5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Sweebee

NAS over internet

Ik heb thuis een Qnap NAS. Wanneer ik met mijn macbook thuis ben zie ik hem natuurlijk gewoon bij gedeelde computers. Maar wanneer ik niet thuis ben moet ik handmatig verbinden via webdav of ftp. Is het mogelijk om mijn NAS altijd bij gedeelde pc’s te vinden en dat je ook via internet erin kunt komen.

Beetje zoals ‘Terug naar mijn Mac’ idee, dan zie je ook altijd bijv. je iMac thuis bij netwerken staan ook al zit je niet in het zelfde netwerk.

Bijdrager
    Domtoren

Als je een modem/router hebt waarmee je een VPN verbinding kunt maken is dat de handigste weg. Dan zit je als het ware gewoon op je eigen netwerk.

Als je router geen VPN mogelijkheden heeft kun je een computer thuis instellen als VPN server en in je router port forwarding zo instellen dat je vanaf je MacBook een VPN verbinding met de computer thuis maakt en dan zo bij je NAS komt.

Bijdrager
    johnkeates

Nee.

Je kan niet zoals thuis je computers bij gedeeld hebben staan als je niet thuis bent.

Waarom niet?
    Om dat dat afhankelijk is van SLP en mDNS, beide systemen werken alleen op LAN’s (inclusief WLAN), en werken niet via WAN, VPN of anders.

Er zijn wat uitzonderingen:

– mDNS / Bonjour over WWAN
    – SLP via VPN

Dit gaat je echter niet helpen. Waarom niet? Om dat het probleem wat je ondervind niks te maken heeft met de technische redenen. Als je je server makkelijk wil bereiken kan je het beste gewoon een koppeling in je dock plaatsen.

Voor intern:

– Verbind je met je server, je krijgt een lijst met shares te zien
    – Sleep de share die je makkelijk wil bereiken naar je dock, rechts van de scheidingslijn

Voor extern:

– Verbind met je server via FTP of DAV
    – Sleep de DAV of FTP share die nu gemount is naar je dock, rechts van de scheidingslijn

En om het nog even te benadrukken:

– De ‘Gedeeld’ lijst in de zijbalk in Finder gaat alleen over automatisch ontdekte services, en is dus vooral ontworpen om op lokale netwerken te functioneren. Zelfs als het technisch kan om daar toch bepaalde dingen in te forceren is dat een slecht idee, om dat de technische achtergrond van het systeem zomaar met een systeemupdate kan veranderen, en dan werkt het niet meer, of om dat netwerken andere beveiligingsmodellen hebben en je dus soms wel en soms niet toegang zal hebben, of om dat het systeem dan je niet-lokale shares probeert aan te spreken alsof ze dat wel zijn, wat bijv. oneindig lang wachten op iets wat er niet is als gevolg kan hebben, of je Mac gaat zich als wereldwijde Bonjour Sleep Proxy gedragen om dat ie denkt dat ie services van andere systemen moet bewaken.. allemaal situaties die je gewoon niet moet willen.

Bijdrager
    Domtoren
    johnkeates op 29 april 2013

Nee.

Je kan niet zoals thuis je computers bij gedeeld hebben staan als je niet thuis bent.

Dat kan wél, als je gebruik maakt van een VPN verbinding naar huis. Met een VPN verbinding zit je de facto op je eigen netwerk thuis.

Voor FTP of DAV zul je ook poorten in je router open moeten zetten. FTP is overigens niet aan te raden omdat je login als plain text over het internet gaat.

Bijdrager
    macpro
    Domtoren op 29 april 2013

Dat kan wél, als je gebruik maakt van een VPN verbinding naar huis. Met een VPN verbinding zit je de facto op je eigen netwerk thuis.

Helaas. Gaat niet werken. Ik heb zojuist een VPN verbinding naar kantoor gemaakt en zie onder “Gedeeld” nu niet de apparaten van kantoor staan.
    Maar ik kan er wel mee verbinden via command-K in de Finder of via een alias.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.