11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    eugy

Nas of externe hdd of hebben jullie nog andere ideeen?

Beste leden,

Ik ben voornemens aankomend weekend wat nieuwe spullen te kopen om mijn huidige prive/werk en media setup uit te breiden en waar nodig te verbeteren. Graag zou ik jullie inputs meenemen alvorens de bestellingen te plaatsen.

Mijn huidige indeling is gebaseerd op werk/prive en media gebruik.

iMac 1 tb documenten/Aperture en itunes libary gekoppeld aan –> externe hdd G-drive 3 tb met twee partities:TM iMac en films/series.

Airport extreme met een externe hdd die een draadloos backup maakt van de iMac. De iMac heeft dus twee TM kopieen. Van de films/series is er in de huidige setup dus geen backup.

De ios devices gebruiken Plex om de film content van de externe hdd en de itunes libary te streamen naar de Apple. Dit werkt vlekkeloos en erg fijn.

Nu komt de reden om de huidige indeling te veranderen. Ik beschik over steeds meer films en serieus. Aanvankelijk dacht ik dat indien de externe hdd zou falen ik dit geen ramp zou vinden. Daar denk ik nu dus toch anders over.De Imac staat in de woonkamer, ik heb liever niet te veel randapparatuur aan de iMac. De G-drive zal sowieso vervangen worden daar deze enorm veel lawaai produceert. Niet erg fijn zo in de woonkamer naast een stille iMac. Het meest voor de hand ligt een nas. Eigenlijk gebruik ik de iMac nu als een soort server. Zal dit met een nas niet dubbelop zijn? Is het gezien jullie ervaringen en met het oog op de toekomst verstandig om een 4bay nas aan te schaffen? Of zijn jullie van mening dat een nas helemaal niet de gewenste oplossing is en er een andere oplossing bestaat die past binnen mijn huidige indeling en wensen? Het verdient vermelding dat de komende jaren mijn Aperture libary alsmede de film content in grote zal toenemen van 1tb film nu naar 3 tb’s de komende jaren. 50 gb Aperture nu naar 500 gb de komende jaren en 80 gb muziek nu naar 200 gb in de toekomst. Ik zou met de nieuwe spullen graag tenminste vijf jaar vooruit willen en over een veilige kopie beschikken.

Graag hoor ik over jullie ervaring(en) en hoe jullie hierover denken.

Alvast bedankt

Bijdrager
    fred44nl

een lang verhaal met een kort antwoord:
    neem een nas, die nu 3x zo groot is, als nu nodig is.
    met een 2-bay nas, die raid-1 doet, kom je waarschijnlijk snel ruimte te kort.
    dus een 4-bay, die raid-5 doet.
    synology heeft een 5-bay, ideaal voor raid-5:)

Bijdrager
    eugy

Hoi Fred,

Dank voor je antwoord. Zo lang en een tikkeltje omslachtig mijn verhaal bij het teruglezen is, zo kort en verhelderend is jouw antwoord. Ik neem je suggestie mee. Dank hiervoor!

Bijdrager
    kogel

ik ben en blijf een groot fan van een macmini in de meterkast met daaraan een paar dikke DAS schijven

Bijdrager
    eugy

@t Kogel,

Dat schoot mij ook te binnen toen ik de prijzen van de 4-bay modellen zag. Een mac mini ligt bijna in dezelfde prijsklasse! Wellicht dat er leden zijn die een dergelijke setup hebben draaien?

Bijdrager
    kogel

Ik heb dat draaien en op het andere mac forum zij er meer die dat hebben. Ik heb zelf een mm met een lacie bigfour er aan. Draait al jaren zonder problemen. Besturing via schermovername. Mm doet ook downloads, fileserver, draait websites en zorgt voor de media en muziek in huis. Systemen kennen elkaar ( allemaal apple) en ik herken de systemen.

Bijdrager
    TheBigZ

En als je het nog niet weet kun je altijd een nieuw draadje beginnen.:lol:

Advies gevraagd: welke externe hdd past het beste in mijn setup?

Moderator
    Poezenbeest

Bedenk ook even dat je huidige schijven ook gewoon in een NAS kunnen… Scheelt weer inkoop.

Ik heb hier de Synology DS413j staan, prettig apparaatje, kan gewoon in de woonkamer omdat hij niet veel lawaai maakt. Ik heb er twee 2TB-schijven in gezet en er komt nog een derde aan. Dan een volume maken van 4TB met de derde schijf al parity disk, in de vierde bay een schijfje van 500 GB voor TimeMachine van de Macs hier.

DSM (het OS waar de Synology op draait) is een fantastisch systeem met prima ondersteuning voor de meeste functies die je wil hebben. Doet ook prima media streamen naar iDevices en Macs.

Bijdrager
    TheBigZ
    Poezenbeest op 14 december 2012

DSM (het OS waar de Synology op draait) is een fantastisch systeem.

Mee eens. Het onderliggende OS is overigens Linux. Als standaard NAS gebruiker krijg je dat niet te zien, maar alleen als je bijvoorbeeld op je NAS inlogt via ssh.

Bijdrager
    eugy

Bedankt allemaal! Het gaat een synology met raid 5 ondersteuning worden. Fijne dag

Bijdrager
    TheBigZ

@Robby: :thumbsup:

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.