24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    AlexvK

Nas of externe schijf

Goede morgen allemaal,

Hoor graag wat adviezen welke keuze ik het beste kan maken.

Op dit moment heb ik een macbook Air met 128 SSD schijf. Dit is niet al te ruim. Ik heb hier bewust voor gekozen, omdat ik mijn data op een NAS wilde plaatsen.
    Nu heb ik een Belkin Router 1000 AC staan waar een Medion Nas van 2TB aanhangt.

Ik ben niet echt tevreden over de NAS. Verbinding maken is matig en het wachtwoord wordt regelmatig door het apparaat vergeten zodat hij niet benaderbaar is via de webinterface. Ben het eigenlijk best zat zo.
    De meeste data die ik heb zit in Iphoto en Itunes. Eigenlijk wil ik de bibliotheek extern zetten, maar ik lees regelmatig dat dit met een NAS niet lekker werkt.

2 mogelijke opties:
    Een NAS van synology neerzetten, en ervan uitgaan dat dit stabieler is en werkt met Iphoto.
    Een USB harde schijf aanschaffen die goed werkt met Mac. En welke schijf kan ik dan het beste nemen?

Bijdrager
    MacKevin11

Op een synology werkt een iPhoto-bibliotheek prima. Heb dit niet zelf maar een vriend van me wel
    Ik denk dat het draadloos wel traag werkt, maar bekabeld werkt t iig prima.

Ik heb een Windows virtual machine op de nas staan, dat werkt ook prima (bekabeld).
    Een VM vraagt ook hoge lees en schrijfsnelheden en dat gaat prima.

Ik haal lees en schrijf snelheden tot 127MB/s (1gigabit).
    Ik gebruik een zelf gemaakte NAS met Synology software erop

Bijdrager
    AlexvK

Bedankt voor je reactie. Ik heb geen kabel tot mijn beschikking, dus vandaar mijn twijfel of het wel een goed idee is om te investeren in een andere NAS.
    Meestal zit ik op de bank of aan de keukentafel met de Macbook Air, en daar heb ik geen ethernet.

Bijdrager
    penseel

De Medion is natuurlijk geen echte nas. Hier zie je enkele voorbeelden van een goede nas.
    Synology demo, https://www.synology.com/nl-nl/dsm/live_demo
    QNAP demo, http://www.qnap.com/i/nl/support/con_show.php?cid=8
    Zou voor een van deze twee merken gaan.

Bijdrager
    TheBigZ
    AlexvK op 16 november 2014

2 mogelijke opties:
    Een USB harde schijf aanschaffen die goed werkt met Mac. En welke schijf kan ik dan het beste nemen?

2TB, €95, compact, voeding via USB:
    http://tweakers.net/pricewatch/339686/wd-elements-portable-storage-2tb-zwart.html

Bijdrager
    Joffry

Als je niet voor de door “Penseel” genoemde mooie NAS gaat vanwege de snelheid, kan je misschien hier aan denken als externe HD.

Bijdrager
    MacKevin11

Je kan in principe ook die nas gewoon kopen, uitproberen, en anders weer terug brengen.
    Je krijgt 14 dagen bedenktijd dus mag hem nog terugbrengen…

Iets anders;
    Je kan natuurlijk ook de 2TB hdd uit je nas halen (die je nu hebt) en deze als externe hardeschijf aansluiten. Hiervoor heb je een kastje nodig om de hdd in te doen, dit kost zo’n 10€

Bijdrager
    AlexvK

Joffry, wel een mooie oplossing om geheugen uit te breiden. Kaartje valt helemaal weg in de Macbook.
    Bedankt voor de tip.

Ook de tip van Kevin is interessant. Zal eens kijken voor zo’n kastje wat de HD houdt.

Zat te denken aan een 1 bay van synology en dan daar de 2TB van de medion in te zetten. Bijvoorbeeld DS 115j.
    Maar ik twijfel daar nog over, omdat ik niet zeker weet of Iphoto en dergelijke snel genoeg werkt.

Bijdrager
    TheBigZ

Joffry, wel een mooie oplossing om geheugen uit te breiden. Kaartje valt helemaal weg in de Macbook.

Alleen wel prijzig, €80 voor 128GB.

Bijdrager
    AlexvK

Eens BigZ.

Voorkeur gaat ook uit naar een NAS van Synology, echter moet het wel werken. Anders liever een lelijke HD die wel werkt.
    Ben het beu om iedere keer te klooien om het werkend te krijgen.

Bijdrager
    TheBigZ

Zo’n DS115j gaat zeker fijner werken dan die Medion NAS. Maar het fijnst/snelst blader je door je iPhoto bibliotheek via een direct aangesloten USB schijf (of nog beter, een interne schijf cq SSD).

Bijdrager
    AlexvK

Dat denk ik dus ook, dat een direct aangesloten opslag sneller werkt dan een NAS.
    Hoewel ik me bewust ben dat een NAS meer kan, maar wellicht heb ik dit nu niet echt nodig.

Maakt het nog uit welke USB harde schijf / USB harde schijf behuizing (voor de 2TB van Medion) je aanschaft? Is het 1 of andere merk beter compatibel met mac?

Bijdrager
    jjmac1975

Hi Alex,
    omdat iPhoto alleen hfs+ volumes ondersteund is het geen optie deze bibliotheek naar een synology te verplaatsen. iTunes daarentegen gaat prima.
    Mocht je perse iPhoto willen blijven gebruiken dan is zo’n intern geheugenkaartje of een externe hdd de enige oplossing die out of the box wordt ondersteund. Maar, wat ik hier nog niet heb gelezen… Hoe ga je de backup van deze bibliotheken verzorgen?
    Alle media op een externe schijf is prima maar deze kan natuurlijk een keertje de geest geven.

Bijdrager
    MacKevin11

Nouja, mijn NAS hier werkt sneller dan mijn USB schijf, gezien die usb schijf usb 2.0 is.
    Dus als je sneller wilt dan een NAS, zul je sowieso voor USB 3.0 moeten gaan.

Ik zou dan voor een USB 3.0 kastje gaan, gezien je toch al een hardeschijf hebt en die oplossing een stuk goedkoper is dan een USB 3.0 kastje incl. hardeschijf (a.k.a. externe usb3.0 schijf).

Bijdrager
    TheBigZ

Ik zou die 3.5″ schijf lekker in zijn Medion kastje laten zitten, en als backup netwerkschijf gebruiken. Dan komt de snelheid ook niet zo nauw.

Als je die 3.5″ schijf in een apart kastje gaat doen wordt dat een groot kastje, plus dat je waarschijnlijk nog een aparte voeding moet gebruiken.

Als je zo’n portable 2.5″ schijfje koopt heb je geen aparte voeding nodig, en hang je de schijf zo aan je MacBook. Voeding gaat via de USB poort.

Bijdrager
    TheBigZ
    jjmac1975 op 16 november 2014

omdat iPhoto alleen hfs+ volumes ondersteund is het geen optie deze bibliotheek naar een synology te verplaatsen.

Dit klopt niet. Je kunt je iPhoto bibliotheek wel degelijk op een NAS zetten:
    http://www.maclife.com/article/howtos/how_share_your_iphoto_library_networked_storage

Alleen heel fijn werkt het niet. Ik heb het zelf in het verleden ook een keer geprobeerd. Het blijft toch traag, zelfs als alles via ethernet loopt.

Bijdrager
    AlexvK

Alleen heel fijn werkt het niet. Ik heb het zelf in het verleden ook een keer geprobeerd. Het blijft toch traag, zelfs als alles via ethernet loopt.

Ik wil inderdaad dat het fijn werkt.
    Ik ga toch steeds meer neigen naar een USB schijf. Nog iemand een tip qua externe harde schijf van 1TB met USB 3.0?
    Liefst zonder externe voeding

Hoe ga je de backup van deze bibliotheken verzorgen?
    Alle media op een externe schijf is prima maar deze kan natuurlijk een keertje de geest geven.

Back-uppen is inderdaad ook een ding. Alles op de USB zetten en dan zo nu en dan back-uppen naar de medion…

Bijdrager
    TheBigZ

Ik ga toch steeds meer neigen naar een USB schijf. Nog iemand een tip qua externe harde schijf van 1TB met USB 3.0? Liefst zonder externe voeding

http://tweakers.net/pricewatch/339768/wd-elements-portable-storage-1tb-zwart.html
    Of deze:
    http://tweakers.net/pricewatch/335049/wd-my-passport-ultra-1tb-zwart.html

Bijdrager
    Joeri.v

Ik gebruik reeds jaren een synology nas, steeds tevreden. Gisteren heb ik mij een nieuwe aangeschaft, model ds214+. Werkt super, lees- en schrijfsnelheden, bedraad, zijn hoger dan met mijn thunderbolt hdd, gemeten met blackmagic speed test. Ik kon het eerst ook moeilijk geloven, aangezien thunderbolt toch wel hoge snelheden aankan, maar verschillende metingen gaven steeds hetzelfde resultaat. Ik kan zeker een synology aanraden. Mijn ds114, van 1 jaar oud, verkoop ik trouwens.

Bijdrager
    AlexvK

Hoi Joeri,

Bedankt voor je reactie. Ik werk eigenlijk nooit bedraad. Sowieso mist de Air een netwerkaansluiting. Ik heb ook geen verloopstekker gekocht.
    Wel kan ik bedraad werken erg waarderen. Dat werkt tenminste altijd.

Ik zie meerdere mensen verwijzen naar een USB schijf van WD. Is natuurlijk ook een goed merk. Ga daar eens even in verdiepen wat het beste model voor mij is.

Bijdrager
    AlexvK

ik zie dat je een post hier op het forum niet kan aanpassen. Dan maar een nieuwe post….

op de website van WD krijg je speciale USB varianten te zien voor Mac.
    zie WD website hier

Maakt dit nog wat uit? Of kan ik ieder exemplaar gebruiken?

Bijdrager
    fred44nl

ik zie dat je een post hier op het forum niet kan aanpassen.

ja, dat kun je wel:)
    als je op de avator, links van jouw bericht klikt, dan verschijnt er o.a. “bewerk”.

Bijdrager
    TheBigZ

Maakt dit nog wat uit? Of kan ik ieder exemplaar gebruiken?

Je kunt ieder exemplaar gebruiken. Voor die “Mac versies” betaal je extra omdat ze al HFS+ geformatteerd zijn. Maar dat kun je zelf doen met Schijfhulpprogramma.

Bijdrager
    AlexvK

Bedankt voor de hulp en het geduld iedereen. prettige avond!

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.