudig uitlezen op een ander (FS compatible) systeem.

Bijdrager
    lord anubis

@Melvin en Curryhano,
    Bedankt voor jullie reactie’s.

Had intussen wat NAS kasten geprobeerd en QNAP werkte het snelst.
    Heb voor de QNAP TS-453A 4GB gekozen en hier blijvend op zijn plekje staan en werkt super. Heb wat oude TB schijven er in om te spelen, de nieuwe HGST 16TB zijn nog onderweg. Koop later 2x 8GB ram om de 2x 2GB te vervangen.

Het AFP gebeuren is dag en nacht verschil vergeleken met de WD. Een maat van me aan de andere kant van de lijn heeft nu ook beide, zijn eerste reactie ook “wat een verschil”. De QNAP is zelfs met een UHD film bekijken incl transcoding en 320Gb aan data kopiëren beduidend sneller dan de WD die hetzelfde aan het kopiëren was.
    Helaas geen tijd gemeten, maar de WD was vanochtend nog bezig terwijl de QNAP gisteravond al klaar was. Beiden wel gelijk gestart.

Er was al wat € opzij gezet voor de zelfbouw NAS. Nu even de gekozen mobo in de gaten houden.
    Dat het ZFS is, was me al duidelijk, enerzijds logisch dat het door een andere ZFS system ook gelezen moet kunnen worden, anderzijds beetje pessimistisch, en wil de tijd voor het herstellen minimaliseren. Heb nog altijd een BU, “als het goed is”.

Heb al wel besloten om minimaal 6 SATA aansluitingen te nemen en opstarten vanaf een SSD.

De kampen Free4NAS en FreeNAS, tja, enerzijds heb ik geen dlna of plex of media gedoe nodig. Daar kan ik de QNAP voor gebruiken.
    Wat ik nog niet gevonden heb is welke van de twee de beste tools heeft om je NAS te syncen of te backuppen naar gelijkwaardig of een ander extern systeem. Ik kan ook straks een FreeNAS resp Free4NAS opstart schijven maken en dan wat testen.

Bijdrager
    iep

ZFS zet alle info op de disk zelf dus vandaar dat je ze eenvoudig in een ander systeem kunt zetten. De volgorde waarin je ze in dat andere systeem zet maakt ook niks uit mits je daar bij de aanmaak wel zo slim bent geweest om de device ID’s van de schijven te gebruiken (en dus niet iets als /dev/disk1).

Bijdrager
    lord anubis

Goede tip, zet ik in mijn stappen plan.

Heb nu de QNAP met nu drie dagen iSCSI naar twee machines. Prachtig.

Enige tips om een eigen lijntje te trekken van de TB2 aansluitingen naar de NAS. De NAS heeft vier 1Gbs Ethernet aansluitingen en wil er twee of drie gebruiken voor iSCSI.

Wat zijn de opties?
    Vanuit de iMac’s een lange TB2 kabel richting de NAS en dan TB2>Ethernet en dan kort ethernet kabeltje naar NAS
    of
    Korte TB2>Ethernet en dan lange ethernet kabel?
    De tweede zal een stuk goedkoper zijn, maar voor het zelfde geld, zal wel niet, is er een tip om voor de eerste mogelijkheid te gaan.

Ik heb nu ook een trial versie van SNS, kost ongeveer $89 zag ik, maar drie stuks is toch een flinke duit.
    Heb inmiddels ook source code gevonden. Maar bestaat er voor de OSX El Captijntje een iSCSI initiator freeware kant en klaar versie?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.